Bekijk volle/desktop versie : klappen



11-11-2007, 21:52
Assalaam oulaikoum warahmatoe Allah wabarakatoe beste broeders en zusters

Ik had een vraagje, gister zat ik samen met paps en mas sadissa te kijken en er was een optreden(ik noem t even zo) van broeders en op een gegeven moment was het afgelopen en toen gingen die mensen klappen

en vandaag was ik op een benefiet waar ook een anasheedband was en iedereen ging klappen enzo. Ik ben zelf van mening dat dit niet kan, want het is het woord van Allah swt en de profeet vrede zij met hem.. Maar kan iemand mij hier misschien daliel geven of dit wel of niet is toegestaan??

11-11-2007, 21:55


Klappen is niet toegestaan zonder enig iets..

Li-enna de profeet salla Allaahu 'alaihi wa sallem heeft dit alleen toegestaan voor vrouwen tijdens het gezamenlijk gebed, indien zij iets willen laten merken aan de imaam.

Verder heeft klappen geen asl in de islaam

Ik zal de betreffende hadieth en/of daliel even erbij pakken insha Allaah

11-11-2007, 21:57
Heel graag akhi, want dat probeerde ik ook vandaag aan mijn zusters over te brengen, maar zonder daliel kom je niet echt ver! Djazak Allah wa gairen voor de moeite akhi

11-11-2007, 22:08
http://www.islamqa.com/index.php?ref=20047&ln=eng&txt=clapping%20hands

Probeer die link eens even, want ik kan die site niet meer openen jammer genoeg ..

11-11-2007, 22:10


akhi die link doet t niet, want ik krijg too many questions te zien

11-11-2007, 22:14
Ah jammer ..

Dan moet je wachten zuster, want die site doet het dan niet ..

11-11-2007, 22:16
oh oke gair insha-Allah, djazaak Allah oe gairen iiig akhi

13-11-2007, 19:54
Is het klappen in de handen toegestaan in de Islam?

wassalam



Antwoord: Sheikh Ibn Baaz (moge Allah hem genadig zijn) antwoordde op deze vraag met het volgende:


In de naam van Allah de Erbarmer de Meest Barmhartige

In de handen klappen, gedurende feesten of iets soortgelijks, is een handeling van Jaahiliyyah
(d.w.z. onwetendheid). In de mildste uitspraken wordt deze handeling makroeh genoemd, maar de
bewijslast suggereert echter dat het haraam verklaard moet worden. In de Qor-aan of Soennah wordt
deze handeling nergens aanbevolen, in het geval van feestdagen of voor mannen, en het is voor
moslims niet toegestaan om de koeffaar te imiteren, door deze handeling over te nemen.

Allah beschrijft de koeffaar in Mekka als volgt in de Qor-aan:

"En hun salaat bij het Huis van Allah (de Ka'bah) was niets anders dan gefluit en handgeklap"
[al-Anfaal 8:35]

Het is Soennah, dat een gelovige 'soebhan Allah' (Vervolmaakt is Allah) of 'Allahoe Akbar' (Allah
is de Grootste) zegt, wanneer hij iets positiefs of negatiefs ziet. Dit is dan ook overgeleverd in
verscheidene ahadieth.

Het klappen is bedoeld voor vrouwen, indien zij een waarschuwing willen geven terwijl zij in het
gebed staan, of wanneer zij in gemeenschap met mannen het gebed verrichten, waarbij de imaam een
fout in het gebed maakt. In dat geval dient een vrouw de aandacht van de imaam te trekken door te
klappen, terwijl mannen 'soebhan Allah' dienen te zeggen (dit is overgeleverd van de profeet -
vrede zij met hem- in een sahieh hadieth). Hieruit kunnen wij opmaken, dat het klappen, aan de kant
van de mannen, een imitatie van de koeffaar en vrouwen is en dat het daarom verboden is.

Het Staande Comité werd ondervraagd over het klappen, wanneer men met kinderen speelt, of wanneer
kinderen klappen om hun klasgenootjes aan te moedigen.
Het Staande Comité antwoordde als volgt:

Deze vorm van klappen is niet toegestaan en in de mildste uitspraak is dit erg makroeh (afgeraden).
Dit is namelijk een van de kenmerken van de Jahiliyyah en het is tevens iets dat alleen door vrouwen
gedaan wordt, om de aandacht te trekken in het gebed.

Sheikh Mohammed Saalih' Al-Moenadjjid zegt hierover:

Kinderen dienen aangemoedigd te worden om 'Allahoe Akbar' te zeggen, wanneer zij iets zien dat hen
bevalt. Zij kunnen tevens andere positieve zinnen gebruiken, hun handen in de lucht steken, of hun
stem verheffen met woorden als 'goed gedaan!' of 'perfect!'
Uit Fataawa Islamiyyah, vol. 4, p. 332-333

En Allaah Weet het het beste