>
>
> Islam Wie heeft dit soort 'nasheed' op MP3 formaat
Bekijk volle/desktop versie : Islam Wie heeft dit soort 'nasheed' op MP3 formaat
holandiea
02-11-2007, 16:30
Over elqods..hamas enzo
http://www.youtube.com/watch?v=mAlAGzKEk_0
holandiea
02-11-2007, 18:30
tangaouia_mary
02-11-2007, 18:43
Het Islamitische oordeel over muziek en muziekinstrumenten
O moslims, vreest Allah, de Verhevene en weet dat jullie geschapen zijn voor het tot stand brengen van een gewichtige zaak en klaargestoomd zijn om een grootse daad uit te voeren. Jullie zijn geschapen om Allah te aanbidden, zijn geboden naar beste behoren op te volgen en uit de buurt te blijven van Zijn verboden. Alle zaken die ten voordele komen van dit doel heeft Hij ons voorgeschreven en alles wat zich als obstakel kan opwerpen op de weg van aanbidding heeft Hij ons verboden.
Welnu, vandaag de dag doet zich een ernstige zaak voor binnen onze Islamitische gemeenschap die ons afhoudt van het gedenken van Allah en de dienaar tot niets anders voert dan achteloosheid in het gehoorzamen van Allah. Niet dat het hier nu een theologisch dispuut betreft, want in werkelijkheid weten velen wat het oordeel hierover is. Het probleem is echter de halsstarrigheid en aanhoudendheid die bij de mensen aanwezig is ten opzichte van deze zonde. Zal ik jullie eens vertellen wat het werkelijke probleem is?
Het probleem zit hem in het zich voortdurend schuldig maken aan de zonde van het beluisteren van muziek en muziekinstrumenten. In zo’n mate dat dit de persoon ervan kan weerhouden om zijn wereldse en godsdienstige plichten na te komen. Om maar niet te spreken over het verkwisten van tijd en geld en de gehechtheid van het hart aan een ander dan Allah.
Ik vraag me echt af wat deze mensen die zich hieraan vergrijpen bezielt. Twijfelen zij nu werkelijk aan het verbod hierop? Of hebben zij te kampen met een gebrek aan geloof en vastberadenheid? Wie nog steeds in twijfel verkeert over het verbod op het luisteren naar muziek en muziekinstrumenten, laat hem dan de volgende bewijzen goed in zich opnemen. Allah zegt (interpretatie van de betekenis):
“En onder de mensen zijn er die ijdele gepraat verkopen om af te dwalen van het Pad van Allah zonder kennis. ”(Soerat Loeqmaan: 6)
De meerderheid van de Koranexegeten is het erover eens dat met ijdele gepraat in dit vers gedoeld wordt op gezang. De metgezel Ibnoe Mascoed heeft in reactie op dit vers gezegd: “Bij Allah, buiten Wie geen andere god is, waarlijk het betreft hier gezang.” Waarna hij dit tot driemaal toe herhaalde.
Ook zei de Profeet (vrede zij met hem): “Er zullen onder mijn gemeenschap zeker mensen zijn die ontucht, zijde (voor mannen), alcohol en muziekinstrumenten zullen toestaan.”
(al-Boekhaari)
De Profeet (vrede zij met hem) verafschuwde deze mensen vanwege het feit dat zij muziekinstrumenten die verboden zijn toegestaan zouden verklaren. Hij stelde dit gelijk aan het toegestaan verklaren van alcohol en ontucht. Ook zijn er vele andere overleveringen in de Soenan-boeken en de Moesnad van Imam Ahmad te vinden die duiden op het verbod op muziek en het toekomen van een verschrikkelijke bestraffing aan degenen die muziek toegestaan verklaren en zich hier schuldig aan maken. Een ware gelovige heeft niet meer dan één correcte bewijs nodig om een verboden zaak achterwege te laten. Allah zegt (interpretatie van de betekenis):
“Bij jouw Heer, zij zullen niet geloven totdat zij jouw laten oordelen over waar zij over van mening verschillen en dan in hun binnenste geen weerstand ervaren tegen wat jij oordeelde, en zij aanvaarden dit dan volledig.”
(Soerat an-Nisaa’: 65)
Ibn ul-Qayyim zei: “Aboe 'Amr ibnoe Salaah heeft ons de consensus van de geleerden overgeleverd omtrent het verbod op het luisteren naar muziekinstrumenten.”
Het gebeurt wel eens wanneer een persoon met deze feiten wordt geconfronteerd, hij zich verstopt achter de uitspraak: “Ik volg de wetschool van Imam Maalik.” Alsof Imam Maalik muziek heeft toegestaan. Met deze uitspraak wil hij in feite niets anders bereiken dan het verdoezelen van de waarheid en het volgen van zijn eigen valse verlangens. Zie hier één van de boegbeelden van de Maaliki-wetschool, namelijk Imam al-Qoertoebi die in zijn uitleg van het voorgenoemde vers zegt dat met ‘ijdele gepraat’ gedoeld wordt op muziek. Dit uitgaande van de uitspraak van Ibnoe Mascoed, Ibnoe 'Abbaas en andere metgezellen van de Profeet (vrede zij met hem).[1] Ook heeft hij overgeleverd dat alle geleerden van de Maaliki-wetschool het erover eens zijn dat gezang verboden is en in het bijzonder als het gepaard gaat met muziekinstrumenten.
Imam Maalik werd gevraagd naar het oordeel over het feit dat sommige mensen van Medina gezang toestonden. Toen antwoordde hij: “Het zijn slechts de verdorven mensen die zich schuldig maken aan gezang.”[2]
Ook zei al-Djazoeli: “De wetschool van Imam Maalik verbiedt het luisteren naar alle muziekinstrumenten, behalve de Doeff tijdens bruiloften.”[3]
Tevens zei Kanoen: “Wat betreft gezang, de wetschool van Maalik verbiedt dit ongeacht of dit nu wel of niet gepaard gaat met een muziekinstrument.”[4]
Verder overlevert Aboe Tayyib dat volgens Maalik, Aboe Haniefah, ash-Shaafici, Ahmad ibnoe Hanbal, Soefyaan en andere geleerden gezang ijdel tijdverdrijf is dat valt onder de categorie valsheid.[5]
Al-Qaadhi 'Iyaadh al-Maaliki zei dat at-Tannisi heeft gezegd: “Wij waren bij Maalik, terwijl hij omringd werd door een aantal van zijn vrienden, toen een man het woord richtte tot Imam Maalik, zeggende: ,,O Aboe 'Abdillah, bij ons is er een aantal mensen dat bekend staat als ‘as-Soefiyyah’. Zij hebben de gewoonte om veel te eten, vervolgens gaan zij over tot het voordragen van gedichten en daarna staan zij op en slaan zij aan het dansen.” Imam Maalik vroeg: “Zijn dit kinderen?” De man antwoordde: “Nee.” “Zijn het dan krankzinnigen,” vroeg Imam Maalik. De man antwoordde wederom ontkennend en zei: “Zij zijn juist mashaayich, weldenkende mensen.” Hierop zei Maalik: “Ik heb nog nooit vernomen dat iemand die toebehoort tot de Islam zoiets doet.”[6]
Als reactie hierop zei ash-Shaatibi: “Zie hoe Maalik, Imam van de Soennah, te kennen geeft dat niemand die behoort tot de Islam zoiets doet, behalve een kind of een krankzinnige. Dit duidt erop dat deze zaken geen grondslag kennen binnen de Islam.”[7]
Tenslotte wil ik tegen broeders en zusters zeggen dat zij wat betreft hun geloof niet moeten uitgaan van wat anderen doen. Zij moeten juist alle daden tegen het licht van de Koran en de Soennah houden. Wat de meerderheid van de mensen vindt of doet, kan niet als bewijsvoering dienen. Allah zegt (interpretatie van de betekenis):
“En als jij de meeste van hen die op aarde zijn gehoorzaamt, dan zullen zij jou doen afdwalen van de Weg van Allah. Zij volgen slechts vermoedens en zij vertellen slechts verzinsels.”
(Soerat al-An'aam: 116)
Waak ervoor dat je niet ten prooi valt voor verboden tijdverdrijf en kies juist voor een toegestane vorm van amusement zoals zwemmen, uitjes, boswandelingen enz. Moge Allah ons allen standvastig maken op zijn Weg.
En vrede en zegeningen zij met de Boodschapper van Allah.
--------------------------------------------------------------------------------
[1] Tafsier ul-Qoertoebi, Boekdeel 14, blz. 54.
[2] Al-'Ilal, Boekdeel 1, blz. 260. Amr bil Ma'roef wa nahiy 'an il-Moenkar, blz. 103. Talbies Iblies, blz. 244.
[3] Az-Zadjar wal-Iqmaac, blz. 231.
[4] Az-Zadjar wal-Iqmaac, blz. 231.
[5] Az-Zadjar wal-Iqmaac, blz. 163.
[6] Tartieb ul-Madaarik, Boekdeel 2, blz. 53.
[7] Al-Micyaar, Boekdeel 11, blz. 41.
tangaouia_mary
02-11-2007, 18:43
Vraag:
Wat is het wetsoordeel over muziek? En waarnaar mogen vrouwen tijdens een bruiloft luisteren?
Antwoord:
Vele verzen uit de Koran en overleveringen van de Profeet (vrede zij met hem) duiden op de verwerpelijkheid van muziekinstrumenten en waarschuwen daartegen. De Koran leert ons dat het gebruik (bespelen of beluisteren) van deze instrumenten een middel is dat tot dwaling en het bespotten van de Tekenen van Allah leidt. Allah zegt wat als volgt vertaald kan worden:
“En onder de mensen zijn er die Lahwoel-hadieth (ijdele praat) verkopen om (anderen) te doen dwalen van het pad van Allah zonder kennis en er (de Tekenen van Allah) spot mee te drijven. Zij zijn het voor wie een vernederende voltering zal zijn.”
(Soerat Loeqmaan: 6)
De meeste geleerden hebben de term “lahwoel-hadieth” (ijdele praat) uit dit vers uitgelegd als zijnde gezang, muziekinstrumenten en elk ander geluid (gesproken of op andere wijze) dat van de waarheid afleidt.
Mudjaahid zei over de volgende vers (interpretatie van de betekenis):
(Allah zei tegen shaitan) En rui van hen op wie je maar kunt met je stem, en val hen aan met je paarden en je voetvolk, en deel met hen in bezittingen en kinderen en doe hen beloften.’ En de shaitan doet hen niets dan bedriegelijke beloften. ”
(Soerat al-Israa’: 64)
“Hier wordt gezang en (het geluid van) de fluit bedoeld.”
Al-Hasan al-Basri zei:“Zijn stem (die van de shaitan) is de tamboerijn.”
Ibn al-Qayyim heeft hierover gezegd: “Een ieder die praat over iets anders dan het gehoorzamen van Allah of een fluit, een panfluit of trommel bespeelt, al deze zaken zijn de stem van shaitan”
Djaabir (moge Allah tevreden met hem zijn) zei: “De Profeet nam 'Abd ar-Rahmaan bnoe 'Auwf bij de hand en vertrok met hem naar zijn zoon Ibrahiem. Hij (de Profeet) trof hem aan terwijl hij zijn laatste levensadem uitblies. De Profeet nam hem (zijn zoon Ibrahiem) op zijn schoot en huilde. 'Abd ar-Rahmaan zei: “Huilt u, terwijl u het huilen verbood? Hij zei: “Nee, wat ik verbood waren twee achterlijke verdorven geluiden; een geluid ten tijde van een rampspoed (waarbij sprake is van) het openkrabben van het gezicht, het openscheuren van de kleding en het geluid (ter vermaak) van de shaitan.”
(Sahih Soenan Tirmidhi)
Imaam an-Nawawi zei: “Wat hier (met het geluid van de shaitan) bedoeld wordt, is gezang en muziekinstrumenten.”
De Profeet (vrede zij met hem) zei: “In mijn Oemmah (gemeenschap) zullen er mensen zijn die zedenloosheid (hier wordt het openlijk plegen van overspel mee bedoeld) en zijde (voor de mannen) en wijn en Ma'aazif (letterlijk: muziekinstrumenten) zullen toestaan.”
(Boechari)
Wij kunnen dus uit deze overlevering opmaken dat alle soorten muziekinstrumenten haraam zijn, dit aan de hand van de volgende zaken:
1. Het moge duidelijk zijn dat de mensen in de voorgenoemde overlevering de genoemde zaken (waaronder muziekinstrumenten) toestaan, terwijl deze verboden zijn in de Sharie'ah.
2. De Profeet (vrede zij met hem) plaatste muziekinstrumenten naast zaken die bekend staan om het feit dat ze verboden zijn, namelijk overspel en alcohol. Muziek is dan ook haraam en vooral het soort muziek dat we vandaag de dag kennen, waarin alles draait om obscene en verdorven teksten, die ondersteund worden door allerlei muziekinstrumenten zoals gitaren, drums, fluiten, blaasinstrumenten, violen, orgels, piano’s enzovoort.
Sheich Ibn Baaz zegt: “Ma'aazif verwijst naar zang en muziekinstrumenten. De Profeet (vrede zij met hem) heeft ons verteld dat er aan het einde der tijden mensen zullen zijn (binnen de moslimgemeenschap) die deze zaken zullen toestaan evenals dat ze alcohol, overspel en zijde zullen toestaan. Dit is ook nog eens een bewijs van zijn profeetschap, aangezien wij al deze zaken zien gebeuren. Deze overlevering leert ons dat gezang in combinatie met muziekinstrumen haraam is, net als alcohol en overspel.
Er zijn vele overleveringen en koranverzen die ons waarschuwen tegen zang en muziekinstrumenten. Eenieder die beweert dat Allah deze zaken toestaat, liegt en maakt zich schuldig aan een groot onrecht. Wij vragen Allah ons te behoeden tegen het volgen van onze eigen verlangens en de shaitan.
Wat overigens wel toegestaan is, is het slaan op de Doeff tijdens bepaalde feestelijkheden. Dit is toegestaan voor de vrouwen om bijvoorbeeld bekendheid te geven aan het huwelijk. Er is niets op tegen dat vrouwen onderling zingen onder begeleiding van de doeff, zolang de teksten geen kwaad aanmoedigen, of mensen afleiden van hun plichten (tegenover Allah). Ook geldt als voorwaarde dat dit gebeurt op een plaats waar zich alleen vrouwen bevinden. Verder dienen zij bij zulke gelegenheden rekening te houden met de buren en de omgeving. Het is voor vrouwen niet toegestaan om andere instrumenten dan de doeff te bespelen, of dit nou tijdens bruiloften is of bij een andere gelegenheid.
Gedeeltelijk gebaseerd op een fatwa van Sheich bin Baaz
tangaouia_mary
02-11-2007, 18:44
Vraag: ik heb gehoord dat het beluisteren van muziek verboden is. heeft u hier een antwoord op?
Antwoord: In de naam van Allah de Erbarmer de Meest Barmhartige
Muziek en het luisteren ernaar is niet toegestaan. Het behoort tot zondes die de veroorzaakt worden door de shaytan. Muziek is een oorzaak tot het verharden van de harten en deze te verzieken. Geleerden hebben gezamenlijk een duidelijke fatwa over het verbieden van muziek uitgesproken (idjmaa&rsquo
, hier volgen een paar bewijzen tot het verbieden van muziek:
Uit de Qor’aan:
1. Allah de Verheven zegt in soerat Loeqman: "En er zijn er onder de mensen die onzinnige praat kopen om te doen afdwalen van de Weg van Allah, zonder kennis, en die het (de Islam) bespotten. Zij zijn degenen voor wie er een vernederende bestraffing is. (6) En wanneer Onze Verzen aan hem worden voorgedragen, dan wendt hij zich er hoogmoedig van af, alsof hij ze niet hoort. He is alsof er in zijn oren doofheid is. Verkondig hem daarom een pijnlijke bestraffing"(7).
Al wahiedie en andere geleerden hebben in hun tafsier (uitleg van de Qor’aan) gezegd: De onzinnige praat die in aya 6 van soerat loeqman is verteld, is muziek. Dit hebben de volgende metgezellen (Allah’s welbehagen zij met hen) gezegd: Ibn ‘Abbas en ibn Mas'oed en Moedjahied en 3iekriemah. Er is overgeleverd dat ibn Mas'ood heeft gezegd:"ik zweer bij Allah, waar er geen andere god is dan hem, het is muziek (dit slaat op de aya 6 uit Loeqman – “onzinnige praat&rdquo
"
Uit de Hadith:
2. hadith: De profeet (Allah’s vrede en genade zij met) hem heeft gezegd:" er zal een volk dat de moslims behoort komen, die zijden (al ‘harier) ontucht (‘hiera - letterlijk vertaald de geslachtsdeel van de vrouw), bedwelmend drank (al khamr) en muziekinstrument zullen toestaan" overgeleverd door boekharie.
3. Abou hoerayra (Allah’s welbehagen zij met hem) heeft gezegd dat de profeet (Allah’s vrede en genade zij met) gezegd heeft: "Aan het einde van de wereld zal een volk komen die in apen en zwijnen veranderd zal worden, ze zeiden (de metgezellen). Getuigen ze niet in de eenheid van Allah en dat Mohammed de boodschapper is van Allah? Hij (Allah’s vrede en genade zij met) zei: "jawel, en ze vasten, bidden en bezoeken het huis (Hadj). Ze zeiden: "Maar wat doen ze dan verkeerd?" Hij (Allah’s vrede en genade zij met) zei: “ze gebruiken muziekinstrumenten, trommels en zangeressen, ze brengen hun nachten door in het drinken van bedwelmende dranken en onzinnige handelingen hierdoor zullen ze gestald worden en veranderd worden naar apen en zwijnen" (ighaatat allahafaan blz 262 boek1)
4. Tijdens huwelijksfeesten en andere islamitische feestelijke gelegenheden is het toegestaan om gebruik te maken van trommels (ddef) met normale zang die verboden woorden (liefde, benoemen van het menselijk lichaam...) niet bevat en wel alleen voor de vrouwen. Dit gebaseerd op een hadith van de profeet (Allah’s vrede en genade zij met) (zie fiqh assoenah; hoofdstuk: Huwelijk) dat de profeet (Allah’s vrede en genade zij met) de vrouwen toestond om gebruik te maken van deff tijdens huwelijksfeesten.
En Allah weet het het beste.
Cyber-imam, Het team van al-Islaam.com
tangaouia_mary
02-11-2007, 18:45
Wijze woorden van Ibnul-Qayyim [Ra7imahu Allah]
"Weet dat muziek en zang bepaalde kenmerken hebben die het hart verzwakken. Ze veroorzaken dat er huichelarij ontspruit zoals water planten laat ontspruiten. Het leidt het hart af van het overpeinzen en begrijpen van de Qur'aan en verhindert het naleven van de Qur'aan. Dit is zo omdat Qur'aan en muziek nooit samen in het hart kunnen bestaan; ze zijn immers tegenstrijdig aan elkaar. De Qur'aan verbiedt het nastreven van ijdelheden en verplicht het onder controle houden van de nafs (ego); zijn wensen, lusten en verlokkingen naar het slechte. Maar muziek doet het tegenovergestelde; het prikkelt en windt de nafs op en verleidt hem tot iedere schaamteloze lust en wens...."
tangaouia_mary
02-11-2007, 18:45
Het Permanente Comité voor Islamitisch Onderzoek en Fataawa
(de Hoogste Islamitische Authoriteiten van Bilaad al-Haramain)
De Geleerden van de Comité hadden gezegd (in een antwoord op een vraag) :
“Jij hebt de waarheid gesproken betreft de liedjes die op de dag van vandaag bestaan, omdat ze immoreel en onfatsoenlijk woorden bevatten, en ze bevatten dingen die niets goeds hebben.
Welzeker, ze zijn vol van nutteloose en als aanleiding begeerten opwekken, tot sexuele en tot gemengdheid, en het met zo een stem te zingen waardoor de luisteraar (of luisteraars) hierdoor naar het kwaad wordt geleidt. Moge Allah ons helpen en jou om te wat Hem tevreden stelt (over jou).
Het is toegestaan, als een alternatief tegen deze liedjes, voor jou om naar Islamitische Nashieds te luisteren welke wijsheid, vermaning en woorden die enthousiasme aanmoedigen en de jaloezie beschermt voor Islam, en het Islamitische gevoel weer opwekt en het (te gebruiken) om van het kwaad af te komen en alles die (naar het kwaad) leidt, om de zanger van deze Nashieds te motiveren en hen die ernaar luisteren naar het gehoorzaamheid aan Allah en hun afschrikt van de zonde en van het overtredden van de heilige grenzen die Allah heeft geplaatst (op zijn slaven), en hun aanmoedigt om te leven in de kader van de Sharee’ah en om Jihad te verichten op Zijn pad.
Maar hij moet het niet zien als een “wird” waar hij zich aan moet houden, of als een gewoonte waardoor hij continu ermee bezig zal zijn, beter gezegd, het moet iets zijn waar hij van tijd naar tijd naar zal luisteren op bepaalde situaties waar het volgens hem nodig is (om er naar te luisteren), zoals bij bruiloften, of bij het reizen naar Jihad, of wanneer hij zich lusteloos voelt en iets nodig heeft waardoor zijn geest opnieuw zal ‘verschijnen’ en hem aanmoedigt om goed te doen, of wanneer hij voelt dat hij aangetrokken wordt naar het kwade en dat hij dan ernaar luistert om zich te laten afschrikken (van het slechte).
Wat nog beter is het toewijden (in het reciteren of leren) van bepaalde hoeveelheid van de Koran op een dagelijkse hoeveelheid of een hoeveelheid van Dhikrs (gedenkingen van Allah) welke overgeleverd zijn van de Profeet (vrede zij met hem). Dat is puurder voor zijn ziel en (is) effectief voor het kalmeren van het hart. Allah ta’ala zegt:
“Allah heeft de beste verkondiging geopenbaard, een Boek (de Koran), overeenkomstig met zichzelf, vaak herhalend (vermaningen) waarbij de huid van hen die hun Heer vrezen ineenkrimpt, daarna ontspant zich hun huid en hun hart wordt zacht bij de gedachte aan Allah. Dit is de leiding van Allah, Hij leidt daarmee wie Hij wil. En wie Allah laat dwalen, zal geen leider hebben.” (Soerah Az-Zomar 39: Ayah 23)
&
“Degenen die geloven, en wier hart rust vindt in de gedachtenis aan Allah. Ziet toe! in het gedenken van Allah kunnen de harten rust vinden. Degenen die geloven en goede werken doen – voor hen is geluk en een uitstekende plaats van terugkeer.” (Soerah Ar-Ra’ad 13: Ayah 28/29)
De manier van de Sahaabah (moge Allah tevreden met hun zijn) was om in het specifiek veel aandacht aan de Koran en de Soennah te geven, het te memoriseren, het te bestuderen en ernaar te handelen.
Naast dit (de koran) hadden ze ook Nashieds en liedjes die ze zouden reciteren, zoals bij het graven (van kuilen) en bij het bouwen van de Masjieds, en wanneer zij opweg naar Jihad waren, en op andere soortgelijke momenten, zonder dat zij dit als een gewoonte maken of al hun aandacht daarop zouden richten (en aan niets anders), het was simpelweg iets waardoor ze gingen ontspannen nu en dan of om hun emoties op te wekken.
Wat de Tabl drum en andere muziek instrumenten betreft, het is niet toegestaan om het te gebruiken met de Nasheeds, omdat de Profeet (vrede zij met hem) en zijn metgezellen (moge Allah tevreden met hun zijn) dit ook niet deden (in hun recitaties van de nasheeds).
Allah is het Leiding naar het rechte pad. Moge de vredesbegroetingen en zegeningen van Allah zijn op onze Profeet Mohammed, zijn Familie en Zijn Metgezellen.”
Het Permanente Comité voor Islamitisch Onderzoek en Fataawa.
Bron: “Fataawa Islamiyyah” (4/532) & zie ook Fatwaa Nr. (3295) van Het Permanente Comité voor Islaamitisch Onderzoek en Fataawa, met de datum: 13/10/1400 N.H.)
tangaouia_mary
02-11-2007, 18:46
Shaykh al-‘Allamaah ‘Abdoel-‘Aziez Ibn ‘Abdoellah Ibn Baaz (rahimahoellah)
(de voormalige Grand Moeftie van Bilaad al-Haramain)
Vraag: “Wat is de regelgeving van het beluisteren van de cassettebandjes (met daarop) Islaamitische Anaashied?”
Antwoord: “Al-Anaashied ve rschilt, dus als hij in orde is, er zit niks anders in dan uitnodiging naar het goede en het gedenken van het goede en het gehoorzamen van Allaah en Zijn Boodschapper en uitnodiging naar verdediging van de landen van de samenzweringen en het verzamelen tegen de vijanden, enzovoorts, dan is er niks op tegen.
Maar als er iets anders dan dat erin zit van uitnodiging naar ongehoorzaamheid en het mengen van de vrouwen met de mannen of het blootstellen van hen bij hen of welke slechtheid dan ook, dan is het niet toegestaan om ernaar te luisteren.”
Bron: http://ibnbaz.org/last_resault.asp?hID=1101
Zie ook: Majmoe Fatawaa (vol. 3, Blz. 437)
Audio: http://www.3llamteen.com/lib/fatawa/002.mp3
tangaouia_mary
02-11-2007, 18:47
Shaykh al-Faqieh Mohammed Ibn Saalih al ‘Othaymeen (rahimahoellah)
(voormalige lid van het Comité van Grote Geleerden)
De volgende vraag werd gesteld aan onze Sheikh Mohammed Ibn Saalih al-Oetheymien (rahiemehoellah): "Wat is de bepaling betreffende de Anasheed ? Is het toegestaan voor de uitnodiger naar Allaah om naar "Islamitische Anasheed " te luisteren?"
De Sheikh antwoordde: "In het verleden, ik luisterde in het verleden naar deze Islamitische Anasheed en er was daarin niets dat vermeden moest worden. Nadat ik ze recentelijk naar heb geluisterd, vond ik hen ritmisch met genot en amusement, zoals de liedjes begeleid met muziekinstrumenten. Vervolgens zie ik niet dat het is toegestaan voor mensen om naar ze te luisteren. Echter, als ze natuurlijk, zonder muzikale begeleiding komen en zonder genot of amusement, dan schuilt er geen kwaad om ernaar te luisteren. Echter, op voorwaarde dat de persoon er geen gewoonte van maakt de hele tijd ernaar te luisteren, en dat hetgeen het hart profijtvol maakt en waarschuwt, alleen tot dat (Anasheed) zal worden beperkt.
Want als hij er een gewoonte van maakt zal hij dat wat belangrijker is verlaten. Daarnaast zal hij door deze handelingen afstand nemen van de geweldigste waarschuwing, en dat is van datgene in het Boek van Allaah en de Soennah van Allaah's Boodschapper ." Maar als hij er soms naar luistert, of als hij ze neemt als een hulpmiddel op zijn reis, terwijl hij door de wildernis rijdt, dan rust daar geen kwaad in.”
Bron: As-Sahwah Al-Islamiyyah Dhawaabit wa Tawjiehat, een verzameling van fataawa en uitspraken van onze Sheikh Ibn ‘Othaymien, verzameld door Aboe Anas, Ali Ibn Hasan Aboe Lawz (1414/1993) , Blz. 123, nr. 40.
Fatwaa nummer 2
Vraag: “Moge Allaah u beschermen O edele shaykh, deze vraagstelster Oem Abdoer-Rahmaan uit het zuidelijke district Abhaa zegt: “Ik wens van de edele Shaykh Mohammed dat hij mij antwoordt op mijn vragen. De eerste vraag: Wat is de regelgeving van het luisteren naar Islaamitische Anaashied vanwege de vele vragen hierover en ook vanwege de vele verschillen en geschillen hierover bij de gewone mensen, met de wetenschap dat islaamitische gedichten zijn, waaronder hartstochtelijke dichtkunst en het gedenken van het einde van de mensheid en andere van de betekenisvolle onderwerpen. Wij wensen dus verduidelijking, zoekend naar profijt, edele Shaykh.””
Antwoord: “Ja,
(De eerste soort: ) de Anaashied die terechtwijzend zijn waarin de toestand van de mens wordt vermeld bij de dood en de toestand van de mens na de begraving en de toestand van de mens op de Dag der Wederopstanding, het luisteren ernaar is gewenst. De Vrome Voorgangers luisterden ernaar omdat het de harten verzacht en het oog liet tranen en de ledematen deed vrezen en er is profijt in.
(De tweede soort: ) De hartstochtelijke anaashied die wordt gezongen met stemmen waarin geen fitnah is en niet samengesteld is met nutteloze (muziek) instrumenten van de trom of iets anders dan dat, dan is daar ook niks op tegen maar onder een voorwaarde: dat er niets in zit van het opruien van de volkeren tegen de regeringsleiders want wanneer dat er in zit dan is het niet toegestaan om ernaar te luisteren.
De derde soort van deze islaamitische anaashied wordt gezongen met eigenschappen van lage onachtzame zang, of gezongen wordt vergezeld met de trom of gezongen wordt met mooie fitnah stemmen dit is dan niet toegestaan om naar te luisteren, dit zijn de drie categorieen van al-anaashied waarover gezegd wordt dat zij islaamitische anaashied zijn.”
Bron: http://www.ibnothaimeen.com/all/noor/article_8753.shtml
tangaouia_mary
02-11-2007, 18:47
Shaykh Mohammad Nassr Ad-Deen Al-Albaanie (rahimahoellah)
(een van de grootste geleerde op het gebied van Hadiths in de laatste eeuwen)
“Als deze Nasheeds een “Islamitische” betekennisen hebben zonder dat er muziek instrumenten zoals Daff, andere drum, of soortgelijke dingen, dan is er geen probleem met dit.
Echter, het is belangerijk om de voorwaarden van de toelaatbaarheid ervan uit te leggen, en deze voorwaarden zijn: ze moeten niets bevatten dat tegenstrijdig is aan de Sharee’ah zoals te extreem gaan, enzovoort.
De andere voorwaarde is dat het niet een gewoonte moet worden van de luisteraars (om ernaar te luisteren), omdat dit mensen kan weghouden van de recitaties van de Koran, welke is aangeraden in de Profetische Soennah. En in de zelfde zin, het kan iemand weghouden van het opdoen van kennis en het uitnodigen naar Allah subhaanahu wa ta’ala.”
Bron: “Al-‘Asaalah”, uitgave #2
Extra: Fatawaa Muhimah li nisaa al-oemmah (blz. 289/290).
Shaykh Mohammed Saalih’ al-Moenadjjid (hafidahoellah)
(bekende schrijver en geleerde, tevens ook beheerder van http://www.islam-qa.com)
“Verschillende authentieke overleveringen tonen aan dat het toegestaan is om gedichten te reciteren en om ernaar te luisteren. Het is overgeleverd in authentieke overleveringen dat de profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem) en zijn nobele metgezellen (moge Allah tevreden met hen zijn) naar rijm luisterden, het reciteerden en anderen vroegen anderen om het te reciteren (in de vorm van anasheed). Het luisteren en reciteren van anasheed gebeurde bijvoorbeeld tijdens het reizen, tijdens het thuisblijven, of tijdens het werken. Dit gebeurde zowel in individueel verband, of net als in het geval van H’assaan Ibn Thaabiet, ‘Aamir Ibn al-Akwa’ en Andjashah (moge Allah tevreden met hen zijn), in gemeenschap (koor).
In een Hadieth, overgeleverd door Anas (moge Allah tevreden met hem zijn), wordt het graven van een greppel (al-khandaq) beschreven. Anas zei: “Als de boodschapper van Allah zag hoe uitgeput en hongerig wij waren, zei hij (Allah’s vrede en zegen zij met hem) (in versvorm): “O Allah, er is geen leven, behalve het leven in het Hiernamaals, vergeef dus de Ansaar en de Mohajirien” En zij (de metgezellen) antwoorden vervolgens: "Wij zijn degenen die trouw hebben beloofd aan Mohammad om jihad te voeren zolang ons leven duurt” (Overgeleverd door Al Boekhaari, (3/1043))
In bijeenkomsten werden ook anasheed gereciteerd: Ibn Aboe Shaybah heeft overgeleverd, met een goede keten, dat Aboe Salaamah Ibn ‘Abdoer-Rahmaan zei: “De metgezellen van de Boodschapper van Allah spraken niet op sluwe tonen of op een zachte manier. Zij reciteerden verzen in hun bijeenkomsten en hekelden de zaken van hun Djaahielieyyah, maar als het ging om een religieuze zaak, dan werden ze heel serieus en voorzichtig.” (Ibn Aboe Shaybah (8/711) met een goede Isnaad.)
Dit bewijs duidt aan dat anasheed toegestaan zijn, of ze nou individueel of in koor gereciteerd worden. Het woord nasheed, betekent in het Arabisch: het verheffen van de stem voor het reciteren van een vers, en de stem mooi en aangenaam laten klinken. Er zijn echter een aantal zaken waarop gelet moet worden:
• Er mogen geen verboden instrumenten gebruikt worden in anasheed.
• Men dient niet te veel anasheed te reciteren of de anasheed het brandpunt in de moslims gedachten laten zijn, of het verwaarlozen van verplichte zaken hierdoor.
• De anasheed behoren niet gereciteerd te worden door vrouwen, of verboden en onzedelijke uitspraken te bevatten.
• De anasheed moeten niet lijken op de tonen van de mensen van onzedelijkheid en prostitutie.
• De anasheed moeten vrij zijn van (vocale) tonen die lijken op geluiden van muziekinstrumenten.
• De anasheed behoren geen tonen te bevatten, die de luisteraar ‘high’ laten voelen, zoals gebeurd bij mensen die naar muziek luisteren. Dit is namelijk het geval bij de meeste anasheed van tegenwoordig: de luisteraars letten niet meer op de betekenis van de woorden, maar zijn helemaal in de ban van de tonen.
En Allah weet het beste
Bron: Cyber-imam@al-islaam.com / Het team van al-Islaam.com
Extra: Zie ook http://www.islamqa.com
tangaouia_mary
02-11-2007, 18:48
Wassalaamo aleykom wara7mato Allah wabarakatuh (L)
Um_Abdelkhaleeq
02-11-2007, 18:49
Dus samengevat, de link die je plaatste is muziek en geen nasheed..
Privacy |
Cookies©2000-2024 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.