Bekijk volle/desktop versie : Aboutaleb: ophef over boerka is buitensporig



Pagina's : [1] 2

17-10-2007, 23:10
woensdag 17 oktober 2007 om 21:50

DEN HAAG (ANP) - Staatssecretaris Ahmed Aboutaleb van Sociale Zaken vindt de ophef in de Tweede Kamer over problemen rond het dragen van een boerka ,,disproportioneel''.

Volgens de staatssecretaris krijgen gemeenten maar sporadisch te maken met bijstandsgerechtigden die door het dragen van een boerka niet aan de slag kunnen komen.

Hij zei dat woensdagavond tijdens een overleg met de Kamer. Die nam eerder een motie aan waarin ze Aboutaleb opdroeg ervoor te zorgen dat gemeenten in dergelijke gevallen altijd korten op de bijstandsuitkering. Aanleiding voor de motie was een rechterlijke uitspraak waarin de gemeente Diemen in het ongelijk werd gesteld nadat ze een vrouw met een boerka een korting had opgelegd.


http://www.spitsnet.nl/nieuws.php/1/469247/anp/aboutaleb_ophef_over_boerka_is_buitensporig.html?p =rubriek1%20headlineAankeiler,0

17-10-2007, 23:15


Aboutaleb vindt ophef over burqa 'buitensporig'
woensdag 17 oktober 2007 22:02

De ophef in de Tweede Kamer over problemen rond moslima's die geen werk kunnen vinden omdat ze een burqa dragen is 'disproportioneel', vindt staatssecretaris van Sociale Zaken Ahmed Aboutaleb (PvdA).


Staatssecretaris Aboutaleb vindt aandacht voor werkloze burqadragers buiten proportie
De Tweede Kamer wil dat Aboutaleb burqadragers voortaan gaat korten op hun uitkering. Een motie hiertoe was al eerder door de Kamer aangenomen.

Maar Aboutaleb vindt dat de Kamer de problemen overdrijft: gemeenten krijgen zelden met zulke gevallen te maken, zo verklaarde de staatssecretaris tijdens een overleg met de Kamer woensdagavond.

Rechtszaak
Eind mei bepaalde de rechtbank van Amsterdam nog dat gemeenten moslims niet mogen korten op hun uitkering als zij werk weigeren dat niet in overeenstemming is met hun geloof.

De gemeente Diemen wilde een vrouw drie maanden lang 100 procent korten op haar bijstandsuitkering wegens 'verwijtbare gedragingen': de vrouw werd bij twee bedrijven afgewezen vanwege haar allesbedekkende kleding.

Daarop spande de vrouw een rechtszaak aan tegen de gemeente Diemen, en de rechter gaf haar gelijk.

Aboutaleb zei wel 'een vinger aan de pols' te zullen houden: mochten situaties zoals in Diemen zich vaker voordoen, dan bekijkt hij of een wetswijziging nodig is.


http://www.elsevier.nl/nieuws/laatste_24_uur/artikel/asp/artnr/175227/index.html

17-10-2007, 23:34
Opmerkelijk: Heeft iemand de vrouw van Aboutaleb ooit gezien??

Zij heeft de ultieme burqa: she's invisible...

17-10-2007, 23:38
Ik vind dit hele verhaal weer overdreven. Hoeveel mensen dragen er nou een burka en hoeveel daarvan zitten er in de bijstand...

Als de wet gewijzigd moet worden, dan doen ze dat toch gewoon? Waarom al dat gepraat elke keer...

17-10-2007, 23:39



Citaat door big2:
Heel goed dat de kamer wil dat er gekort wordt op de uitkering bij een vrouw die geen baan krijgt door een boerkah



Selectieve discriminatie heet dat

17-10-2007, 23:44

Citaat door fauna:
Opmerkelijk: Heeft iemand de vrouw van Aboutaleb ooit gezien??

Zij heeft de ultieme burqa: she's invisible...


Ik dacht dat valt heus wel mee... ff googlen en er schiet wel een plaatje van aboutaleb en zijn vrouw voorbij, of hij refereert wel ergens naar zijn vrouw...

Niks... ze is echt invisible

17-10-2007, 23:45

Citaat door big2:
Nee, domme provocerende vrouwen noem ik dat.



Die vrouwen proberen tenminste nog aan werk te komen. Daarom vind ik het onzin dat ze willen korten op hun uitkering.

Een korting op uitkering voor mensen die uberhaupt de moeite niet nemen om werk te vinden lijkt me wat reeeler..

17-10-2007, 23:45

Citaat door big2:
Nee, domme provocerende vrouwen noem ik dat.




onzin uitkramen noem ik dat...

17-10-2007, 23:47

Citaat door LadyRabat:
Ik dacht dat valt heus wel mee... ff googlen en er schiet wel een plaatje van aboutaleb en zijn vrouw voorbij, of hij refereert wel ergens naar zijn vrouw...

Niks... ze is echt invisible




Ik daag je uit om een foto van zijn vrouw te vinden...

17-10-2007, 23:50

Citaat door Aitouzine:
Die vrouwen proberen tenminste nog aan werk te komen. Daarom vind ik het onzin dat ze willen korten op hun uitkering.

Een korting op uitkering voor mensen die uberhaupt de moeite niet nemen om werk te vinden lijkt me wat reeeler..


Daar zit dus het probleem...

sommigen vinden dat vrouwen die een boerka dragen verwijtbaar gedrag vertonen.. dus dat als ze die boerka dragen ze al weten dat ze niet veel kans maken op de arbeidsmarkt en dus zo indirect niet meewerken om een baan te vinden.

Anderen zijn het daar totaal niet mee eens en zien dat dus niet als verwijtbaar gedrag, maar gewoon als onderdeel van de vrijheid van religie.

17-10-2007, 23:51

Citaat door Boromir:
Ik als blanke autochtone Nederlander pleit voor een verplichting van de burka voor sommige moslimvrouwen! (man man zoals sommige eruit zien gewoon griezelig lelijk)


doe jij er ook gelijk eentje op dan...

17-10-2007, 23:56

Citaat door LadyRabat:
Daar zit dus het probleem...

sommigen vinden dat vrouwen die een boerka dragen verwijtbaar gedrag vertonen.. dus dat als ze die boerka dragen ze al weten dat ze niet veel kans maken op de arbeidsmarkt en dus zo indirect niet meewerken om een baan te vinden.

Anderen zijn het daar totaal niet mee eens en zien dat dus niet als verwijtbaar gedrag, maar gewoon als onderdeel van de vrijheid van religie.



Dat ligt dan aan de disriminatie op de arbeidsmarkt.. En niet aan hun zogenaamde 'verwijtbaar gedrag'

17-10-2007, 23:59



Citaat door big2:
blablabla




18-10-2007, 00:00
Ik denk dat die gasten in de Kamer iets anders bedoelen dan de boerka die "we" bijvoorbeeld kennen van Afghanistan en Saudi-Arabië.
Ik heb nog nooit in mijn hele leven hier in Nederland (en ik ben hier geboren ) een vrouw met boerka gezien.

(uitzondering tijdens de rechtszaak van de Hofstadgroep, toen zag ik "ze" voor het eerst op tv)

18-10-2007, 00:03

Citaat door GeenLeven:
Ik denk dat die gasten in de Kamer iets anders bedoelen dan de boerka die "we" bijvoorbeeld kennen van Afghanistan en Saudi-Arabië.
Ik heb nog nooit in mijn hele leven hier in Nederland (en ik ben hier geboren ) een vrouw met boerka gezien.

(uitzondering tijdens de rechtszaak van de Hofstadgroep, toen zag ik "ze" voor het eerst op tv)


hangt ook van je woonplaats af. ik heb in nederland ook maar 1 keer een vrouw met een burkah gezien. het komt weinig voor.

Pagina's : [1] 2