Bekijk volle/desktop versie : wel of niet verplicht is om op vrijdag het gebed om 13.00 in de moskee te verrichten?



24-10-2007, 00:50

Vraag:

Ik heb een vraag waar ik niet echt uikom. En dat is of het nou wel verplicht is om op vrijdag het gebed om 13.00 in de moskee te verrichten? Of mag je dat ook gewoon thuis verichten.

Antwoord: In de naam van Allah de Erbarmer de Meest Barmhartige.

Het niet verrichten van het vrijdaggebed zonder geldig excuus is een grote zonde. Abou Hoerayra en ibn Omar (moge Allah tevreden met hen zijn) hebben overgeleverd dat zij de profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) hebben horen zeggen op de minbar (kansel): "Sommigen moeten ophouden niet naar de vrijdagsgebeden te gaan, of Allah verzegelt hun harten en maakte ze onachtzaam." (Moesliem). In een andere hadith zegt de Boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegen zij met hem): "Wie drie keer het vrijdagsgebed verwaaloost (dus niet bidt), zijn hart wordt verzegelt".

Allah zegt in de Qor'aan: "O jullie die geloven, wanneer jullie tot het vrijdaggebed worden geroepen, haast jullie dan naar het gedenken van Allah en laat de handel achter. Dat is beter voor jullie, als jullie het wisten!" (Soerat Al Djomo'a aya 9).

"En Als zij handel of vermaak zien, dan lopen zij heen en laten jou staan (in de salat). Zeg: "Wat zich bij Allah bevindt is beter dan het vermaak en de handel. En Allah is de beste der voorzieners." (Soerat Al Joumo'a aya 11).

Een gebod in de Qor'aan duidt een verplichting aan, het verwaarlozen van desbetreffende plicht zonder geldige reden resulteert in een straf van Allah, als men geen berouw toont en zich keert tot Allah.

En Allah weet het het beste.

24-10-2007, 21:31


Ik heb een vraag hierover. Ja, ook gewoon als je bijvoorbeeld op school zit,En je mag geen plek hebben om te bidden..En Dohr is dan geweet.. Word dit meegeteld als een zonde?

24-10-2007, 21:33

Citaat door Muslimaatoen:
Ik heb een vraag hierover. Ja, ook gewoon als je bijvoorbeeld op school zit,En je mag geen plek hebben om te bidden..En Dohr is dan geweet.. Word dit meegeteld als een zonde?
Allahoe 3alim

ik ga hier geen uitspraak over doen........ik bezit geen kennis sorry


wel weet ik dat als je 3 maal achterelkaar de vrijdags gebed mist in de moskee dat Allah dan je hart verhard voor de islam .........


het is moeilijk hier in dit land,,,, daarom je best doen om zo snel mogelijk hier weg te gaan insaAllah....... maar jij bent vrouw..... voor jou gelden denk ik andere regels qua vrijdags gebed

24-10-2007, 21:35

Citaat door M_A_R_O_K_Y:
Allahoe 3alim

ik ga hier geen uitspraak over doen........ik bezit geen kennis sorry


wel weet ik dat als je 3 maal achterelkaar de vrijdags gebed mist in de moskee dat Allah dan je hart verhard voor de islam .........


het is moeilijk hier in dit land,,,, daarom je best doen om zo snel mogelijk hier weg te gaan insaAllah....... maar jij bent vrouw..... voor jou gelden denk ik andere regels qua vrijdags gebed



Insha Allah!

Ja idd. Maar ik kom al7amdoelilah wel op tijd met vrijdaggebed, moskee is om de hoek. Alleen ik bedoel gewoon doordeweeks en zo. Word dat bestraft als een zonde.

24-10-2007, 21:36



Citaat door Muslimaatoen:
Insha Allah!

Ja idd. Maar ik kom al7amdoelilah wel op tijd met vrijdaggebed, moskee is om de hoek. Alleen ik bedoel gewoon doordeweeks en zo. Word dat bestraft als een zonde.

voor een vrouw is het niet verplicht om in de moskee te bidden... dus lijkt me geen zonde maar Allahoe 3alim

je hebt tijd voor dhor van dhor tot assr kun je de salaat dhor verrichten

24-10-2007, 21:38

Citaat door M_A_R_O_K_Y:
voor een vrouw is het niet verplicht om in de moskee te bidden... dus lijkt me geen zonde maar Allahoe 3alim

je hebt tijd voor dhor van dhor tot assr kun je de salaat dhor verrichten


Tayib, BarakAllaahoe fiek!

25-10-2007, 00:50
Broeder het is logisch dat het verplicht is..
ik zelf ben helemaal gek op vrijdaggebed...
Maar wordt altijd gek van broeders die zonder-excuus niet komen,,,

25-10-2007, 00:51
[QUOTE=asSalafasSaalih;38801771]Broeder het is logisch dat het verplicht is..
ik zelf ben helemaal gek op vrijdaggebed...
Maar wordt altijd gek van broeders die zonder-excuus niet komen,,,[/QUOTE]
dus zo lochisch is het niet jammer

28-10-2007, 00:02
UP bi iedni Allah

28-10-2007, 00:24
barakallahoe fiek

28-10-2007, 00:35
Amien, wa iyaak !!