Bekijk volle/desktop versie : Heb je ooit een DODE gewassen!!!!!



Pagina's : [1] 2 3 4 5

11-10-2007, 23:35
Salammoe3lykoem,

ik vroeg me af of iemand ooit een dode heeft gewassen of er bij stond?

ik ga met een broeder en de imaam natuurlijk morgen een dode wassen. en het word voor mij de eerste keer inschaAllaah.

heeft iemand het al een keer gedaan? hoe was je ervaring?

wasalammoe3lykoem.

11-10-2007, 23:49


nog nooit gedaan, als je het gedaan hebt deel ons de ervaring Insh'Allah(Swt)

11-10-2007, 23:55
Lijkt me een hele goede ervaring eigenlijk.

11-10-2007, 23:56
we komen allemaal in onze graf terecht bereid je maar alvast voor.

12-10-2007, 00:02



Citaat door Cortex:
nog nooit gedaan, als je het gedaan hebt deel ons de ervaring Insh'Allah(Swt)



Ik zou het ook interessant vinden als je je ervaringen met ons deeld..
en idd ja we gaan allemaal ons graf in maar het lijkt me best eng om daar bij te zijn ( tijdens het wassen van een doden)

12-10-2007, 00:06
Het wassen van een dode is "fard kiefaya".

Overgeleverd door Abdoullah ibn 'omar (Moge Allah's tevredenheid met hem zijn) de boodschapper van Allah heeft gezegd:"Laat alleen jullie betrouwbaren jullie doden wassen" (Ibn Maadjah 1450).

12-10-2007, 00:32
Dat zal ik dan zeker doen.

het is ook heel moeilijk voor de imaam. we zaten met hem aan het praten en we merkte dat hij het wel moeilijk mee heeft. hij gaf aan iedereen is bij zijn familie en hij moet op zo een dag een dode wassen maar gair inschaAllaah hij is het al gewend. we hebben vandaag al kfen klaar gelegd.

12-10-2007, 00:36
ook natuurlijk voor de achter gebleven familie van de broeder die is overleden is het erg. walekien gair inschaAllaah. moge Allaah hun bij staan.

12-10-2007, 01:02

Citaat door Undercover...:
Ik zou het ook interessant vinden als je je ervaringen met ons deeld..
en idd ja we gaan allemaal ons graf in maar het lijkt me best eng om daar bij te zijn ( tijdens het wassen van een doden)



ik kom er eerlijk vooruit dat ben ik ook.

de imaam ging ons nog banger maken met een verhaal.

hij vertelde een keer in marokko, kwam er een ander imaam naar hem toe. en hij vroeg aan ons imaam er is een dode kun jij hem niet voor mij wassen ik heb het nog nooit gedaan. onze imaam zij goed maar je moet mij wel helpen zodat je er ook aan gat wennen die man zij ja is goed.
wat blijkt toen de imaam binnen kwam dat de man helemaal was op gezwollen. nou toen zij onze imaam het is van de soennah dat je met zijn buikt begint, en dat deed onze imaam ook gewoon netjes. maar omdat de man was opgezwollen en hij op zijn buik wreef kwam er lucht uit en de man die dood was kwam met zijn voorste bovenste lichaam omhaag alsof hij wakker was geworden. dus die ander imaam schreeuwde kijhard hij is tot leven gekomen en rende naar buiten van de angste terwel het gewoon kwam door dat er lucht uit kwam. vanaf dat moment is die ander imaam er ook meegstopt met imaam zijn.

dit wilde ik ff meededelen.

12-10-2007, 01:04
Ik heb het nooit gedaan, maar ken iemand die veel mensen heeft gewassen. Bereid je goed voor insheAllah
(ook mentaal), je kan dingen zien die je niet wil zien en die je ook niet mag doorvertellen over de overleden persoon.
Waarom vraag je niet de imaam en die andere broer dan of is dat niet genoeg?

Allah ewefeq.

12-10-2007, 01:06

Citaat door aboered:
ik kom er eerlijk vooruit dat ben ik ook.

de imaam ging ons nog banger maken met een verhaal.

hij vertelde een keer in marokko, kwam er een ander imaam naar hem toe. en hij vroeg aan ons imaam er is een dode kun jij hem niet voor mij wassen ik heb het nog nooit gedaan. onze imaam zij goed maar je moet mij wel helpen zodat je er ook aan gat wennen die man zij ja is goed.
wat blijkt toen de imaam binnen kwam dat de man helemaal was op gezwollen. nou toen zij onze imaam het is van de soennah dat je met zijn buikt begint, en dat deed onze imaam ook gewoon netjes. maar omdat de man was opgezwollen en hij op zijn buik wreef kwam er lucht uit en de man die dood was kwam met zijn voorste bovenste lichaam omhaag alsof hij wakker was geworden. dus die ander imaam schreeuwde kijhard hij is tot leven gekomen en rende naar buiten van de angste terwel het gewoon kwam door dat er lucht uit kwam. vanaf dat moment is die ander imaam er ook meegstopt met imaam zijn.

dit wilde ik ff meededelen.


wuaha sorry maar ik vind dit gewoon grappig. Maara zulke dingen kunnen gebeuren idd. Maar goed Alhamdulilaah worden de overleden mensen hier in de xxxxxng gestopt, en dat heeft ook weer zijn werking, want dan buigt het lichaam niet (makkelijk)mee ed..

12-10-2007, 01:07

Citaat door veertje:
Ik heb het nooit gedaan, maar ken iemand die veel mensen heeft gewassen. Bereid je goed voor insheAllah
(ook mentaal), je kan dingen zien die je niet wil zien en die je ook niet mag doorvertellen over de overleden persoon.
Waarom vraag je niet de imaam en die andere broer dan of is dat niet genoeg?

Allah ewefeq.


gair inschaAllaah heb ik ook gedaan. die ander broeder gaat ook voor het eerst.

ik dacht gewoon kijken of er anderen ook zijn die het hebben ervaren. kijk de imaam is het al gewend toen ik aan hem vroeg hoe of wat. hij was er heel nuchter over. terwel iemand die nog maar een keer is geweest die heeft een heel ander belevenis dan de imaam die het altijd doet.

walekien barakAllaahoefiek voor je nasiha.

12-10-2007, 01:07


Ik heb onlangs hierover een uitstekend boek gelezen die ik jullie allemaal aanraad!

12-10-2007, 01:08

Citaat door veertje:
wuaha sorry maar ik vind dit gewoon grappig. Maara zulke dingen kunnen gebeuren idd. Maar goed Alhamdulilaah worden de overleden mensen hier in de xxxxxng gestopt, en dat heeft ook weer zijn werking, want dan buigt het lichaam niet (makkelijk)mee ed..



dit gebeurde ook in marokko en daar kom je niet echt snel een xxxxxng tegen voral alsje geen geld hebt. walekien gair inschaALlaah.

12-10-2007, 01:09

Citaat door aboered:
gair inschaAllaah heb ik ook gedaan. die ander broeder gaat ook voor het eerst.

ik dacht gewoon kijken of er anderen ook zijn die het hebben ervaren. kijk de imaam is het al gewend toen ik aan hem vroeg hoe of wat. hij was er heel nuchter over. terwel iemand die nog maar een keer is geweest die heeft een heel ander belevenis dan de imaam die het altijd doet.

walekien barakAllaahoefiek voor je nasiha.


Je moet echt wel sterk in je schoenen staan hoor, en het ligt ook gewoon heel erg aan de persoon die je moet wassen. Hoe is die overleden, was het een goed persoon etc. Ik wou het namelijk ook doen en toen ben ik heel bang gemaakt dat ik dacht komt later wel insheAllah, als ik wat sterker in me schoenen sta.

Wa feeka Baraka Allah

Pagina's : [1] 2 3 4 5