Bekijk volle/desktop versie : Een goddelijk bedrijfsrisico



04-11-2007, 13:04
Een goddelijk bedrijfsrisico

Londen, 3 november - Driemaals daags is voor Ierse priesters een hachelijke onderneming. Met steeds strengere regels voor rijden onder invloed is de zondag voor de doorsnee pastoor een drukke werkdag met onvermoede bedrijfsrisico's. Voor de heidenen onder ons, er mag namelijk gedronken worden in de kerk.

Althans, een slokje hier en daar om de heilige sacramenten ritueel te illustreren. Door een groeiend tekort onder Ierse katholieke priesters komt het nogal eens voor dat dat enkele slokje tijdens de mis diverse malen per dag wordt herhaald. De pastoor rijdt van klus naar klus, van kerk naar kerk, en helemaal kaarsrecht gaat dat kennelijk niet altijd.

Dat is de waarschuwing van father Brian D'Arcy in The Irish Times. Van collega's hoorde hij dat veelvuldig god aanbidden, met de bijbehorende eucharistische dronk, ertoe leidt dat de politie wel eens zou kunnen ingrijpen bij een blaastest. Een serieuze mogelijkheid, want de Ierse overheid heeft strengere controles aangekondigd.

Priesters hebben geen goddelijke onschendbaarheid, zoals ambassadeurs zich kunnen beroepen op diplomatieke onaantastbaarheid. Father D'Arcy citeerde een collega uit Galway die op een dag drie diensten moest leiden. Dat leidde naar verluidt drie keer tot het keurig leeg drinken van de kelk, en dat steeg vervaarlijk naar zijn hoofd.

Non-alcoholische wijn is volgens D'Arcy geen optie. Het Vaticaan is daar zeer duidelijk over. Misschien is een parochiale Bob een idee. In de tussentijd dienen de Ieren zich bewust te zijn van het loerend gevaar van zwalkende priesters. De zondagse gang naar de pub in plaats van de kerk begint wellicht het best met een schietgebedje


http://www.nos.nl/nosjournaal/columns/londen/index.html

04-11-2007, 13:05


Een patriachale BOB, hahaahaaaaaaa

04-11-2007, 13:22
Tsja: nu nog weer water terug maken uit wijn, en de geestelijkheid is gered.

04-11-2007, 13:33
Dit is pas humor!!

04-11-2007, 14:41



Citaat door _Extravaganza_:
Dit is pas humor!!


Het is inderdaad behoorlijk lachwekkend.

Maar ze hebben wel een probleem.








Een drankprobleem

04-11-2007, 15:07

Citaat door aplat:
Het is inderdaad behoorlijk lachwekkend.

Maar ze hebben wel een probleem.








Een drankprobleem


Wat voor oplossingen heb je daarvoor? Meest voor de handliggend is drank verbieden.

04-11-2007, 15:18

Citaat door _Extravaganza_:
Wat voor oplossingen heb je daarvoor? Meest voor de handliggend is drank verbieden.



04-11-2007, 15:56

Citaat door _Extravaganza_:
Wat voor oplossingen heb je daarvoor? Meest voor de handliggend is drank verbieden.

Tsja zou ik ook zeggen.

Maar dat is het niet mogelijk om volgens de roomse traditie de eucharistie te vieren.

Nu goed daar kwamen Luther en Calvijn ook al achter.

04-11-2007, 16:01

Citaat door waslam:


Als ik zoiets zou zien, zou ik spontaan op de grond vallen van het lachen.

04-11-2007, 16:02

Citaat door aplat:
Tsja zou ik ook zeggen.

Maar dat is het niet mogelijk om volgens de roomse traditie de eucharistie te vieren.

Nu goed daar kwamen Luther en Calvijn ook al achter.


Ja, het één of het ander he. Je kunt niet beide hebben. Of iemand moet met een uitmuntende oplossing komen. Ik heb zo mijn twijfels.

05-11-2007, 00:10

Citaat door _Extravaganza_:
Als ik zoiets zou zien, zou ik spontaan op de grond vallen van het lachen.

Dat heb ik altijd met fanatieke moslims, dat ziet er niet uit!!!