Bekijk volle/desktop versie : Iraakse eerwraakmoordenaar nooit uitgezet



05-11-2007, 18:25
Iraakse moordenaar nooit uitgezet
door Martijn Koolhoven

DEN HAAG - De Irakees Moayad A. (49), die werd veroordeeld wegens betrokkenheid bij een gruwelijke eerwraakmoord op zijn schoonmoeder, heeft - ondanks dat hij daarna tot ongewenst vreemdeling werd verklaard en ons land had moeten verlaten - een hoge positie kunnen innemen binnen de Koerdisch/Iraakse gemeenschap in Nederland.

De moord werd samen met twee familieleden uitgevoerd, o.a. door verschillende keren met een auto over haar heen te rijden. De 'eer' van de familie zou zijn aangetast omdat de vrouw overspel zou hebben gepleegd.

Moyad A. zat een gevangenisstraf uit van acht jaar, maar hij kwam augustus 1997 vervroegd vrij vanwege goed gedrag.

Volgens familieleden van Moyad A., die verbijsterd zijn dat hij nooit is uitgezet, heeft hij nooit een verblijfsvergunning gekregen, maar heeft hij wél een universitaire opleiding kunnen volgen en zijn graad kunnen halen ( "Hij is inmiddels meester in de rechten&quot.

Voorzitter

Moyad klom op tot voorzitter van de Koerdische Culturele Vereniging in Leeuwarden en hij onderhoudt contacten met tal van hoogwaardigheidsbekleders. "Hij rijdt op een scooter en werkt af en toe bij Vluchtelingenwerk als tolk", aldus de dochter van de vermoorde vrouw.

Het is vooralsnog een raadsel waarom de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) niet tot uitzetting van de Irakees is overgegaan, terwijl hij wel tot 'ongewenst vreemdeling' werd verklaard.

In een noodkreet heeft de dochter van de vermoorde vrouw zich recent tot de Partij voor de Vrijheid gewend. PVV-Kamerlid Sietse Fritsma publiceerde recent een boek over de chaos bij de IND en de falende uitvoering van het vreemdelingenbeleid.

De dochter van de vermoorde vrouw schrijft: " Wat ik niet kan begrijpen en ook maar moeilijk kan accepteren, is het feit dat mijn ex-zwager niet alleen vrij rondloopt, maar ook, terwijl hij illegaal is, heeft kunnen afstuderen, werken en contacten onderhoudt met Nederlandse overheidsfunctionarissen in plaats van ongewenst verklaard en uitgezet te worden. Hij heeft zelfs enkele politieke partijen aangeschreven en hij is intensief aan het procederen om uitzetting te voorkomen. Zelf houd ik mij bezig met vreemdelingenrecht en ik heb mensen die écht een gezin moesten achterlaten voor minder ongewenst verklaard en uitgezet zien worden." Onlangs kondigde staatssecretaris Albayrak (Vreemdelingenzaken) aan dat ze de uitzettingen van ongewenst verklaarde vreemdelingen wil gaan aanscherpen.

Dreiging geding tegen Telegraaf

Moayad A. zelf dreigt direct met een kortgeding tegen De Telegraaf als deze krant de onthullingen over zijn verleden zal publiceren. Kort daarna melden zich telefonisch twee advocaten bij deze krant.

Volgens mr. H.B. Boogaart heeft de IND de 'ongewenst verklaring' van zijn cliënt onlangs weer opgeheven vanwege "bijzondere omstandigheden" . Mr. Boogaart: "Dat heeft direct te maken met zijn verleden in Irak. Mijn cliënt is niet voor niets naar Nederland gekomen, niet om iemand te vermoorden. Zijn leven liep gevaar in Irak. Deze zaak ligt ingewikkelder dan op het eerste gezicht lijkt. We zijn nog in gesprek met de IND".


Eeeeehhhhhhhhh........ Tfoe?

05-11-2007, 18:31


we gaan gezellie met z'n allen naar de klote....

05-11-2007, 18:32

Citaat door Wodan:



Eeeeehhhhhhhhh........ Tfoe?