Bekijk volle/desktop versie : Leer Bidden!



23-08-2002, 15:51
SALAAM/HOI/GEGROET LIEF VOLK!

Hieronder een uitleg van hoe je kan leren bidden. Hopelijk hebben sommige mensen hier wat aan, anoniem of bekend, jong of oud!

Ik Raad jullie aan dit uit te printen en eens op je gemakje door te lezen. Want hier achter je pc ben je toch meer bezig met andere zaken!

Check anders ook de sites voor plaatjes:

http://www.al-islaam.com
http://www.redouan.nl/het_gebed.htm


HET GEBED


Het belang van het gebed:

Het is onlogisch te denken dat Allah alleen door de menselijke ziel aanbeden kan worden.
Het aanbidden van Allah moet ook lichamelijk zijn.
Het lichaam moet zich buigen, neerwerpen, verplaatsen, onthouden van voedsel, reinigen, bedekken, etc.
Het lichaam moet leren om de ogen, oren, tong en de handen te beheersen.

De mens is geschapen om alleen Allah de Almachtige te aanbidden.
In de islam wordt aanbidding omschreven als alles dat omwille van Allah wordt gedaan.(zolang het binnen de grenzen van Allah's bepalingen blijft).

Het gebed is een vaste en verplichte vorm van aanbidding.
Het is door het gebed dat de goddelijke glorie zich inplant in het hart.

De tijden van het gebed:

Het gebed wordt vijf keer per dag verricht.
De namen die aan de gebeden worden gegeven corresponderen met de tijden waarop zij gehouden worden:

1. Salatoel-Fadjr: Het gebed in de morgen
2. Salatoel-Zoehr: Het gebed in de middag
3. Salatoel-'Asr: Het gebed in de namiddag
4. Salatoel-Maghrib: Het gebed in na zonsondergang
5. Salatoel-Isja: Het gebed in de avond

(Check voor gebedstijden ook: http://www.al-islaam.com)

Voorbereiding tot het gebed:

Het is niet toegestaan het gebed te verrichten zonder te voldoen aan een aantal voorwaarden.
Is hier eenmaal aan voldaan dan kan men in het aangezicht van Allah soebhanahoe wa Ta'la staan.

Reinheid:

Dit houdt in: het schoon zijn van het lichaam, de kleding en de plaats waar het gebed wordt verricht.

Bedekken van de geslachtsorganen:

In geval van de man is hij verplicht om tenminste bedekt te zijn vanaf zijn navel tot over de zijkant van de knie.
Het lichaam van de vrouw moet totaal bedekt zijn, op het gezicht en de handen na.

Juiste tijd:

Het gebed moet op de juiste tijd worden verricht.
Het is niet toegestaan om het gebed eerder te verrichten.

Richting Ka'bah:

Het gebed moet gedaan worden met het gezicht in de richting van de Ka'bah in Mekka.
( vanuit Nederland moet men bidden naar het zuidoosten )


De woedoe (kleine wassing):

Alvorens met het gebed te beginnen moet men de woedoe (kleine wassing) verrichten.
De woedoe (kleine wassing) wordt gedaan naar het voorbeeld van de profeet Mohammed (vzmh).
Hieronder volgt de beschrijving van hoe de woedoe moet worden verricht.

1)Eerst maakt men de intentie (voornemen van gehoorzaamheid aan de wil van Allah)
daarna wordt het volgende uitgesproken:
Bismillahir rahmanir rahiem
( in naam van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle)

2)Daarna begint men drie keer grondig de handen te wassen

3)Daarna wordt drie keer de mond gereinigd, waarbij de tanden door er overheen te wrijven schoon worden gemaakt.

4)Daarna worden drie keer de neusgaten gewassen

5)Daarna wordt het gezicht gewassen, van voorhoofd tot kin en van oor

6)Daarna worden de armen tot aan de ellebogen gewassen.
( de rechterarm eerst )

7)Daarna wordt met de palm van de rechterhand een kwart deel van het hoofd bevochtigd

8)Daarna worden de oren gewassen

9)Tenslotte wast men drie maal de voeten tot de enkels.
( de rechter voet eerst )
Aan het einde van de kleine wassing zegt men:
"Ash-hadoe allaa ilaaha iella laah wah’dahoe laa sharieka lahoe wa ash- hadoe anna Moeh’ammadan ‘abdoehoe wa rasoeloeh. Allaahoema dj’alnie miena t-tawaabiena wa dj’alnie miena lmoetahhierien."

Betekenis:
"Ik getuig dat er geen andere God is dan Allah. Hij is de Enige, Hij heeft geen deelgenoten en dat Mohammed zijn dienaar en profeet is."
(Overgeleverd door Moesliem)


"Allah, laat mij behoren tot degenen, die berouw tonen en zich reinigen."
(Overgeleverd door Tiermiedie en is goed gekwalificeerd door Al-Albaanie in Al-iraaw-e (96))

De verrichting van het gebed:

Het gebed kan door een ieder alleen worden verricht.
Als twee of meer personen samen zijn vormen zij een Djama'ah (een gemeenschap) en moeten zij samen bidden.
Een van hen treed hierbij op als Imam (voorganger).

Elk gebed bestaat uiteen aantal eenheden (Rak'ah).
Hieronder staat het verplicht aantal Rak'ah vermeld.
Het is Soennah (naar het voorbeeld van de profeet Mohammed (vzmh) om buiten dit verplichte gedeelte nog een aantal extra Rak'ah te verrichten.

tijd van het gebed: Rak'ah:
Fadjr 2
Zoehr 4
'Asr 4
Maghrib 3
Isja 4

Hieronder volgt de beschrijving van hoe het gebed moet worden verricht

1) Men heft beide handen op tot aan de oren en zegt:
Allahoe Akbar
(Allah is de grootste)

2)Het gebed is begonnen, men staat nu in de stand die Qijam genoemd wordt.
in deze stand worden drie verschillende gebeden gereciteerd:

1. As-Sana (lofprijzing van Allah)

Soebhanaka Allahoema wa bihamdik
wa tabaraka kasmoek wa Ta'ala djadoek
wa la ilaha ghairoek
(Heilig bent U, o Allah, en lof zij U, en gezegend is Uw naam en hoog is Uw roem,
er is geen god behalve U)

Aoedzoe billahi minasj sjaitaanir radjiem
(ik zoek mijn toevlucht bij Allah tegen het kwade van Satan de vervloekte)

2. Nu reciteren we het eerste hoofdstuk uit de Koran, Al-Fatiha


1. Bismillahir rahmanir rahim in naam van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle
2. Alhamdu lillahi rabbi-l-'alamien Alle lof zij Allah, de Heer der werelden
3. Arahmanir rahim de Barmhartige, de Genadevolle
4. Maliki yawmi-d-din Meester van de Dag des Oordeels
5. Iyy'aka na'buddu wa iyy'aka nasta'in U alleen aanbidden wij en U alleen smeken wij om hulp
6. ihdina-s-sirata l-mustaqim leid ons op het rechte pad
7. Sirata l-ladhina an'amta 'alayhim
ghrayri l-mardubi 'alayhim wa la-d-d'alin het pad dergenen aan wie Gij gunsten hebt geschonken,niet dat van hen op wie toorn is nedergedaald, noch dat der dwalenden.
Hoofdstuk Al-Fatiha is een essentieel onderdeel van het gebed en komt iedere Rak'ah terug.


3. Nu reciteren we een ander hoofdstuk uit de Koran

Dit gebed is vrije keus, hier kan ieder vers uit de Koran worden gereciteerd.


3)Gelijk na de laatste recitatie buigen we ons naar de gebogen houding (Qijam) met de woorden:
Allahoe Akbar
(Allah is de grootste)

4)Nu bevinden we ons in Roekoe, in deze positie zeggen we drie maal:
Soebhana rabbijal Adziem
(Heilig is mijn Heer de grote!)

5)Vervolgens gaan we terug naar de staande houding (Qijam) met de woorden:
Sami allahoe liman hamidah
(Allah verhoort hem, die Hem looft)

6)In deze positie zeggen we:
Rabbana wa lakal hamd
(Onze Heer, alle lof zij U)

7)Vanaf de staande positie gaan we naar de Sadjdah.
Terwijl we dit doen zeggen we:
Allahoe Akbar
(Allah is de grootste)

8)In de Sadjdah houding zeggen we drie keer:
Soebhana rabbi-jal a'la
(Heilig is mijn Heer, de allerhoogste)

Vervolgens zeggen we:
Allahoe Akbar
(Allah is de grootste)

en nemen de zittende houding aan

9)We zeggen weer:
Allahoe Akbar
(Allah is de grootste)

en gaan terug naar de Sadjdah

10)In de Sadjdah houding zeggen we drie keer:
Soebhana rabbi-jal a'la
(Heilig is mijn Heer, de allerhoogste)

11)De eerste Rak'ah is hiermee ten einde gekomen.
Voor de tweede Rak'ah zegt men weer: Allahoe Akbar
en staat op naar de Qijam houding.

In de tweede Rak'ah begint men gelijk met Al-Fatiha (het voorafgaande gedeelte van de eerste Rak'ah vervalt nu)
Na Al-Fatiha wordt weer een vers uit de Koran gereciteerd, waarbij men weer vrij is in keuze.

De tweede Rak'ah is voor de rest hetzelfde als de eerste.
Nadat de tweede Rak'ah is beëindigd, d.w.z. na de tweede Sadjdah van de tweede Rak'ah, zeggen we Allahoe Akbar en nemen de zittende positie aan voor At-asjah-hoed.

Deze houding heet Qa'dah.
In deze houding zeggen we At-asjah-hoed:

At ta hijatoe lillahi was-salawatoe wa tajjibatoe
Alle aanbidding in woorden, daden en bezittingen weergegeven komt Allah toe.
Assalamoe alaika ajoehan nabijoe Vrede zij met U, o Profeet
wa rahmatoelahhi wa barakatoehoe en de genade van Allah en Zijn zegeningen
Assalamoe alaina wa alaibadilla-hi-s-salihien Vrede zij met ons, en met de ware dienaren van Allah
Ashadoe ella Ilaha Illa Allah Ik getuig dat er geen god is dan Allah
wa ashadoe enna Mohammeden ‘abdoehoe wa rasoeloeh

23-08-2002, 15:51


Na de At-asjah-hoed beëindigd te hebben kunnen zich de volgende drie gevallen voordoen:

1. Het gebed telt 2 Rak'ah:

In dit geval gaat men na de At-asjah-hoed in dezelfde positie door deel 2 van Atasjahoed ;daarna met de Tasliem (vredeswens einde gebed).
LET OP! DIT STAAT NIET GEGEVEN OP REDOUAN.NL!!

2e Deel Tashjahoed:
De tweede Tashahhoed

De Profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) ging, na het beëindigen van de laatste rak’a, zitten om de tweede Tashahhoed uit te voeren en zei de eerste Tashahhoed, en zei daarna:

Allaahhoemma sallie 'ala Moeh'ammadien wa 'ala aalie Moeh'ammadien, Kamaa sallayta 'ala Iebraahieema wa 'ala aalie iebraahieema iennaka h'amiedoen madjied, wa baariek 'ala Moeh'ammadien wa 'ala aalie Moeh'ammadien, Kamaa baarakta 'ala Iebraahieema wa 'ala aalie iebraahieema iennaka h'amieedoen madjeed

Dit betekent: O Allah, schenk genade en eer aan Mohammed (Allah's vrede en zegen zij met hem) en aan zijn familie en de ware volgelingen van Mohammed (Allah's vrede en zegen zij met hem), net zoals U genade en eer aan Ibrahiem (vrede zij met hem) schonk en aan zijn familie en de ware volgelingen van Ibrahiem (vrede zij met hem). Waarlijk, U bent prijzenswaardig, de Geweldige. O Allah, schenk zegeningen aan Mohammed (Allah's vrede en zegen zij met hem) en aan zijn familie en de ware volgelingen van Mohammed (Allah's vrede en zegen zij met hem), net zoals U zegeningen schonk aan Ibrahiem (vrede zij met hem) en aan zijn familie en de ware volgelingen van Ibrahiem (vrede zij met hem). Waarlijk, U bent prijzenswaardig, de Geweldige.


2. Het gebed telt 3 Rak'ah:

In dit geval staat men na de At-asjah-hoed op in staande positie (Qijam) en herhaalt de tweede Rak'ah met het verschil dat er nu alleen Al-Fatiha gereciteerd wordt en geen tweede vers.
Na de At-asjah-hoed gaat men in dezelfde positie door met de Tasliem (vredeswens einde gebed).

3. Het gebed telt 4 Rak'ah:

In dit geval staat men na de At-asjah-hoed op in staande positie (Qijam) en herhaalt men zijn derde Rak'ah nog een keer.
Na de At-asjah-hoed gaat men in dezelfde positie door met de Tasliem (vredeswens einde gebed).




Tasliem (de vredeswens)

Bij ieder mens zijn constant twee engelen aanwezig die alle daden vanaf de geboorte tot aan de dood optekenen.
Allah leert ons dat niets hen ontgaat.
Zij schrijven het levensboek van de mens tot aan het kleinste detail.
Het boek zal als getuige dienen in het hiernamaals op de Dag des Oordeels, en ieder mens die op aarde heeft geleefd zal zijn levensboek kunnen lezen.
Bij de afsluiting van het gebed worden deze engelen begroet:

Men wend eerst het hoofd naar rechts en zegt tegen de engel aan de rechterkant:
Assalamoe alaikoem wa rahmatoellah
(Vrede zij met U en de genade van Allah)
dan wend men het hoofd naar links en zegt tegen de andere engel:
Assalamoe alaikoem wa rahmatoellah
(Vrede zij met U en de genade van Allah)

EN HET GEBED IS VERRICHT!

23-08-2002, 15:55
Bedankt voor de tips! Als ik ooit moslim word dan kan ik het goed gebruiken. Maar ik ben nog niet zo ver.

23-08-2002, 15:56
hey kenitrya..
wat goed van je zeg,dat je het ff hier op zet...
erugg bedankt kan ik zeker gebruik van maken


liefs hinda

23-08-2002, 16:00



Citaat:
Origineel gepost door FarD
Salaam alaikoem Kenitrya,

Djazaak allahoe gairan... Veel mensen hebben dit nodig, zie maar bijv. de topic ''Wie bidt er?'' Daar zijn toch een aantal reacties van mensen die niet goed weten hoe te beginnen, en dit is een goede start voor ze. Hoop dat wij er allemaal van zullen leren insallah...

Alaikoem salaam,

FarD

Ps: hoop alleen dat Moederator het hier laat staan, dit heeft niets met Huwelijk en islam te maken dus daar komen niet veel mensen...
Pps: Nu ga ik het weer eventjes goed op mijn gemak lezen...
Hey lieve Fard!

Ja inderdaad, ik zag dat veel mensen nog niet echt wisten waar ze moesten kijken en zo, en de meesten zitten hier op dit forumpje, dus ik heb het EXPRESSS hier geplaatst! (LEave THIs HeRE!! u ModerAtor!)

Ik had op redouan.nl een klein foutje ontdekt, daar hadden ze namelijk deel II van Tasjahoed niet geplaatst, dus die had ik weer van al-islaam.com gehaald. Die site is toch uitgebreider.

Ik hoop dat men er iets aan heeft!

Thallaaaj! xxx

23-08-2002, 16:02

Citaat:
Origineel gepost door FarD
Vraagje, na de kleine wassing behoor je toch de shahada uit te spreken? Ik zie dat niet staan na punt 9...
Ah bedankt! kzal het meteen ff wijzigen

23-08-2002, 17:37
As Salaam Aleikoem Wr Wb

http://www.walidin.com/index.htm

kun je onder software een programmatje downloaden en kun je ook alles zien, horen zowel lezen in arabische letteren/arabisch europees geschreven, echt een aanrader, de hele site trouwens, ik leer er veel en met nog meer plezier

Bij software zit ook een programmatje over hoe je Arabisch kunt leren, Inscha Allah leer ik het nog eens


As Salaam Aleikoem Wr Wb

23-08-2002, 18:15

Citaat:
Origineel gepost door spidey
Bedankt voor de tips! Als ik ooit moslim word dan kan ik het goed gebruiken. Maar ik ben nog niet zo ver.
Komt wel inshallah!

Ieder zijn tijd om de waarheid te vinden...

24-08-2002, 21:30


/me zegt ja wat een mooie leerzame site hé

/me ik zit daar zo vaak te lezen, heerlijk

/me zegt ik vergeet het ook altijd en pffffff een hartstilstand

24-08-2002, 21:34
Masha'Allah Kanitrya
je hebt (zonet) één van de belangrijkste topics geopend,
mooi om te lezen
Insha'Allah zullen er velen zijn die jouw nuttige informatie zullen gebruiken,


lang leve Kanitrya

24-08-2002, 21:41
Thnx a lot

DiaNo

24-08-2002, 21:49
(Allahouma ziednaa #lmann) ameen yaraba el3lameen.