Bekijk volle/desktop versie : Turkije heeft engelengeduld met de PKK



Pagina's : [1] 2

18-10-2007, 22:18
Turkije heeft engelengeduld met de PKK

DAGopinie

18-10-2007 | Door: Ata

Mag ik u er even aan helpen herinneren, dat de leiders van Westerse landen, die bondgenoot Turkije herhaaldelijk hebben gevraagd om terughoudend te zijn en niet de grens met buurland Irak over te steken, zelf al jaren ‘oogluikend’ toestaan dat de PKK wordt gefaciliteerd met geld en wapenleveranties uit het Westen. Ondanks het gegeven dat Turkije al jaren lid is van de NAVO, actief meedoet in de strijd tegen het internationale terrorisme en de Koerdische Arbeiderspartij PKK zowel door de VS als Europa op de internationale terreurlijst is geplaatst.

Turkije heeft engelengeduld als u het mij vraagt. Vorig jaar zomer heeft Israël buurland Libanon de oorlog verklaard en vierendertig dagenlang bestookt met raketten, fosfor- en clusterbommen. Er is voor miljarden euro’s aan schade aangericht en duizend onschuldige Libanese burgers hebben daarbij het leven gelaten. Als verklaring gaf Israël op, dat de Hezbollah vijf Israëlische soldaten had ontvoerd en het noorden van Israël had bestookt met Katusha-raketten. Westerse landen kozen unaniem de zijde van Israël, omdat Israël het recht heeft zich te verdedigen en haar burgers te beschermen tegen raketinslagen, was een veelgehoord argument destijds.

In het geval van Turkije halen Europa en de VS hun schouders op en zeggen met een opgeheven vinger of vaak tussen de regels door. U als trotse Turkse natie, die in amper een maand tijd, dertig doden heeft begraven. U mag niet optreden tegen de PKK en uw burgers beschermen tegen aanslagen. Zelfs in de woordkeus kiest men al partij. Het zijn verraderlijke eufemismen als een verboden terroristische organisatie als de PKK wordt geëtiketteerd als een clubje van Koerdische rebellen of nog erger strijders van de Koerdische Arbeiderspartij. Alsof het hier zou gaan om een onschuldig clubje van Koerdische arbeiders, die illegaal tupperware verkopen ‘s nachts om het hoofd boven water te houden in feministische bolwerken.

Het is bovendien een gruwelijke misvatting om te beweren dat de PKK op komt voor de belangen van alle Koerden. De laatste verkiezing in Turkije heeft uitgewezen dat veel Koerden niet op de pro-Koerdische DTP, maar op de regeringspartij AKP van de Turkse premier Erdogan hebben gestemd. In een rapport van de Turkse veiligheidsdienst is te lezen, dat het politieke draagvlak voor de PKK onder de Turks-Koerdische bevolking steeds verder afneemt. De aanslagen van de PKK zijn bedoeld om de Turkse staat te provoceren. In de hoop dat de Turkse strijdkrachten de militaire bases van de PKK in Zuid-Oost Turkije en Irak aanvallen. Het beoogd effect is dat de Koerden weer massaal de verloren zoon PKK omarmen uit woede voor het Turkse optreden.

Geduldig zijn, is een mooie eigenschap maar als het geduld eenmaal op is, verliest het al zijn schoonheid. Turkije heeft lang genoeg gewacht om de PKK aan te pakken. Het wordt ook tijd dat een aantal zaken in perspectief worden geplaatst als het gaat om de berichtgeving over Turkije en zijn strijd tegen de PKK. De Turkse premier kan het zich niet permitteren om nog langer achterover te leunen en af te wachten wat Amerika en de regering in Bagdad gaan doen om de PKK aan te pakken. De binnenlandse druk neemt steeds verder toe. Steeds meer Turken zien een militaire aanval op de uitvalsbases van de PKK in Noord-Irak als de beste oplossing om een einde te maken aan de aanslagen. De Turkse premier kampt dus met een immens dilemma.

De burgerlijke gehoorzaamheid van Turkije heeft tot nu toe het land niets opgeleverd. Turkije voert al twintig jaar diplomatie over de status van de PKK en blijft erop hameren bij de VS dat zij een einde maakt aan de macht van de PKK. Bush kan beweren dat het niet in het belang is van Turkije om in te grijpen, maar het was ook niet in het belang van de regio dat de Amerikanen van Irak een chaosdemocratie hebben gemaakt. De Turkse premier heeft gelijk als hij zegt dat Amerikanen geen recht van spreken hebben. Amerikaanse soldaten hebben vele duizenden kilometers afgelegd om Irak, het buurland van Turkije, aan te vallen.

Turkije mag echter niet optreden tegen de gewapende eenheden van de PKK, die de grotten in de bergen van Noord-Irak hebben verlaten om aanslagen te plegen op Turks grondgebied. Wat, helaas, veel Nederlanders niet weten omdat er weinig aandacht aan is besteed destijds in de Nederlandse media, is het zakincident. Op 14 juni 2003 werd een speciale eenheid van elf Turkse commando’s gegijzeld door Amerikaanse soldaten in het noorden van Irak. Het ‘zakincident’, heeft Turkije wekenlang in de greep van protesten en woedeuitbartsingen gehouden. Het was het antwoord van de Amerikaanse bondgenoot, nadat de Turken hadden geweigerd om deel te nemen aan de oorlog in Irak en geen Amerikaanse troepen doorlieten via Turkije.

Ik vraag mij af hoe Nederlanders zouden reageren als een speciale eenheid van de Nederlandse strijdkrachten wordt ontvoerd door soldaten van de Amerikaanse bondgenoot. Met de handen geboeid op hun rug en een zak over hun hoofd, wat indruist tegen alle militaire gedragscodes om de Koerdische regering in Noord-Irak te plezieren. Het zakincident heeft veel Nederlandse kranten niet gehaald, maar de Turkse dagbladen hebben er dagenlang van bol gestaan. Dat de steun in het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden voor een resolutie over de Armeense kwestie na vorige week afneemt, doet daar verder niets aan af. Amerika heeft Turkije op dit moment harder nodig om de oorlogen in Irak en Afghanistan tot een succes te maken dan de Turken een onbetrouwbare bondgenoot als Amerika.


Bron: http://www.dag.nl/Meedoen/Artikelpagina-Meedoen.htm?contentid=38808

18-10-2007, 22:37


De Hoop Scheffer vraagt Turkije en PKK te matigen

ANP/RTR


ANKARA/BRUSSEL - Secretaris-generaal Jaap de Hoop Scheffer roept Turkije en de Koerdische organisatie PKK op tot terughoudendheid. Hij zei dat maandag in een persgesprek in Brussel.

Uitleg‘Ik begrijp ten volle de diepe emoties in Turkije als er vrijwel dagelijks burgers worden gedood bij aanslagen’, zei De Hoop Scheffer. ‘Ik begrijp dat het diep ingrijpt, dat het een drama is.’ Voor de NAVO is de PKK een terroristische organisatie, net als voor de EU. ‘Ik kan niet vooruitlopen op een debat in het Turkse parlement, maar roep wel iedereen op tot matiging’, zei de oud-minister.

Toestemming

De Turkse regering heeft maandag overigens zoals verwacht toestemming aan het parlement gevraagd om militairen Noord-Irak in te mogen sturen om daar Turks-Koerdische rebellen van de PKK te bestrijden. Maar de regering van premier Recep Tayyip Erdogan hoopt nog steeds dat een inval kan worden voorkomen.

‘Het is onze wens de motie niet te gebruiken, maar de pijnlijkste realiteit van ons land, onze regio, is de realiteit van terreur’, zei regeringszegsman Cemil Cicek na een kabinetszitting. De Verenigde Staten hebben de Turkse bondgenoot gevraagd af te zien van een inval in Noord-Irak. Washington vreest anders onrust in deze relatief rustige regio.

Maar Erdogan staat onder zware druk van het Turkse publiek om op te treden na een aantal bloedige aanslagen van de PKK op Turkse militairen. De PKK gebruikt bases in Noord-Irak om acties uit te voeren in Turkije.



Bron:

http://www.volkskrant.nl/buitenland/article470551.ece/De_Hoop_Scheffer_vraagt_Turkije_en_PKK_te_matigen

18-10-2007, 23:05
"Engelengeduld". Als dat zo was hadden ze Ocelan niet in een vliegtuig gedrogeerd en hem later gemarteld maar die Koerden gewoon teruggeven wat van hen is: hun land.

Palestijnen moeten een land, Pakistanen kregen een land en de Koerden krijgen niets?

Het zal bij de Turken ook wel gewoon om olie gaan. Tegen die achtergrond kan Turkije beter de 13-staat van Amerika worden.

Toch?

18-10-2007, 23:25
Ik verbaas me over het feit dat jij de Palestijnse kwestie met de Koerdische kwestie vergelijkt. De Koerden hoeven niet langs illegale nederzettingen, checkpoints en een kilometerslange apartheidsmuur. Koerden worden niet gebombardeerd met apache's en f16 in auto's en woonwijken. Blijft overeind dat Turkije wel degelijk engelengeduld heeft, omdat Ocalan na zijn ontvoering niet uit het vliegtuig is gedropt, maar wordt verzorgd op het eiland Imrali. Menig Turks burger is jaloers op de speciale behandeling die de man krijgt. Het ontbreekt hem aan vrijwel niets.

18-10-2007, 23:30


Inderdaad. deze topic gaat niet over Palestijnen daar zijn al zat topics van aangemaakt.

18-10-2007, 23:35
Turkije kan best een stukje grond missen en ik duld geen tegenspraak op mijn reactie..als je wilt klagen op deze reactie dan doe je dat maar bij de klaagmuur.

18-10-2007, 23:37

Citaat door GewoonPinda:
Turkije kan best een stukje grond missen en ik duld geen tegenspraak op mijn reactie..als je wilt klagen op deze reactie dan doe je dat maar bij de klaagmuur.



WhoCares


Er zit wat in

18-10-2007, 23:37

Citaat door MigaelB:
WhoCares


Er zit wat in






18-10-2007, 23:39
De Koerden Zijn Een Vredelievende Volk....

Maar Als Je Wordt Aangevallen En Jarenlang Wordt Onderdrukt, Dan Ga Je Ook Zelf Aanvallen!!!!
Het Zijn Net Berbers.... Die Onafhankelijk Willen Zijn En Alleen Erkend Willen Worden Door De Arabieren....


Inscha''allah Zal Turkije Niet Slagen....
Nu Doen Ze Wel Stoer Om Olie!!!!

Gatver Wat Een Vies Volkje, Erger Dan De Joden Zei Me Vader!!!

18-10-2007, 23:44
Als er een volk zich op dit moment arrogant gedraagt en gesteund voelt door de VS, juist door de aanwezigheid van olie, zijn het de Koerden in Mosul en Kirkuk. Amerika heeft Irak versplinterd. Terwijl er geen elektriciteit is in het midden en zuiden, is het noorden van Irak volgebouwd met exclusieve hotels, die dagelijks volgeboekt zijn, stroom vreten en geen stroomonderbreking kennen.

19-10-2007, 00:49
als turkije echt wil, kan het zo die pkk eens en voor altijd uitschakelen..

die pkk doen stoer omdat ze wapens gratis krijgen van het westen..en omdat ze zo koppig zijn net als de Joden die percé een eigen staat willen die ze niet eens verdienen.

19-10-2007, 18:58
Bovendien laak ik de berichtgeving in de Nederlandse media, omdat nergens wordt gesproken waarom het noorden zo rustig is. Amerika heeft de Koerden grote hoeveelheden wapens en geld toegeschoven. De Koerden bouwen exclusieve hotels a 250 dollar per nacht, die stroom vreten. Terwijl de mensen in andere delen van Irak creperen van de honger, geen elektriciteit en geen veiligheid kennen. Amerika zegt dat Irak een eenheid moet blijven, maar doet er tegelijkertijd alles aan om de Koerden te bewapenen en het land te verscheuren door de Koerden veel macht te geven. In Turkije zijn er diverse vrachtwagens aangehouden, die verdwenen Amerikaanse wapens uit Irak naar de PKK smokkelen.

19-10-2007, 19:00



Citaat door K.O.:
Ik verbaas me over het feit dat jij de Palestijnse kwestie met de Koerdische kwestie vergelijkt. De Koerden hoeven niet langs illegale nederzettingen, checkpoints en een kilometerslange apartheidsmuur. Koerden worden niet gebombardeerd met apache's en f16 in auto's en woonwijken. Blijft overeind dat Turkije wel degelijk engelengeduld heeft, omdat Ocalan na zijn ontvoering niet uit het vliegtuig is gedropt, maar wordt verzorgd op het eiland Imrali. Menig Turks burger is jaloers op de speciale behandeling die de man krijgt. Het ontbreekt hem aan vrijwel niets.



Zeker Turks? Laat me raden ataturk is alles voor jou?

19-10-2007, 19:02
ik dacht dat 95% van de Koerden Moslim is..... en toch worden ze door al hun moslim buurlanden al sinds mensenheugenis onderdrukt en bestreden.... waardeloos....

19-10-2007, 19:06
ach de Nederlander bestaat ook niet. Dus wat maakt dat uit he?

Pagina's : [1] 2