Bekijk volle/desktop versie : Koophuis, wie?



23-10-2007, 17:26
Wie van jullie hebben een koophuis, zo ja, waar heb je allemaal op gelet bij het kopen van een huis. En als je geen koophuis hebt, hoe lang heeft het geduurd voordat je een fatsoenlijk huurhuis heb kunnen vinden?

Just curious

23-10-2007, 20:19


Wat wil je precies weten, wij hebben nu bijna twee jaar een koophuis en er komt nogal wat bij kijken

23-10-2007, 20:22
nou het gaat niet om de kosten, maar ik ben gewoon benieuwd waar jouw keuze voor het huis op gebaseerd is. wilde je een grote huis of juist met iets kleins beginnen? ben je van plan om daar voor altijd te blijven wonen of juist straks een ander huis te kopen.

23-10-2007, 20:26
Wij hebben best wel impulsief gekocht eigenlijk achteraf gezien....we hebben nu wel een ander huis op het oog...wat groter...

23-10-2007, 20:31


Koophuis is toch haram of niet?

23-10-2007, 20:39

Citaat door Onthaasting:
Koophuis is toch haram of niet?


Ja dat is ook wat ik hoor, maar dat betekend niet dat er geen moslims zijn die toch een huis kopen. Dus mijn vraag is dus eigenlijk niet of een koophuis haram of halal is..

23-10-2007, 20:43
Ik wil ook huis kopen, maar ik wil weten of het halal is of niet. Vandaar mijn vraag.

23-10-2007, 20:48

Citaat door Onthaasting:
Ik wil ook huis kopen, maar ik wil weten of het halal is of niet. Vandaar mijn vraag.


Ok, dan begrijp ik het. Ik heb er zelf ook over nagedacht. Maar ik heb lang getwijfeld en ik heb besloten dat ik het niet ga doen. De rente die je over een huis betaald draag je feitelijk dagelijks met je mee, je woont in een huis waar de betaling niet gaat zoals Allah dat zou willen. Ik denk niet dat ik mij thuis zou kunnen voelen in mijn 'eigen huis'. Ik heb nu alhamdoullilah een groot huis die ik huur. Maar insha'Allah wil ik in de toekomst wel een huis kopen, maar wel als dit op een manier kan dat niet haram is.

23-10-2007, 20:50

Citaat door MyMy:
Ok, dan begrijp ik het. Ik heb er zelf ook over nagedacht. Maar ik heb lang getwijfeld en ik heb besloten dat ik het niet ga doen. De rente die je over een huis betaald draag je feitelijk dagelijks met je mee, je woont in een huis waar de betaling niet gaat zoals Allah dat zou willen. Ik denk niet dat ik mij thuis zou kunnen voelen in mijn 'eigen huis'. Ik heb nu alhamdoullilah een groot huis die ik huur. Maar insha'Allah wil ik in de toekomst wel een huis kopen, maar wel als dit op een manier kan dat niet haram is.


Ja is beter he, en goed van je. ik wil zeker later en eigen huis ook hebben inchallah dat we iets vinden

23-10-2007, 21:34
Het gebruiken van rente duidt op verwaarlozing van de Wetten van Allah en rebellie jegens Hem. Abdoellah ibn H'andalah (Allah's tevredenheid zij met hem) heeft overgeleverd dat de Profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) heeft gezegd: "Een dirham ribaa die men eet terwijl hij weet (dat rente verboden is), is erger bij Allah dan 36 keer het plegen van zinaa ." (Boekhari, Moeslim en authentiek verklaard door al-Albaani in Sahih al-Jaami' onder nummer 3375)

De Profeet hield ervan de schandelijkheid van deze grote zonde uit te leggen. ‘Abdullaah ibn Mas’ood (moge Allah tevreden zijn met hem) verhaalde dat de Profeet heeft gezegd: “Er zijn drieënzeventig soorten riba, de minst ernstige daarvan is zo weerzinwekkend als een man die seksuele gemeenschap heeft met zijn eigen moeder en de ergste daarvan is de eer en heiligheid van een Moslim schenden.” [1].


overgeleverd door al-Haakim in al-Mustadrak, 2/37); zie ook Saheeh al-Jaami’, 3533

23-10-2007, 21:34
Van Jabir ibnu Abdullah: de boodschapper van Allah heeft gezegd:
"vervloekt is degene die rente (riba) ontvangt en aan anderen geeft en degene die als getuigen optreden en die genen die het noteert" (overgeleverd door Boecharie, Moeslim, Ahmed, Abu davoed, Tirmizie)

23-10-2007, 21:35

Citaat door MyMy:
Ok, dan begrijp ik het. Ik heb er zelf ook over nagedacht. Maar ik heb lang getwijfeld en ik heb besloten dat ik het niet ga doen. De rente die je over een huis betaald draag je feitelijk dagelijks met je mee, je woont in een huis waar de betaling niet gaat zoals Allah dat zou willen. Ik denk niet dat ik mij thuis zou kunnen voelen in mijn 'eigen huis'. Ik heb nu alhamdoullilah een groot huis die ik huur. Maar insha'Allah wil ik in de toekomst wel een huis kopen, maar wel als dit op een manier kan dat niet haram is.




Je kunt tegenwoordig een huis kopen. Er is een organisatie opgestart speciaal voor moslims die een huis willen kopen en niet aan ribaa willen doen. Volgens mij heet die organisatie''billa ribba''

Googel anders even, en informeer bij ze!

23-10-2007, 21:36


Wie met rente bezighoudt, verklaart allah oorlog aan die gene. Rente is een groot zonde, verbaas je niet als je smeekbeden wordt niet verhoord omdat je leeft constant in oorlog met allah.

23-10-2007, 22:25

Citaat door Rachsa:
Je kunt tegenwoordig een huis kopen. Er is een organisatie opgestart speciaal voor moslims die een huis willen kopen en niet aan ribaa willen doen. Volgens mij heet die organisatie''billa ribba''

Googel anders even, en informeer bij ze!


Daar heb ik inderdaad over gehoord, volgens mij kan het op dit moment alleen nog in England, in nederland zijn ze daar nog hard mee bezig. Ik krijg ook informatie thuis opgestuurd over de stand van zaken.

Soekran

24-10-2007, 09:50
Wij hebben ook een koophuis, meer als een jaar alweer.
Er komt wel wat bij kijken, maar uiteindelijk is het de moeite waard. Als je starter bent is het handig om niet al te groot huis te kopen.
Je zou eerst een aantal jaren ervaring op moeten doen. En na een aantal jaar is je salaris ook wat meer.
Het is wel gezegd dat het niet goed is, maar wij hebben een imam gevraagd en die zei dat het gaat om de intentie van iemand. Als jij een huis koopt voor je gezin om een goeie omgeving te hebben en ruimte dan is het oke, maar er zijn ook mensen die aan het huis gaan werken en gaan verkopen voor de winst, dat is niet correct. Er zijn ook bepaalde hypotheken die voor ons moslims gunstiger zijn qua die rente dan.