StreetDawah
01-11-2007, 14:46
Shaykh ul-Islam Ibn Taymiyyah (rahimahullah) zei:
“De Godsdienst van de Moslims is gebouwd op het volgen van het Boek van Allaah, de Sunnah van Zijn Profeet (sallallaahu ‘alayhi wa sallam) en hetgeen waar de Ummah over eens is. En dus zijn deze de drie feilloze usool (fundamenten). Aldus waar de Ummah ook in verschilt, het wordt dan terug verwezen naar Allaah en Zijn Boodschapper. Aldus, het is niet voor iedereen om een persoon voor de Ummah te plaatsen, en te roepen naar zijn weg en walaa’ (liefde, loyaliteit en vriendschap) te vormen en ‘adaa (vijandschap en haat) gebaseerd op dat, behalve voor de Profeet (sallallaahu ‘alayhi wa sallam). Noch is enige toespraak opgezet voor hen gebaseerd op welke zij walaa’ en ‘adaa vormen behalve voor de Toespraak van Allaah, en dat van Zijn Boodschapper, en hetgeen waar de Ummah over eens is. Eerder, is dit de praktijk van de mensen van innovatie, die een persoon of een uitspraak plaatsen, waarmee zij spleten in de Ummah veroorzaakten; het vormen van walaa’ en ‘adaa gebaseerd op die uitspraak of toeschrijving."
Majmoo ‘ul Fataawaa (20/164)
“De Godsdienst van de Moslims is gebouwd op het volgen van het Boek van Allaah, de Sunnah van Zijn Profeet (sallallaahu ‘alayhi wa sallam) en hetgeen waar de Ummah over eens is. En dus zijn deze de drie feilloze usool (fundamenten). Aldus waar de Ummah ook in verschilt, het wordt dan terug verwezen naar Allaah en Zijn Boodschapper. Aldus, het is niet voor iedereen om een persoon voor de Ummah te plaatsen, en te roepen naar zijn weg en walaa’ (liefde, loyaliteit en vriendschap) te vormen en ‘adaa (vijandschap en haat) gebaseerd op dat, behalve voor de Profeet (sallallaahu ‘alayhi wa sallam). Noch is enige toespraak opgezet voor hen gebaseerd op welke zij walaa’ en ‘adaa vormen behalve voor de Toespraak van Allaah, en dat van Zijn Boodschapper, en hetgeen waar de Ummah over eens is. Eerder, is dit de praktijk van de mensen van innovatie, die een persoon of een uitspraak plaatsen, waarmee zij spleten in de Ummah veroorzaakten; het vormen van walaa’ en ‘adaa gebaseerd op die uitspraak of toeschrijving."
Majmoo ‘ul Fataawaa (20/164)