Bekijk volle/desktop versie : Wouter Bos: Compromis is teken van kracht



20-10-2007, 12:48
Wouter Bos: Compromis is teken van kracht

zaterdag 20 oktober 2007 12:20

Compromissen sluiten, dat is waar het om draait in een democratie. Dat vindt PvdA-leider Wouter Bos, die de bereidheid om een compromis te sluiten niet ziet als 'slapheid' of 'draaien', maar als 'een teken van kracht'.


Compromis is het hart van de parlementaire democratie, vindt Wouter Bos (l)

Dat zegt Bos zaterdag in een interview met NRC Handelsblad. 'Het hart van onze parlementaire democratie is op compromisbereidheid gestoeld. Ik zie dat dat in het ongerede aan het raken is. Zorgelijk, vind ik dat,' aldus de PvdA-leider.

'Als je een compromis sluit, wordt dat niet meer als teken van politieke beschaving gezien maar als slapheid, als draaien. Als dát beeld gaat beklijven, dat elke keer als je niet waarmaakt wat er in je verkiezingsprogramma staat gelijk is aan het breken van een belofte aan de kiezer, dan steek je echt het mes in het hart van de parlementaire democratie.'

Bos, die door het CDA succesvol werd neergezet als 'draaikont', vindt het raar dat alleen zijn partij draaierij wordt verweten, terwijl 'het CDA al decennialang draait'.

Generaal pardon
'Het CDA wordt er niet eens naar gevraagd. Hebben jullie ooit aan Balkenende gevraagd waarom het CDA zo’n draai heeft gemaakt op het generaal pardon? Eerst waren ze tegen, nu zijn ze voor. Het wordt altijd aan ons, aan links gevraagd. Het CDA draait al decennialang. Soms zoeken ze een partner aan ene kant, dan weer aan de andere kant,' zegt Bos.

De PvdA-leider zegt het verder niet erg te vinden dat de SP profiteert van het feit dat de PvdA in de regering zit. 'Als oppositiepartij sta je altijd gemakkelijker naast mensen die het ergens moeilijk mee hebben dan als regeringspartij, daar kom je vaker teleurstelling tegen.'

'Ik vind het niet erg dat er aan de linkerkant een vorm van links-populisme ontstaat met conservatieve trekjes. Je hebt liever dat de stemmen van mensen die zich bedreigd voelen aan de linkerkant terecht komen dan aan de rechterkant. Ik zie liever dat ze bij de SP zitten dan bij de PVV,’ zegt de PvdA-leider.

Samenwerking
'Daarom hoop ik ook dat het debat tussen de PvdA en SP zich normaliseert, zodat samenwerking mogelijk wordt,’ vervolgt Bos. 'Maar ze moeten natuurlijk niet te groot worden.'

Door Claudia van Zanten

20-10-2007, 15:26


Wat een lul is het toch ook...

20-10-2007, 16:22
Compromis is een teken van draaikonterij, zelfverloochening en goedpraten van leugens.

Is wel een uitstekende persoonsbeschrijving van Woutertje, trouwens

20-10-2007, 17:14
A good compromise leaves everyone unhappy.


20-10-2007, 17:15



Citaat door Hoogervorst:
A good compromise leaves everyone unhappy.



20-10-2007, 17:22

Citaat door Kloosjak:
Wat een lul is het toch ook...

Tsja.

"Zoals de wind waait, waait mijn jasje".


Da's heeeeeeeeel erg pragmatisch (lees opportunistisch)

20-10-2007, 17:27
tóch heeft ie gelijk.....alleen jammer dat ze dat alleen toegeven, wanneer regeringsverantwoordelijkheid hen ertoe dwingt.

Marijnissen van de SP pleegde pas kiezersbedrog....regeringsmacht afwijzen, "omdat meedoen met regeren de partij-stellingname's & idealen teveel zou verwateren"......waarom doe je dan mee aan verkiezingen?

We weten het nu; om de partykas te spekken met salarisafdrachten van zovéél mogelijk kamerleden