Bekijk volle/desktop versie : Assessment...............?



30-10-2007, 13:37
Binnenkort heb ik waarschijnlijk een assessment, maar omdat ik dat nog nooit eerder heb gehad, ben ik benieuwd of er hier dames (of heren) zijn die daar ervaring mee hebben. Ik weet namelijk echt niet wat ik ervan moet verwachten. Ik heb te horen gekregen dat het de hele dag gaat duren en dat zal bestaan uit verschillende soorten psychologische testen en rollenspellen en heel zwaar zal zijn.

Dus wie kan zijn/haar ervaringen delen en mij tips geven? Waar moet ik op letten, wat kunnen jullie me adviseren betreft voorbereiding etc.

Voor wie niet weet wat een assessement is. De term 'assessment' komt uit het Engels en betekent 'taxatie' of 'beoordeling'. De hoofddoelstelling van een assessment is te achterhalen of jij de geschikte kandidaat voor een bepaalde functie bent. Naast de 'harde' functie-eisen, zoals je intelligentieniveau, worden ook de zachte functie-eisen, zoals je persoonlijkheid en je communicatieve vaardigheden, getest. Bij een assessment word je geobserveerd in een nagebootste werksituatie met testen, rollenspellen, taakopdrachten en interviews.

30-10-2007, 13:47


Heb t eens mee gemaakt. Kwam er goed doorheen, werd namelijk aangenomen. Maar heb geen echte tips. Probeer gewoon daar waar ze dat willen zien professioneel te zijn en ook je menselijke kant naar voren laten komen in de rollenspellen.

30-10-2007, 13:56
Meid, be yourself en zoals Noor zei, Laat zien wat jij denkt dat ze willen zien maar geef daar een draai van jouw eigen persoontje aan.

heel veel succes heb ook eens zoiets gedaan en vond het best zwaar

30-10-2007, 19:47
wees gewoon gewoon jezelf en wees eerlijk. Laat ook duidelijk je goede punten naar voren komen. Ik heb dat 2 keer gehad op school, dit was om te beoordelen of je geschikt bent voor het beroep waar je voor studeert. Dit duurde niet lang, een half uurtje, maar als je gewoon jezelf bent en duidelijk laat zien wat je kan en zeker bent van jezelf dan kom je er wel.

Veel succes!!!!

30-10-2007, 20:01


Je kunt verschillende dingen krijgen bijv:

rollenspel, kaartenbak sorteren, een psychologische test, een discussie etc

Het is zo in elkaar gezet dat je er amper voor kunt voorbereiden,immers je kent je opdracht niet van te voren.

Niet al te nerveus zijn,laat jezelf horen en laat duidelijk je vaardigheden en competenties zien. Wees extravert en vooral lekker jezelf.
Insha allah komt het goed,succes!

30-10-2007, 20:39
Ik heb het ook gehad voor mijn huidige functie..

Het duurde inderdaad de hele dag.. Van 9.00 tot 17.00 kreeg ik allerlei inteligentietesten en persoonlijkheidstesten..

Je kan je er niet echt op voorbereiden, het enige wat ik je kan adviseren is dat je in ieder geval jezelf moet zijn en goed uitgerust aan zo'n dag moet beginnen.

Heel veel suc6 in ieder geval..

30-10-2007, 22:24
Wat een toeval! Heel toevallig heb ik net mijn online zelfassessment ingevuld (iedereen moet dit doen binnen onze organisatie) en ik vond de vragen/stellingen en opdrachten best raar. Op een gegeven moment ging ik zelf theorieen bedenken achter hun vraagstellingen.

Mijn werkgever krijgt geen inzage in de uitkomsten, ik zal wel door het extern bureau dat deze zelfassessment voor ons verzorgd worden uitgenodigd om de resultaten te bespreken. Daarna moet ik zelf ( in een door hun aan te leveren template) een ontwikkelverslag schrijven die ik naar mijn leidinggevende moet opsturen als input voor de eindejaarsbeoordelingsgesprek hier worden dus dan de doelstellingen en ontwikkeltrajecten voor 2008 vastgesteld.

Deze assessment is trouwens speciaal door ons management samen met het extern bureau ontwikkeld dat alle input die de directie nodig heeft om de koers voor de komende paar jaar te bepalen uit de assessment kan krijgen.

Ben echt reuze benieuwd naar de uitkomsten.

31-10-2007, 09:02
Mieden bedank voor jullie verhalen en adviezen. Ik ga er het beste maar van maken en nog wat info zoeken op internet.