Bekijk volle/desktop versie : Controle op rode teennagels



26-10-2007, 16:45
"Neem je oudste kleren mee en zelfs die zijn waarschijnlijk niet lelijk genoeg", zei een Iraanse vriendin lachend door de telefoon, voordat ik naar Teheran vertrok. Toen ik vertelde dat ik overwoog mijn lange, alles bedekkende, Saoedische abaya ook maar in te pakken werd ze enthousiast. "Moet je doen. Perfect idee!"

Twee jaar geleden was het niet in haar opgekomen zoiets te adviseren, maar de afgelopen tijd worden de kledingvoorschriften hier alsmaar strenger. Als je er zeker van wil zijn dat je niet in de problemen komt met de morele politie, kan je je maar beter conservatief kleden.


Het regime van president Ahmadinejad is de islamitische moraal flink aan het aansnoeren. De onder voormalig president Khatami verworven vrijheden zijn in rap tempo weer aan het verdwijnen, want islamitische normen en waarden moeten volgens de conservatieve Ahmadinejad beter beschermd worden. Dit regime bemoeit zich graag met het persoonlijke leven van de mensen en probeert de bevolking op die manier onder de duim te houden.

'Fout kapsel'
Volgens de lokale media heeft de moraal-politie sinds april meer dan 120.000 vrouwen een waarschuwing gegeven om zich voortaan beter te kleden. Geregeld worden checkpoints opgezet om voorbijgangers te controleren op hun kleding en hun status. Ongetrouwde jongens en meisjes behoren bijvoorbeeld niet samen op pad te gaan. Politiebusjes vol jongeren staan vaak uren te wachten om afgevoerd te worden en in parken zie je de moraal-politie speuren naar jongeren met te veel make-up of een 'fout kapsel'.

Onlangs werden tientallen herenkapperszaken gesloten. De kappers zouden onislamitisch gedrag aanmoedigen door het aanbieden van westerse kapsels. Honderden cafés zijn gesloten en illegale satellietverbindingen worden van daken gehaald. Het aantal ophangingen groeit gestaag en journalisten, intellectuelen, studentenleiders en vrouwenrechtenactivisten worden bedreigd en opgepakt. Meestal wordt als reden opgegeven dat ze de islamitische moraliteit van de samenleving in gevaar zouden brengen.

Paar sokken
Dat maakt de stemming in Teheran er niet vrolijker op. De regels worden niet altijd duidelijk omschreven en mensen maken zich constant zorgen over wat nog wel of juist niet meer kan. Mij werd verteld dat ik met mijn roodgelakte teennagels beter geen open schoenen kon dragen. Hoewel het tijdens mijn bezoek boven de 35 graden was, zou zoiets me mogelijk in de problemen brengen. "Gelakte nagels kunnen op sommige plekken wel, maar op veel plekken niet. Zorg dus dat je altijd een paar sokken in je tas hebt", adviseerde mijn vriendin. Met zwarte sokken in mijn leuke open schoenen ben ik op menig afspraak aangekomen.

mode-1-teheran.jpg300x.jpg
Veel vrouwen in Teheran worden er doodmoe van. "Zit mijn hoofddoek wel goed? Is mijn jas niet te strak? Zijn dat nou echt de dingen waar we ons dagelijks mee bezig moeten houden? Eigenlijk doe ik constant dingen die verboden zijn, althans, zo ziet dit regime het", zegt Shahla, een jonge Iraanse schrijfster. Haar vriendin werd vorige week naar huis gestuurd toen ze op haar werk aankwam. "Ik draag deze outfit al jaren", zegt ze, wijzend op haar lange zwarte jas en haar zwarte hoofddoek. "Nu vonden ze opeens dat mijn mouwen te kort waren", vertelt ze moedeloos.

Grenzen opzoeken
Naar schatting is zeventig procent van de Iraanse bevolking onder de dertig. Sommige van hen proberen nog altijd de grenzen op te zoeken. De piepkleine, afzakkende, felgekleurde hoofddoeken waar getoupeerde en geblondeerde pony's uitkomen zijn niet uit het straatbeeld verdwenen. "Ik doe het om uit te dagen", zegt Amir, een jonge muzikant. Hij heeft zijn haar met gel omhoog gewerkt tot een opvallende kuif. "Veel van mijn vrienden zijn al een keer opgepakt, maar dat kan me niet schelen. Ik hecht aan mijn persoonlijke vrijheid en ben er niet van gediend dat mensen mij vertellen wat ik wel en niet mag doen", zegt hij stoer.

http://www.wereldomroep.nl/actua/middenoosten/071025kleding

26-10-2007, 17:31



Citaat door rbatyboy:
gaan we weer de iranezen zwart maken, hoe we de irakezen zwart hebben gemaakt??? volgend jaar china???


Volgens mij lees ik toch duidelijk dat de Iranezen zich zelf zwart maken.




Citaat:


...
wijzend op haar lange zwarte jas en haar zwarte hoofddoek.
...

26-10-2007, 17:36

Citaat door rbatyboy:
gaan we weer de iranezen zwart maken, hoe we de irakezen zwart hebben gemaakt??? volgend jaar china???


Klopt het niet dan?

26-10-2007, 17:47

Citaat door rbatyboy:
en jullie doen hard jullie best om het te promoten... er zijn zat europeanen die hun leven haten... maar is niet interessant en wat er duizenden km's verderop wordt gezegd, kennelijk wel...


Besef je eigenlijk wel dat jij steeds degene bent die hier promoot?


Citaat door rbatyboy:
gaan we weer de iranezen zwart maken, hoe we de irakezen zwart hebben gemaakt??? volgend jaar china???

Citaat door rbatyboy:
Wij marokkanen zullen de wreld overnemen

26-10-2007, 18:02


Wat intresseert jullie dat eigelijk, hun controleren jullie toch niet

26-10-2007, 18:03

Citaat door MaSterLijK2:
Wat intresseert jullie dat eigelijk, hun controleren jullie toch niet

Wie zijn JULLIE?
Wie zijn HUN?

26-10-2007, 18:04

Citaat door aplat:
Wie zijn JULLIE?
Wie zijn HUN?

JULLIe is degene die zich geintresseerd voelen tot dit bericht, en hun is de controleurs.

26-10-2007, 18:16
Hun willen graag zelf bepalen wat ze dragen, zullie (controleurs) dragen islamitische normen en waarden op, waar hullie niet blij mee zijn

(even een hullie, zullie reactie)

26-10-2007, 20:03

Citaat door rbatyboy:
ik promoot geen haat, laat ik over aan een jood... of heb ik weer wat verkeerds gezegd

jep. spiegeltje, spiegeltje aan de wand............

27-10-2007, 01:54

Citaat door lias:
Hun willen graag zelf bepalen wat ze dragen, zullie (controleurs) dragen islamitische normen en waarden op, waar hullie niet blij mee zijn

(even een hullie, zullie reactie)

Wat is dit nou weer voor humor

27-10-2007, 06:45

Citaat door wrattenzwijn:
[/url]



waarom doen mensen als jij er toch alles aan om de islam in nederland aan te pakken en in discrediet te brengen door het aan te vallen alsof we de boel hier willen over nemen. "aanpassen of wegwezen" is dikwijls jullie motto.
maar owee als een soeverein land haar eigen regels veranderen of aanpassen, dan lopen jullie neo-koloniale praatjes wederom van de lopende band.
bemoei je nu toch is alleen met je eigen zaken, wat er in iran gebeurd daar hebben ze in het westen geen zier mee te maken, of kunnen luitjes als jij dat niet verkroppen? kun je het niet hebben dat je in een ander, al dan niet islamitisch land, niets te vertellen hebben?
dan maar met modder smijten?