Bekijk volle/desktop versie : Wie werkt er als



Pagina's : [1] 2

30-10-2007, 22:06
[operatieassistent of volgt de opleiding daarvan?

en kan je er wat over vertellen: werkzaamheden, theorie, bevalt het, werk durk etc]

en hoe ga je met bepaalde situaties om als moslimzijnde

31-10-2007, 12:51


Ik ben geen operatie assistente of iets dergelijks, maar mag ik vragen wat je bedoelt met ´bepaalde situaties´ ?

De vraag is gesteld uit nieuwsgierigheid, weet niet wat ik me er bij voor moet stellen snap je...


31-10-2007, 13:04

Citaat door LadyRabat:
Ik ben geen operatie assistente of iets dergelijks, maar mag ik vragen wat je bedoelt met ´bepaalde situaties´ ?

De vraag is gesteld uit nieuwsgierigheid, weet niet wat ik me er bij voor moet stellen snap je...




met bepaalde situaties bedoel ik dat je bijv een mannelijk patient krijgt die je moet begeleiden/ opereren en hoe je dan zeg maar als moslimvrouw op reageert en wat de obstakels kunnen zijn en hoe je daarop weer reageert

begrijp je een beetje wat ik bedoel?

31-10-2007, 13:26
aha, ja ik had wel zo een vermoeden.. maar ja als het om gezondheid gaat dan zou dat toch geen problemen moeten opleveren ???

Even van de patients point of view:
Kijk sommige dingen kun je voor jezelf vergemakkelijken.. zoals een vrouwelijke huisarts nemen of een vrouwelijke gynaecoloog etc..

Maar een operatie is een nog serieuzere zaak en om je eerlijk te zeggen..
(ik spreek als leek uiteraard he.. ) Ik moest ooit ook een operatie ondergaan en als ik van te voren bv had geweten dat iemand zoals jij zou assisteren... wow dan zou ik juist blij zijn (maar goed ik ben een vrouw dus dat maakt de boel wel makkelijker) maar dan was er tenminste 1 iemand in de operatiekamer die bismillah zou zeggen...

Nu had ik hele aardige chirurgen enzo hoor.. dus ik werd wel op mn gemak gesteld.. maar soms is het gewoon fijner als er een medemoslim aanwezig is in dat soort moeilijke tijden. Ook voor de begeleiding etc.

Een kennis van mij draagt hoofddoek en werkt als arts in het ziekenhuis en van haar krijg ik altijd te horen dat patienten (zowel MANNEN als vrouwen) die moslim zijn het heel erg fijn vinden om door haar begeleid te worden.

Mensen zijn vaak bang en vanuit religieus oogpunt heb je niet veel begeleiding of begrip, uiteraard wel vanuit medisch oogpunt. Want ook niet moslim artsen doen meestal hun werk uitstekend op dat gebied en beantwoorden de vragen etc etc.

ok tot zover... kan wel een heel verhaal gaan intikken maar ik kan geen ervaringen delen op professioneel gebied aangezien ik een heel ander vak uitoefen

01-11-2007, 00:10



Citaat door LadyRabat:
aha, ja ik had wel zo een vermoeden.. maar ja als het om gezondheid gaat dan zou dat toch geen problemen moeten opleveren ???

Even van de patients point of view:
Kijk sommige dingen kun je voor jezelf vergemakkelijken.. zoals een vrouwelijke huisarts nemen of een vrouwelijke gynaecoloog etc..

Maar een operatie is een nog serieuzere zaak en om je eerlijk te zeggen..
(ik spreek als leek uiteraard he.. ) Ik moest ooit ook een operatie ondergaan en als ik van te voren bv had geweten dat iemand zoals jij zou assisteren... wow dan zou ik juist blij zijn (maar goed ik ben een vrouw dus dat maakt de boel wel makkelijker) maar dan was er tenminste 1 iemand in de operatiekamer die bismillah zou zeggen...

Nu had ik hele aardige chirurgen enzo hoor.. dus ik werd wel op mn gemak gesteld.. maar soms is het gewoon fijner als er een medemoslim aanwezig is in dat soort moeilijke tijden. Ook voor de begeleiding etc.

Een kennis van mij draagt hoofddoek en werkt als arts in het ziekenhuis en van haar krijg ik altijd te horen dat patienten (zowel MANNEN als vrouwen) die moslim zijn het heel erg fijn vinden om door haar begeleid te worden.

Mensen zijn vaak bang en vanuit religieus oogpunt heb je niet veel begeleiding of begrip, uiteraard wel vanuit medisch oogpunt. Want ook niet moslim artsen doen meestal hun werk uitstekend op dat gebied en beantwoorden de vragen etc etc.

ok tot zover... kan wel een heel verhaal gaan intikken maar ik kan geen ervaringen delen op professioneel gebied aangezien ik een heel ander vak uitoefen



wat leuk om te horen, ik was juist een beetje bang voor de reacties van vooral moslimmannen als jij als moslimvrouw ergens moet gaan snijden. ook moet ik aan het idee wennen om zelf als moslimvrouw aan een mannelijk lichaam te zitten, ja niet letterlijk natuurlijk, maar je kan in je werkzaamheden sitauties tegenkomen dat het onvermijdelijk is om bijv intieme vragen te moeten stellen of als uiterste intieme delen moet zien

ik vraag me dan af hoe je dient te reageren en hoe de ervaringen van andere zijn die dit beroep uitoefenen.

en waar ik ook aan denk is wat dien je te zeggen als je bijv gaat snijden of hechten of als iemand in je handen overlijd en deze geen moslim is, ik zit met zulke vragen

erg bedankt voor je reactie

01-11-2007, 18:51
hmmmmmm! leuk?

01-11-2007, 23:18

Citaat door berberine:
hmmmmmm! leuk?






wat bedoel je

01-11-2007, 23:26
maar denk je dat iemand opgewonden word terwijl die onder narcose is? of als zijn been moet worden geamputeerd? Daar komt toch eigenlijk niets in voor dat ook maar met de minste seksuele spanningen geassocieerd kan worden.

01-11-2007, 23:30

Citaat door z0mbie_boy:
maar denk je dat iemand opgewonden word terwijl die onder narcose is? of als zijn been moet worden geamputeerd? Daar komt toch eigenlijk niets in voor dat ook maar met de minste seksuele spanningen geassocieerd kan worden.



wie heeft het hier over sexuele spanningen en opgewonden raken?

het gaat mij meer om het tegen komen van eventuele obstakels die zich kunnen voordoen wanneer ik als moslima een man dien te opereren/ begeleiden en dus zijn intieme delen moet zien

01-11-2007, 23:34

Citaat door kitabullah:
wie heeft het hier over sexuele spanningen en opgewonden raken?

het gaat mij meer om het tegen komen van eventuele obstakels die zich kunnen voordoen wanneer ik als moslima een man dien te opereren/ begeleiden en dus zijn intieme delen moet zien


jij. Waarom zou het een obstakel voor jou zijn om intieme delen te zien anders dan dat je er opgewonden van raakt.

01-11-2007, 23:49

Citaat door z0mbie_boy:
jij. Waarom zou het een obstakel voor jou zijn om intieme delen te zien anders dan dat je er opgewonden van raakt.





ben je een moslim? zo ja, dan hoef ik je dat niet uit te leggen

zo nee: het is als moslimzijnde niet toegestaan om elkjaars intieme delen te zien en vroeg me af hoe men hier mee omgaat aangezien er natuurlijk noodzaak bij komt kijken

01-11-2007, 23:53

Citaat door kitabullah:


ben je een moslim? zo ja, dan hoef ik je dat niet uit te leggen

zo nee: het is als moslimzijnde niet toegestaan om elkjaars intieme delen te zien en vroeg me af hoe men hier mee omgaat aangezien er natuurlijk noodzaak bij komt kijken


ja, maar waarom mag je dat niet zien? gewoon zomaar? Ik geef je een voorbeeld. Stel een school met vrouwlijke studenten vliegt in brand, ze kunnen zich niet bedekken omdat ze geen tijd hebben omdat ze moeten vluchten. De enige reddingswerkers die er zijn zijn mannen, mogen ze die vrouwen dan helpen? Wat is het grotere belang in dit geval? Is dat een situatie waarin je verleidt gaat worden? alleen zieke mensen zouden in dergelijke situaties opgewonden raken.

02-11-2007, 00:04



Citaat door z0mbie_boy:
ja, maar waarom mag je dat niet zien? gewoon zomaar? Ik geef je een voorbeeld. Stel een school met vrouwlijke studenten vliegt in brand, ze kunnen zich niet bedekken omdat ze geen tijd hebben omdat ze moeten vluchten. De enige reddingswerkers die er zijn zijn mannen, mogen ze die vrouwen dan helpen? Wat is het grotere belang in dit geval? Is dat een situatie waarin je verleidt gaat worden? alleen zieke mensen zouden in dergelijke situaties opgewonden raken.



ik heb het er niet over dat je ze niet mag helpen.

ik wil zelf die opleiding als ok assistente volgen en vroeg me af of er andere moslimvrouwen hier op het forum waren die dat ook hebben gevolgd of nog volgen

het gaat mij meer om ervaringen en niet of ik iemand zou helpen of niet, dat is natuurlijk logisch

02-11-2007, 00:45

Citaat door z0mbie_boy:
ja, maar waarom mag je dat niet zien? gewoon zomaar? Ik geef je een voorbeeld. Stel een school met vrouwlijke studenten vliegt in brand, ze kunnen zich niet bedekken omdat ze geen tijd hebben omdat ze moeten vluchten. De enige reddingswerkers die er zijn zijn mannen, mogen ze die vrouwen dan helpen? Wat is het grotere belang in dit geval? Is dat een situatie waarin je verleidt gaat worden? alleen zieke mensen zouden in dergelijke situaties opgewonden raken.

Salamoe alaikoum

Jij stelt deze vraag in een bepaalde context, namelijk waar "noodzaak" heerst. En noodzaak is in de islaam een aparte rubriek. Dus als we deze vraag gieten in de context van de topicstarter, zou de vraag worden.

De zuster is bij een man die dringend aan zijn intieme delen geopereeerd moet worden en er is geen man aanwezig, mag zij dan de operatie uitvoeren.
Dit is dus een compleet andere situatie.

De zuster stelt de vraag of het wel mag om aan zo'n opleiding te beginnen, dus voor er zelfs sprake is van énige noodzaak.

Wallahou3alim.

Wa alaikoum salaam

ps: Het is niet slim om alles in de krant te geloven, zeker niet het bovenstaande verhaal.

02-11-2007, 11:32

Citaat door kitabullah:



wat bedoel je



Dat de functie leuk is, als moslim vrouw!

Pagina's : [1] 2