Bekijk volle/desktop versie : Lening bij de bank; 7aram?



27-10-2007, 11:25
Is het 7aram om een (toegezegde) lening af te sluiten bij een bank, voor het helpen opzetten van een zaak?

Wa Salaam Aleikom.

27-10-2007, 11:27


Wa alaikoum assalaam,

Als we het kort en stellig kunnen zeggen; ja, het is haraam, omdat je rente betaalt.

Wa Allah ou3lam.

27-10-2007, 12:36
Wa alaikoem salam warahmatollaah,

Inderdaad, bij een lening komt een hypotheek kijken. en dat is dus rente.

Allaah heeft rente verboden.



Djabir (Allah's welbehagen zij met hem) heeft gezegd:"De profeet (Allah's vrede en genade zij met hem) heeft degene die rente eet, geeft, opschrijft en degene die er getuige van is vervloekt. En hij zei: ze zijn gelijk wat betreft de zonde" Moesliem 1598

en er zijn tal van ayaat te vinden waarin Allaah ons rente heeft verboden.

27-10-2007, 12:45
Het beste is om meer te werken als je geld wil. Of jezelf onderrichten in een studie. Leen van je directe omgeving als je in geldnood bent. Alleen in tijden van uiterste nood, waar geen familie of vriend of werk je kan helpen, kan je naar leningsinstanties uitwijken. Allah zijn genade is groter dan zijn wraak.

27-10-2007, 15:08



Citaat door M4L:
Het beste is om meer te werken als je geld wil. Of jezelf onderrichten in een studie. Leen van je directe omgeving als je in geldnood bent. Alleen in tijden van uiterste nood, waar geen familie of vriend of werk je kan helpen, kan je naar leningsinstanties uitwijken. Allah zijn genade is groter dan zijn wraak.


Ik wil graag bewijs van je zien van hetgeen je nu beweerd. Dus graag bewijs dat rente in noodzaak wel mag.

Ik zal je zeggen er is geen bewijs.

Kijk in de Koran staat duidelijk dat varkensvlees e.d. niet gegeten mag worden en daarna heeft Allaah gezegt, dat wanneer er een noodzaak voor is dat er dan geen zonde op rust:

[002.173] He has forbidden you only the Maitah (dead animals), and blood, and the flesh of swine, and that which is slaughtered as a sacrifice for others than Allâh (or has been slaughtered for idols, on which Allâh's Name has not been mentioned while slaughtering). But if one is forced by necessity without willful disobedience nor transgressing due limits, then there is no sin on him. Truly, Allâh is Oft-Forgiving, Most Merciful.


En Allaah heeft in de koran rente verboden, maar Allaah heeft niet erna gezegt dat wanneer er een noodzaak voor is dat er geen zonde op rust.

O, jij die gelooft, vrees God en doet afstand van de rest van de rente, als je gelovig bent. (2:278)

[002.275] Those who eat Ribâ will not stand (on the Day of Resurrection) except like the standing of a person beaten by Shaitân (Satan) leading him to insanity. That is because they say: "Trading is only like Ribâ," whereas Allâh has permitted trading and forbidden Ribâ. So, whosoever receives an admonition from his Lord and stops eating Ribâ, shall not be punished for the past; his case is for Allâh (to judge); but whoever returns (to Rib&acirc, such are the dwellers of the Fire – they will abide therein forever.

[002.276] Allâh will destroy Ribâ and will give increase for Sadaqât (deeds of charity, alms). And Allâh likes not the disbelievers, sinners.


en tot slot een paar ahadieth:

Van Abdullah ibn Masoed: de Profeet salla Allaahoe 3alajhie wasalam heeft gezegd "De riba is 73 soorten de aller lichtste is gelijk aan de gene die geslachtsgemeenschap heeft met zijn moeder" (overgeleverd door El-Hakim)


Van Abdullahi ibn Handhala: de boodschapper van Allah salla Allahoe 3alajhie wasalam heeft gezegd "iemand die van één Dirham rente eet terwijl hij dat weet is erger dan het plegen van zesendertig keer overspel" (Overgeleverd door Ahmed ibnu Hambel Et-tabarani)

hadaa wa Allahoe a3lam.

27-10-2007, 15:24
Verder, ik heb ook nooit een uitspraak van de Kibaar gelezen of gehoord dat rente in noodzaak wel mag.

Terwijl het algemeen bekend is dat het eten van iets dat haram is wel gegeten mag worden in gevallen van pure noodzaak.

Dus niet alle nood breekt wet!!!

Voor zover is rente ook niet echt een noodzaak. Want wil je echt niks met rente te maken hebben, koop dan geen huis maar huur het.
Wil je toch wel werken zonder dat je zwart hoeft te werken. Haal dan gelijk bij de uitbetaling het geld van de bank en spaar je geld niet op bij de bank etc etc etc......

Geloof mij, je gaat niet dood als je geen rente neemt, maar je hebt wel een zwaar probleem als je het wel neemt.

27-10-2007, 15:31
2088. A transaction involving interest is unlawful. Whether it is contracted with a Muslim or with an unbeliever. However, it is permissible, and there is no harm, if a Muslim takes interest from an unbeliever who is not under the protection of Islam or from an unbeliever who is under the protection of Islam and taking interest is permissible in his religion. And on the basis of obligatory precaution father and son and wife and husband cannot also take interest from each other.


My bad, ik heb het niet begrepen. Sorry

28-10-2007, 02:57
Bedankt voor jullie reacties.

Wij hebben thuis weleens discussies over bepaalde dingen, waaronder rente.

Wonen, is toch een nood? Natuurlijk kun je een huis huren, maar ik wil later wel een huis kopen Inshallah, is het dan niet zo dat je dan een huis kunt kopen, met een hypotheek?

Ik weet dat rente gelijk staat aan 7aram. Houd dat dan echt in dat je of een huis moet huren(lees=etage), of dus geld gespaard moet hebben?(lees=300.000 euro)

28-10-2007, 03:21

Citaat door Agadir4Life:
Bedankt voor jullie reacties.

Wij hebben thuis weleens discussies over bepaalde dingen, waaronder rente.

Wonen, is toch een nood? Natuurlijk kun je een huis huren, maar ik wil later wel een huis kopen Inshallah, is het dan niet zo dat je dan een huis kunt kopen, met een hypotheek?

Ik weet dat rente gelijk staat aan 7aram. Houd dat dan echt in dat je of een huis moet huren(lees=etage), of dus geld gespaard moet hebben?(lees=300.000 euro)


Ja. Je hebt ook huurhuizen hoor, dus een hele woning van een paar verdiepingen die je kunt huren.

28-10-2007, 09:13

Citaat door Agadir4Life:
Bedankt voor jullie reacties.

Wij hebben thuis weleens discussies over bepaalde dingen, waaronder rente.

Wonen, is toch een nood? Natuurlijk kun je een huis huren, maar ik wil later wel een huis kopen Inshallah, is het dan niet zo dat je dan een huis kunt kopen, met een hypotheek?

Ik weet dat rente gelijk staat aan 7aram. Houd dat dan echt in dat je of een huis moet huren(lees=etage), of dus geld gespaard moet hebben?(lees=300.000 euro)


Het is nood voor iedere moslim om goed te wonen na zijn of haar dood.
En 1 van de dingen die daar voor nodig zijn is afstand nemen van hetgeen De schepper verboden heeft. En daar is Riba (wat behoort tot de grote zonde) een goed voorbeeld van.

Waarom zou je het risico nemen om die dag die minuut die seconde (en Allah weet het het best) te leven in een huis dat word bekostigt met niet-toegestaan kapitaal?

Het is droevig om te zien dat ik merk dat er in vele Marokkaanse gezinnen over dit gevaarlijke onderwerp word gediscussierd. Iedere moslim met taqwa zou de rillingen moeten krijgen bij het 'serieus" in staat zijn tot het overdenken van het afsluiten van een lening (en dus het verorberen van rente). Ik adviseer daarom mezelf en iedere moslim om zijn iman te versterken.

Ik sluit af met de woorden van De Verhevene.

Allah zegt in de Q'uran: Surat At-Takaathur

Bismillahi Rahmani Rahiem.


Jacht naar vermeerdering van rijkdom (en kinderen) maakt u onachtzaam,
Totdat gij in uw graven nederdaalt.
Neen - gij zult weldra te weten komen,
Nogmaals neen! Gij zult weldra te weten komen
Waarlijk, indien gij de zekerheid van kennis bezit -
Zult gij zeker de hel zien.
Ja, dan zult gij haar met zekerheid van blik zien.
Op die Dag zult gij worden ondervraagd over de gaven (de geneugten).