salaam alaykoem
over huilen tijdens de salaat heb ik niets kunnen vinden wel over huilen tijdens het reciteren van de Qoraan, aangezien je Qoraan reciteert tijdens het bidden vind je misshcien in dit stukje het antwoord op je vraag
Het was niet een gewoonte van de salaf om de Qoraan te reciteren zoals poëzie gelezen wordt,
zonder te denken over de betekenis van de gereciteerde verzen. Zij raakten geëmotioneerd door
de woorden van Allah (Geprezen is Hij de Verhevene). Hun harten beefden bij het horen van Zijn
woorden. Het is overgeleverd door Abdoullah Ibn Masoud (moge Allah tevreden met hem zijn) dat
de boodschapper van Allah gezegd heeft: lees voor mij ik zei: lees ik de Qoraan voor u en naar u
is hij neergezonden hij zei: ik wil hem van iemand anders horen hij (Abdoullah Ibn Masoud) zei:
ik reciteerde soerat An-Nisaa en hoe dan, indien Wij uit iedere gemeenschap een getuige (een profeet)
naar voren brengen en Wij jou (O, Mohammed) als getuige tegen degenen (van jouw gemeenschap die
zondigden) naar voren brengen? . Hij (de profeet) zei: genoeg, stop ik keek naar hem en zag tranen uit zijn ogen vloeien ..
Abou Hoeraira (moge Allah tevreden met hem zijn) zei:Toen het volgende geopenbaard was Zijn jullie
verbaasd over de Qoraan? En lachen jullie, en huilen jullie niet? huilden de mensen van Assoeffa totdat
de tranen over hun wangen vloeiden. Toen de boodschapper van Allah hun gehuil hoorde, zei hij:Wie
door vrees van Allah huilt, betreed de Hel niet. Ibn Omar (moge Allah tevreden met hem zijn) reciteerde
soerat Al Moethaffiefien totdat hij bij de volgende vers kwam Op de Dag waarop de mensen voor de Heer
der Werelden staan . Hij huilde totdat hij op de grond neerviel, en kon de rest van de verzen niet meer reciteren.
Overgeleverd door Moezahiem ibn Zafar, hij zei:Soefian Atthawrie heeft een keer voor ons gebeden, hij reciteerde
de Qoraan totdat hij bij de volgende vers kwam:U alleen aanbidden wij en U alleen vragen wij om hulp , hij huilde
tot hij niet meer kon reciteren.
Overgeleverd door Ibrahim ibn Al ashat, hij zei:In een nacht hoorde ik Al fodhayl zeggen, tijdens de recitatie van
Soerat Mohammed, terwijl hij huilde en de volgende vers steeds herhaalde:En Wij zullen jullie zeker beproeven,
totdat Wij toetsen wie van jullie de strijders en de geduldigen zijn, En Wij beproeven jullie daden . Hij herhaalde
de vers En Wij beproeven jullie daden zeggende: Onze daden? Als u onze daden beproeft zult u onze geheimen
blootstellen, als U onze daden beproeft zult U ons ten gronde stellen en bestraffen in het hiernamaals.
Hij herhaalde deze woorden terwijl hij huilde.