Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

Bekijk volle/desktop versie : suikerziekte en ramadan

ambition
29-10-2003, 13:48

wie kan mij informatie verschaffen wat betreft suikerziekte /diabetes en ramadan? Ik wil graag weten of je als diabetespatient gewoon kan vasten, of mag het juist niet omdat het slecht is voor je gezondheid. Alvast vriendelijk bedankt :)

achie25
29-10-2003, 13:53
Origineel gepost door ambition wie kan mij informatie verschaffen wat betreft suikerziekte /diabetes en ramadan? Ik wil graag weten of je als diabetespatient gewoon kan vasten, of mag het juist niet omdat het slecht is voor je gezondheid. Alvast vriendelijk bedankt :) Ik denk dat je voor dit soort vragen het beste bij een imaam terecht kan. Die kan je het juiste advies geven. De cyberimaam van al-islaam.com is weer open. JE kunt je vraag daar voorleggen. Klik hier om je vraag in te dienen (http://www.al-islaam.com/al-islaam/cyberimam/open.html)

ambition
29-10-2003, 13:56
shokran agie, ik zal hier zeker gebruik van maken. :zwaai:

TwinkleEye_19
29-10-2003, 13:58
Origineel gepost door ambition wie kan mij informatie verschaffen wat betreft suikerziekte /diabetes en ramadan? Ik wil graag weten of je als diabetespatient gewoon kan vasten, of mag het juist niet omdat het slecht is voor je gezondheid. Alvast vriendelijk bedankt :) Ja, dat vraag ik me ook af... Ik heb een broertje die 2x daags insuline spuit...hoe moet dat later? Soms spuit ie en moeten we hem tijdens z'n slaap eten geven omdat ie anders te laag zit en hij echt in gevaar komt... Misschien pas later als ie echt sterk is enz.. dat ie dan heel weinig insulinge spuit en dan toch kan vasten :confused:

ambition
29-10-2003, 14:05

Allah jesafieh ... Er is pas geleden diabetes geconstateerd bij een familielid van mij daarom stel ik mijzelf die vraag...Ik wil natuurlijk niet dat diegene er lichamelijk of geestelijk onder gaat leiden. Ik denk dat je wel mag vasten tenzij het je gezondheid zal schaden en dat je tijdens je vasten geen medicijnen in mag nemen. Wa Allah oe A3lam :)

TwinkleEye_19
29-10-2003, 14:13
Origineel gepost door ambition Allah jesafieh ... Er is pas geleden diabetes geconstateerd bij een familielid van mij daarom stel ik mijzelf die vraag...Ik wil natuurlijk niet dat diegene er lichamelijk of geestelijk onder gaat leiden. Ik denk dat je wel mag vasten tenzij het je gezondheid zal schaden en dat je tijdens je vasten geen medicijnen in mag nemen. Wa Allah oe A3lam :) Ligt eraan wat voor diabetes diegene heeft. Als ie pillen gebruikt kan die die ook 's ochtend bij shor en 's avond na maghreb innemen..dit soort diabetes is ook niet zo gevaarlijk.. Maar die waarbij je insuline spuit wel..als ze te laag zitten (en ze dus meer spuiten dan ze aan voedsel eten) raken ze bewustloos en is er kans dat ze dan in levensgevaar zitten..ze moeten dan direct suikers eten..helpt dit niet dan hebben ze een speciale spuit met soort van glucose die ze spuiten.. Bij kleine kinderen als ze nog niet praten en niets begrijpen is het echt gevaarlijk...hoe leg je zo iemand uit dat als ie niet eet hij in gevaar zit? We maken hem soms wakker en geven honing enzo..echt moeilijk... Maar later als ze sterk zijn en ze ook aanvoelen dat ze kunnen vasten kunnen ze meedoen (of alleen de dagen dat ze zich sterk voelen).. Maar spuiten verbreekt het vasten niet, omdat je het niet eet...denk ik athans :)

achie25
29-10-2003, 15:20
Origineel gepost door TwinkleEye_19 Ja, dat vraag ik me ook af... Ik heb een broertje die 2x daags insuline spuit...hoe moet dat later? Soms spuit ie en moeten we hem tijdens z'n slaap eten geven omdat ie anders te laag zit en hij echt in gevaar komt... Misschien pas later als ie echt sterk is enz.. dat ie dan heel weinig insulinge spuit en dan toch kan vasten :confused: De islam denkt overal aan, dus ook aan zoiets.. Als je ernstig ziek bent dan mag je niet eens vasten. Maar voor de zekerheid kun je het beste vragen bij iemand die daar meer verstand van heeft, een imaam bijv. of op de link die ik hierboven gaf..

TwinkleEye_19
04-12-2003, 12:25
Origineel gepost door miss_fessia19 Sorry mevrouw twinkel eye 19 , maar ik vind het gewoon bullshit wat jij zegt over mensen die pillen innemen wel mee moeten doen. Laat ik effe duidelijk zijn dat die mensen ook gen stabiliteit hebben en dat als zij niet eten ook in levensgevaar kunnen verkeren. Ze mogen het altijd poberen, als het niet lukt, eten ze die dag, maar dan gaan ze seddak. Hoeveel weet ik niet. Maar zij mogen ook eten. Als ze het niet aankunnen. Gezondheid staat nog altijd voorop kusjes soe Waar zegt ik moeten???? Eerst lezen dan reageren ;)

Aagje-Doeken
12-09-2004, 19:58
Het is zeker niet verplicht te vasten als je diabeet bent. Het zou eigenlijk zelfs beter zijn om gewoon te eten, tijdens de Ramadan, omdat het niet goed is om ontregeld te raken.. Hoe komt het trouwens dat je je broertje wakker moet maken? Je spuit toch ongeveer naar de hoeveelheid koolhydraten die hij binnen krijgt. Zulke schommelingen geven heel veel kans op complicaties later. Het is het beste zo stabiel mogelijk te blijven. God vraagt niet van ons om supermensen te zijn, maar te vasten als je gezondheid dat toestaat. Als je intentie goed is, maar het niet lichamelijk mogelijk is, is er (Allahoe ahlem) volgens mij niets fout mee. Je kunt als je toch vindt dat je te weinig 'doet', kijken of je op andere manieren (geld, eten) andere moslims kunt helpen. Daar gaat de ramadan natuurlijk ook over, besef van mensen die het niet goed hebben. Dit is een beetje late reactie :D, maar de volgende ramadan komt er bijna weer aan, dus alvast Ramadan Karim toegewenst!

maroclady111
19-09-2004, 23:53
mijn moeder heeft ook suikerziekte en moet oook 2 keer per dag insuline spuiten , en ze doet wel gewoon mee met de ramadan. maar 5 jaar geleden toen de dokter bij haar suikerziekte had ontdekt, deed ze een jaar of 3 niet mee, want dat was dan niet gezond voor haar . maar uiteindelijk mocht ze wel gewoon meedoen. en in die jaren dat ze niet meeedeed, gaf ze zakat aan de armen ofzoiets volgens mij. :zwaai:

geenbeltegoed
20-09-2004, 15:56
Origineel gepost door TwinkleEye_19 kunnen ze meedoen (of alleen de dagen dat ze zich sterk voelen).. Maar spuiten verbreekt het vasten niet, omdat je het niet eet...denk ik athans :) Injectiespuiten waarmee men zich laat voorzien van eten en drinken. Het betreft hier dus de injectievoedingen. Wat betreft de injectiespuiten die geen voedende werking hebben, die toen het vasten niet teniet. Of een persoon die nu binnenkrijgt via de aderen of via de spieren. Het is dan immers geen eten of drinken en heeft dan ook niet de functie van eten of drinken. Deze nemen immers de functie in van voedsel en drank, waardoor een persoon geen behoefte meer heeft aan eten of drinken. En alles wat de functie inneemt van iets anders, daarop is dezelfde regelgeving van toepassing. Om die reden blijft het lichaam in afwachting op het innemen van die injectiespuiten. Dit betekent dat het lichaam gevoed blijft door die injectiespuiten, ook al kan een persoon op een andere manier helemaal geen voedsel tot zich nemen. [Bron: Fataawah Arkaan Al-Islaam door Shaych Al-Utheymien].

SaidiaChick
20-09-2004, 18:32
Ik heb ook suiker......En vorig jaar deed ik gewoon mee voor 2 weken maar daarna ging het slecht....En toen moest ik wel eten...Ik zal het dit jaar wel gewoon weer probere maar vooral voor de mensen die spuiten...is het eigelijk slimmer om nie tmee te doen..Want je word echt ziek..!!!!

bencheikh2
01-09-2008, 22:43

Ja, dat vraag ik me ook af... Ik heb een broertje die 2x daags insuline spuit...hoe moet dat later? Soms spuit ie en moeten we hem tijdens z'n slaap eten geven omdat ie anders te laag zit en hij echt in gevaar komt... Misschien pas later als ie echt sterk is enz.. dat ie dan heel weinig insulinge spuit en dan toch kan vasten :confused: he je broertje kan echt pas vasten na zijn puberteit want in de puberteit moet hij4x daags iinsuline spuiten omdat door de hormonen die dan groeien de waardes alleen maar omhoog ghaan!

mocro_hbibaatjj
01-09-2008, 22:48
Mijn mama heeft ook diabetes.. maar zij slikt alleen pillen.. En m'n moeder vast het hele jaar door op maandag & donderdag.. En er iets niets met 'r gebeurt .. alhamdoulilah .. Ze slikt de pillen gewoon na maghreb..