Bekijk volle/desktop versie : Ibn Baz:status van de Moslimvrouw in de Oemmah .



09-11-2007, 10:18
De moslimvrouw: Haar status in de Oemmah
Geschreven door Shaych ‘Abdoel-‘Aziez bin Baaz

Monday 16 July 2007
De Islaamitische vrouw heeft een nobele en hoge status en haar invloed is erg groot in het leven van iedere moslim. De Islaamitische vrouw is zeker de eerste leraar bij het opbouwen van een rechtvaardige maatschappij mits zij de leiding volgt van het boek van Allaah en de Soennah van onze boodschapper (salallaahoe 'alayhie was sallem). Immers, het vastklampen aan de Qor’aan en de Soennah weerhoudt iedere moslim – vrouw of man- verre van misleidingen in welke vorm dan ook. De misleiding waaronder de verschillende volken lijden en hun verdeeldheid komen niet voor, tenzij er ver wordt afgedwaald van het pad van Allaah – de Meest Perfecte- de Allerhoogste en waarmee Zijn profeten en boodschappers (Vrede zij met hen) kwamen.
De profeet (salallaahoe 'alayhie was sallem) heeft gezegd:

"Ik heb voor jullie twee dingen (achter) gelaten, Als jullie je daar aan vast houden, kunnen jullie na mij nooit (af) dwalen, het boek van Allaah en mijn Soennah.”[1]

Het grote belang van de rol van de Moslim vrouw – of dat nu als vrouw, zus of dochter is en de rechten die haar toekomen zijn uitgelegd in de nobele Qor’aan, een uitvoerige uitleg hiervan is te vinden in de zuivere Soennah.

De reden waarom een vrouw zo belangrijk is, is omdat ze grote verantwoordelijkheden en lasten heeft en vele moeilijkheden moet doorstaan, verantwoordelijkheden en moeilijkheden die een man niet eens aankan. Daarom is het een verplichting voor een ieder om dankbaarheid, vriendelijkheid en begaanheid te tonen aan de moeder. En daarom verdient de moeder voorrang boven de vader in deze kwestie.

Allaah de Verhevene zegt:
“En wij hebben de mens met betrekking tot zijn ouders opgedragen goed en plichttrouw te zijn- zijn moeder heeft hem immers in grote zwakheid gedragen en totdat hij gespeend werd waren het nog twee jaar. Jij moet Mij en jou ouders dank betuigen. Bij Mij is de bestemming.”[2]

Allaah de Verhevene zegt:
“En wij hebben de mens opgedragen zijn ouders goed te behandelen- zijn moeder heeft hem immers moeizaam gedragen en moeizaam gebaard. De zwangerschap en (de tijd erna) totdat hij gespeend werd is dertig maanden.”[3]

Een man kwam naar de boodschapper van Allaah (salallaahoe 'alayhie was sallem) en zei:
"O Boodschapper van Allaah! Welke persoon op deze aarde verdient het meest mijn goede behandeling?"
Hij antwoordde: "Je moeder."
De man vroeg, "En wie dan?"
En hij antwoordde: "Je moeder."
De man vroeg toen, "En wie dan?"
En de profeet (salallaahoe 'alayhie was sallem) antwoordde weer: "Je moeder."
Toen vroeg de man weer, "En wie dan?"
En de profeet (salallaahoe 'alayhie was sallem) antwoordde: "Je vader."[4]

Het is noodzaak dat aan de moeder drie keer meer de vriendelijkheid en goede behandeling gegeven wordt dan aan de vader.

Wat betreft de status van de echtgenote en haar invloed op het kalmeren van de ziel is duidelijk te zien in deze nobele Ayah, – De Verhevene zegt:

“En tot zijn tekenen behoort dat hij voor jullie echtgenotes uit jullie eigen midden geschapen heeft om bij haar rust te vinden. En Hij heeft liefde en barmhartigheid tussen jullie gebracht. Daarin zijn tekenen voor mensen die nadenken.”[5]

Al-Haafidh Ibn Kathier (rahiemahoellaah) zegt bij het uitleggen van de termen moewaddah and rahmah die in bovengenoemde ayah voorkomen:

"Al-moewaddah betekent liefde en genegenheid en ar-rahmah betekent barmhartigheid en medelijden – daar de man een vrouw neemt of omdat hij van haar houdt of omdat hij barmhartigheid en medelijden met haar heeft; door haar een kind van zichzelf te geven…"[6]

En de unieke houding dat de vrouw van de profeet Chadiejah (radiallaahoe ta'alla 'anha) aannam, had een grote invloed op het rustig maken en kalmeren van de boodschapper van Allaah (salallaahoe 'alayhie was sallem), toen de engel Djibriel (‘alayhie sallem) de eerste keer naar de grot van Hiraa kwam. De profeet (salallaahoe 'alayhie was sallem) keerde met kloppend hart en hevig bevend terug naar Chadiejah (radiallaahoe ta'alla 'anha) met de eerste openbaring, en zei tegen haar: “Bedek me, bedek me!”

En zij bedekte hem totdat zijn angst weg was, en zei daarna alles wat er gebeurd was tegen Chadiejah (radiallaahoe ta'alla 'anha). Toen zei hij: "Ik ben bang dat mij iets gaat overkomen.” Waarop zij tegen hem zei: "Nooit! Bij Allaah! Allaah zal je nooit ten schande brengen. Jij onderhoudt goede banden met je relaties, je helpt de armen en de behoeftigen, je behandelt je gasten vriendelijk en staat mensen in nood bij.”[7]

En vergeet ‘Aa’ishah (radiallaahoe ta'alla 'anha) en haar grote invloed niet. Want zelfs de grote metgezellen namen de kennis van hadieth van haar en vele Sahaabiyaat (vrouwelijke metgezellen) leerden de vele regels inzake vrouwenzaken van haar.

En zonder twijfel heeft mijn moeder (van Shaych Ibn Baaz (rahiemahoellaah)) – Moge Allaah genadig met haar zijn- een grote invloed op mij gehad, mij gestimuleerd en gesteund om te studeren. Moge Allaah haar nog meer belonen en haar belonen met het beste voor wat ze voor mij gedaan heeft.

En er is ook geen enkele twijfel dat in het huis waarin vriendelijkheid, tederheid, liefde en zorg met de Islaamitische tarbiyah (opvoeding en cultivering) zijn, een grote invloed zullen hebben op de man. Hij zal – als Allaah het wil – succesvol zijn in zijn zaken en in alle andere dingen – of het nu het zoeken naar kennis is, handel drijven, de kost verdienen of iets anders dan dit. Het is aan Allaah alleen aan wie ik succes vraag en vraag om ons te leiden naar datgene waar Hij van houdt en mee tevreden is.

En moge Allaah’s zegeningen en vrede zijn op onze profeet Mohammed (salallaahoe 'alayhie was sallem), zijn familie, metgezellen en volgelingen.

Bron: Dit artikel was een antwoord op een vraag inzake de positie en status van vrouwen in de Islaam en is gehaald uit zijn Majmoe’ul Fataawaa wa Maqaalaatil Moetanawwi`ah (3/348-350).



--------------------------------------------------------------------------------

[1] Hasan: Overgeleverd door Maalik in al-Moewattaa (2/899) en al-Haakim (1/93), van Ibn ‘Abbaas (radiallaahoe ta'alla 'anhoe). Hij is authentiek verklaard door Shaych al-Albaanee in as-Sahiehah (nummer 1871).
[2] Soerat Loeqmaan 31:14
[3] Soerat Ahqaaf 41:15
[4] Overgeleverd door al-Boechaarie (5971) en Moeslim (7/2), van Aboe Hoerairah (radiallaahoe ta'alla 'anhoe).
[5] Soerat Ar-roem 30:21
[6] Tafseer Qur`aanil A’dheem (3/439) van al-Haafidh Ibn Kathier.
[7] Overgeleverd door al-Boechaarie (1/22) en Moeslim (1/139), van de lange overlevering van ‘Aa’ishah (radiallaahoe ta'alla 'anha).

Laatst geupdate op (Monday 16 July 2007

19-02-2008, 22:14


machallah barakaAllahoe fiek voor het plaatsen oughti

22-02-2008, 19:35

Citaat door athari:
machallah barakaAllahoe fiek voor het plaatsen oughti



Wa feek barak Allah akhie Fiellah.