Bekijk volle/desktop versie : geneeskunde buitenland



Pagina's : [1] 2 3

02-11-2007, 19:04
ik las ergens dat het neit zo makkelijk is om over te stappen avn belgie's geneeskunde naar nederlandse geneeskunde....
wat moet je doen om wel te kunnen overstappen.

02-11-2007, 20:30



Citaat door Idriss9:
ik las ergens dat het neit zo makkelijk is om over te stappen avn belgie's geneeskunde naar nederlandse geneeskunde....
wat moet je doen om wel te kunnen overstappen.


Indien je nog niet klaar bent met je geneeskunde studie in Belgie, zou ik je adviseren om de studie daar af te maken, en anders moet je hier weer in het eerste jaar beginnen.

mvg

pg

02-11-2007, 21:23
Het vorige bericht is door een vriend gepost op mijn account.

Het is zo dat hij en een andere vriend beide geneeskunde willen studeren, maar ze zitten er niet echt op te wachten om niet ingeloot te worden. Dus willen ze in België het eerste jaar doorbrengen zodat ze er zeker van zijn dat ze aan de studie kunnen beginnen.

Echter studeren ze liever in NL, daarom wilden ze weten of er een mogelijkheid is om na het eerste jaar in België door te stromen naar het 2e jaar in NL. Maar ik concludeer uit jou antwoord 'praatgraag' dat het onmogelijk is?

02-11-2007, 21:54
Volgens mij is dat ook niet mogelijk idd. Want anders zouden de Belgische medische faculteiten overspoeld worden door 'Nederlandse' geneeskundestudenten die het eerste jaar aldaar gebruiken als ingangsdeur leidend tot een geneeskundestudie in Holland (en zo dus de lotingsprocedure slimmerwijs ontspringen).
En daarbovenop komt nog dat Nederlandse universiteiten niet voor niets een numerus fixus handhaven voor geneeskunde. Er is simpelweg niet genoeg plaats voor iedereen. Dus dan zou het ook onmogelijk zijn om 'Belgische' studenten een 'vervolgplaats' te kunnen bieden in Nederland, lijkt mij.

Die numerus fixus is er niet zomaar. De geneeskundeplaatsen in Nederland zijn echt schraal als je kijkt naar het aanbod studenten dat daar tegenover staat.

Zeker weten doe ik dit alles niet. Maar ik denk dat het dus onmogelijk is. Ook is het zo dat je geneeskunde in Nederland altijd vanaf jaar 1 moet beginnen ( zij-instromers afgezonderd, dacht ik). Zelfs al heb je een jaartje medische biologie gedaan, je moet gewoon als eerstejaars beginnen.

Maar had ik zelf ook even een vraagje: weet iemand van jullie hoe het zit met de geneeskundemaster op een andere uni te behalen dan waar je je bachelor hebt behaald? Is het dus mogelijk om de laatste drie jaar van deze studie op een andere universiteit door te maken?
Djazaakoemoe 'Llahoe gayran.

02-11-2007, 22:16


Dankjewel zuster.

Ik zal het doorgeven.

Op jou vraag, heb ik geen antwoord, ik weet wel van dat als ik bedrijfskunde of bedrijfseconomie ga studeren en klaar ben met mijn bachelor ik kan overstappen naar een andere universiteit om mijn master te doen.

02-11-2007, 23:50
waarom probeer je niet eerst in nederland en als DAT niet lukt dan pas belgie... belgie is wel een stuk anders, veel theoretischer

03-11-2007, 11:11

Citaat door swa:
waarom probeer je niet eerst in nederland en als DAT niet lukt dan pas belgie... belgie is wel een stuk anders, veel theoretischer


Dat is waarschijnlijk ook wat ze van plan zijn.

Ze hadden nog een vraag: is het mogelijk om je in te schrijven op 2 universiteiten in NL voor geneeskunde om zo meer kans te maken om ingeloot te worden.

03-11-2007, 11:33
check dit:

http://www.geneeskundestudent.nl/studco/buitenland.php

Gaat over geneeskunde in het buitenland met 'alle' landen zeg maar

03-11-2007, 13:16

Citaat door Idriss9:
Dat is waarschijnlijk ook wat ze van plan zijn.

Ze hadden nog een vraag: is het mogelijk om je in te schrijven op 2 universiteiten in NL voor geneeskunde om zo meer kans te maken om ingeloot te worden.


oh oke te snel gelezen dan,
maar nee dat kan niet, je kan wel decentrale selectie proberen om meer kans te hebben.

03-11-2007, 13:51
Bedankt voor beide reacties.

03-11-2007, 16:40

Citaat door Idriss9:
Dat is waarschijnlijk ook wat ze van plan zijn.

Ze hadden nog een vraag: is het mogelijk om je in te schrijven op 2 universiteiten in NL voor geneeskunde om zo meer kans te maken om ingeloot te worden.


Kijk met geneeskunde in Nederland zit het zo: Je schrijft je in voor de studie via IB-groep. Je moet dit al vrij vroeg in het jaar doen. Bij jouw inschrijving moet je zetten wat de plaats van je eerste voorkeur is. Bijvoorbeeld EUR, Rotterdam dus. Daarnaast heb je nog de mogelijkheid om een tweede en een derde voorkeursplaats op te geven. Je hebt dus de mogelijkheid om maximaal drie keuzes op te geven.
Hierna moet je afwachten, in de zomervakantie ergens aan het begin, wordt de lotingsuitslag bekend gemaakt. Je weet dan of je bent ingeloot en waar.
Als je bent ingeloot weet je dus pas waar je je moet/kunt inschrijven. Als je geluk hebt wordt je ingeloot op de plaats van je eerste voorkeur, maar je kunt dus ook worden geplaatst op de uni van je tweede of derde voorkeur. Hier heb je zelf niet echt een hand in. Eerlijk gezegd ken ik niet veel mensen die dit is overkomen, maar het komt voor.
Pas dan kun je je dus inschrijven aan de uni die voor jou is bestemd.

Kortom, jou voorstel is niet mogelijk. De loting gaat landelijk en is niet te beinvloeden op die manier de jij aangeeft. Wel jammer he..
Maar ik weet niet hoever je vrienden zijn qua school. Maar de enige manier om hun inlotingskans te vergroten, en een invloed op hun inloting te kunnen uitoefenen, is op dit moment hele hoge cijfers te halen voor het VWO-examen. Hoe hoger des te gunstiger..

Nou, veel succes nog voor je vrienden!

03-11-2007, 16:47

Citaat door sweetmarocgirl:
Kijk met geneeskunde in Nederland zit het zo: Je schrijft je in voor de studie via IB-groep. Je moet dit al vrij vroeg in het jaar doen. Bij jouw inschrijving moet je zetten wat de plaats van je eerste voorkeur is. Bijvoorbeeld EUR, Rotterdam dus. Daarnaast heb je nog de mogelijkheid om een tweede en een derde voorkeursplaats op te geven. Je hebt dus de mogelijkheid om maximaal drie keuzes op te geven.
Hierna moet je afwachten, in de zomervakantie ergens aan het begin, wordt de lotingsuitslag bekend gemaakt. Je weet dan of je bent ingeloot en waar.
Als je bent ingeloot weet je dus pas waar je je moet/kunt inschrijven. Als je geluk hebt wordt je ingeloot op de plaats van je eerste voorkeur, maar je kunt dus ook worden geplaatst op de uni van je tweede of derde voorkeur. Hier heb je zelf niet echt een hand in. Eerlijk gezegd ken ik niet veel mensen die dit is overkomen, maar het komt voor.
Pas dan kun je je dus inschrijven aan de uni die voor jou is bestemd.

Kortom, jou voorstel is niet mogelijk. De loting gaat landelijk en is niet te beinvloeden op die manier de jij aangeeft. Wel jammer he..
Maar ik weet niet hoever je vrienden zijn qua school. Maar de enige manier om hun inlotingskans te vergroten, en een invloed op hun inloting te kunnen uitoefenen, is op dit moment hele hoge cijfers te halen voor het VWO-examen. Hoe hoger des te gunstiger..

Nou, veel succes nog voor je vrienden!


Dank je wel, nou ja we hebben deze week tentamens. Ze hebben de juiste instelling om zo hoog mogelijk te scoren. Maar ze gaan ervan uit dat een 8 als gemiddelde aan het einde van het jaar niet haalbaar is. Zodat ze op alles voorbereid zijn.

03-11-2007, 18:31


Als je bachelor in België haalt, dan kun je wel verder een master volgen in Nederland of ergens anders. In de omgekeerde richting kan dat ook...maar als je eerste jaar in België haalt, is doorstroom niet meteen mogelijk. De planning en het programma is anders ingedeeld, je krijgt vakken die je in het eerste jaar in NL krijgt in een later stadium van de bachelor, en je krijgt dan weer vakken die ze in NL later krijgen al in het eerste jaar...

Er zijn nu al heeeeeeeel veeel Nederlandse studenten in Belgische universiteiten. Er is geen loting in België maar een toelatingsexamen. Een examen van 8 uur en uitdagend genoeg...slechts 1/3 haalt het...Van de Nederlandse vwo'ers die toelatingsexamen proberen slaagt 18%...Elk jaar doen er 800 studenten meer aan de toelating, dat betekent 800 studenten op 2400 ingeschreven die toelatingsexamen proberen, 1/3 Nederlanders dus...

GRTZ

03-11-2007, 23:25

Citaat door SirIsaacNewton:
Als je bachelor in België haalt, dan kun je wel verder een master volgen in Nederland of ergens anders. In de omgekeerde richting kan dat ook...maar als je eerste jaar in België haalt, is doorstroom niet meteen mogelijk. De planning en het programma is anders ingedeeld, je krijgt vakken die je in het eerste jaar in NL krijgt in een later stadium van de bachelor, en je krijgt dan weer vakken die ze in NL later krijgen al in het eerste jaar...

Er zijn nu al heeeeeeeel veeel Nederlandse studenten in Belgische universiteiten. Er is geen loting in België maar een toelatingsexamen. Een examen van 8 uur en uitdagend genoeg...slechts 1/3 haalt het...Van de Nederlandse vwo'ers die toelatingsexamen proberen slaagt 18%...Elk jaar doen er 800 studenten meer aan de toelating, dat betekent 800 studenten op 2400 ingeschreven die toelatingsexamen proberen, 1/3 Nederlanders dus...

GRTZ


VWO-diploma alleen is dus niet genoeg om toegelaten te worden?

03-11-2007, 23:56

Citaat door Idriss9:
VWO-diploma alleen is dus niet genoeg om toegelaten te worden?


Nee, dat is zeker niet genoeg. VWO kennis is zelfs niet genoeg, omdat het ASO in België net iets meer wetenschappelijke punten aanhaalt dan in Nederland. Het is wel haalbaar de toelatingsproef, maar onderschat het niet. Als je ooit tips of info wilt, of vorige examenvragen, ik heb die wel thuis in België. Ik heb dat examen ook ooit met succes afgelegd.

GReetz

Pagina's : [1] 2 3