Bekijk volle/desktop versie : EU lokt hoogopgeleide migranten met Blue Card



24-10-2007, 23:14
Novum/AP) - De Europese Unie wil met een nieuwe campagne en bijbehorende verblijfsvergunning, de zogeheten Blue Card, hoogopgeleide immigranten naar Europa lokken. De Europese Commissie presenteerde dinsdag haar plannen hiervoor.


De Blue Card is een initiatief van EU-commissaris Franco Frattini van justitie en openbare orde, die van mening is dat de EU in de race om geschoolde immigranten achterloopt op economische rivalen als Australië, Canada en de Verenigde Staten. Deze landen kennen al langer dergelijke initiatieven, waarvan de bekendste de Amerikaanse Green Card is, waar de Europese variant op is gebaseerd. Doel is vooral om de enorme administratieve rompslomp die met immigratie naar de EU gepaard gaat te reduceren voor hoogopgeleide werknemers uit Azië, Afrika en Latijns Amerika. Die zijn hier volgens EU-functionarissen hard nodig om de gaten op de arbeidsmarkt als gevolg van vergrijzing en lage geboortecijfers op te vullen.

Volgens deze regeling komen geschoolde immigranten in één van de EU-lidstaten versneld in aanmerking voor een verblijfsvergunning met een geldigheidsduur van twee jaar. Met een Blue Card op zak hebben zij vervolgens recht op dezelfde secundaire arbeidsvoorwaarden als EU-burgers en na twee jaar mogen zij ook in een ander EU-land aan de slag, mits ze daar een baan hebben gevonden.


vreemd, ik ruik iets .
te weinig intelect blijkbaar bij de armoerikanen en de eropeanen ,.
Marokko heeft alleen maar van hogerop geleide ,.

geven wij wel werk aan de lager opgeleide armoerikanen en de daar eropeanen .

die hebben wij weer hard nodig, want niemand wil bij ons het gewone werk doen .

25-10-2007, 01:20


Laat ze maar eerst de hoogopgeleide werklozen hier, maar eerst een baan zien te geven. Ik ken er zat die nog geen baan hebben en ik ben er een, helaas.

25-10-2007, 01:46
zoooo even mijn neven bellen