Bekijk volle/desktop versie : Het gaat nog lang niet zo goedmet allochtone leerlingen



24-10-2003, 11:06
vrijdag 24 oktober 2003 uur.
Minderheden
Van onze verslaggeefster

allochtone leerlingen heel voorzichtig aan een inhaalslag bezig

AMSTERDAM - In het onderwijs zijn allochtone leerlingen heel voorzichtig aan een inhaalslag bezig. Maar de achterstand op autochtone leerlingen wordt dermate langzaam ingelopen, dat 'nog hele jaargangen allochtone leerlingen de school zonder bevredigende kwalificaties zullen verlaten'. Dit concludeert het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) in zijn Rapportage Minderheden 2003.

Met name de taalachterstand blijkt een barrière voor betere schoolprestaties. In het basisonderwijs doen Turken en Marokkanen het met rekenen goed, al staan ze nog steeds op achterstand in vergelijking met autochtone leerlingen.

Ze verlaten de basisschool echter nog altijd met een gemiddelde taalachterstand van twee jaar, die hen in hun verdere schoolcarrière opbreekt. Onvoldoende taalniveau is de voornaamste reden dat het merendeel van de Marokkaanse, Turkse en Antilliaanse leerlingen de school verlaat zonder een afgeronde mbo-, havo- of vwo-opleiding.

Het SCP spreekt van 'een tweeslachtige ontwikkeling'. Het aantal Turkse en Marokaanse leerlingen op havo en vwo is gestegen en ook het aantal allochtonen dat studeert aan een hbo-instelling of universiteit is toegenomen. Toch kiezen de meeste allochtone jongeren nog steeds voor een mbo-opleiding. En in het mbo functioneren zij, meer dan autochtonen, op de laagste niveaus. Bovendien zijn in de grote steden de drop-outs overwegend allochtoon, al neemt hun aantal af.

Antillianen boeken helemaal geen vooruitgang, zij presteren slechter dan enkele jaren geleden. Dat komt vooral door de instroom van kansarme jongeren uit de Antillen, die hier komen zonder scholing en zonder enige kennis van het Nederlands. Die Antilliaanse probleemgroep spreekt meestal alleen Papiaments.

De relatieve vooruitgang die de tweede generatie Turken en Marokkanen boekt, wordt geremd door een voortdurende aanwas van het aantal kinderen uit gezinnen met niet of nauwelijks geïntegreerde ouders. Regelmatig worden huwelijkspartners uit het moederland gehaald. Van die partners is 60 procent ongediplomeerd, waarmee steeds weer nieuwe onderwijsachterstanden worden geïmporteerd. De huwelijksmoraal leidt ertoe dat ook veel Turkse en Marokkaanse meisjes met een universitaire of hbo-studie hun opleiding niet verzilveren. Zij gaan niet de arbeidsmarkt op en blijven thuis met de kinderen.

Op de arbeidsmarkt hebben Turkse en vooral Marokkaanse Nederlanders hun positie tussen 1998 en 2002 stevig verbeterd. Had in 1994 36 procent van de Marokkaanse mannen een baan, in 2002 was dat 59 procent. Met de recessie loopt ook de werkloosheid onder Turken en Marokkanen weer op, maar minder dan bij de autochtonen.

Opmerkelijk is dat onder de jongeren vooral Surinamers en Antillianen geen werk kunnen vinden: bijna eenderde van deze groepen tussen de 15 en 24 jaar was werkloos in 2002. Van de Marokkaanse en Turkse jongeren was respectievelijk 17 en 18 procent werkloos, van de autochtone jeugd 7 procent.

24-10-2003, 11:09


Het zelfde bericht..dezelfde vraag: waarom negatief, ik bedoel...waarom plaats jij alleen maar negatieve berichten over marokkanen of allochtonen?

24-10-2003, 11:34

Citaat:
Origineel gepost door sahira
Het zelfde bericht..dezelfde vraag: waarom negatief, ik bedoel...waarom plaats jij alleen maar negatieve berichten over marokkanen of allochtonen?
Ja scottie als er wat negatiefs te melden valt over allochtonen, moslims en marokkanen in het bijzonder ben jij de eerste die weer een topic start. Heb jij iets tegen de hierboven genoemde groepen?

24-10-2003, 11:37

Citaat:
Origineel gepost door jihad12
Ja scottie als er wat negatiefs te melden valt over allochtonen, moslims en marokkanen in het bijzonder ben jij de eerste die weer een topic start. Heb jij iets tegen de hierboven genoemde groepen?
Het valt dus meerdere op..

24-10-2003, 12:24


oef allemaal procentenneukertjes gaat toch weg hoe t zit je durft t niet aan om zelf te veranderen wat dat betreft zijn marokanen en nederlanders het zelfde

24-10-2003, 14:35
Nou, ik heb het nog zo gezegd: "Niet de brenger van het vervelende nieuws van de rots gooien ...!" En wat doen jullie, jullie gaan op mij inslaan, terwijl het gewoon in de krant staat. En ik voor voorlichting ben.

Dat de Marogemeenschpa die negatieve verhalen en berichten zat zijn, dat kan ik me goed voorstellen, maar ik kan niet helpen dat de waarheid is zoals deze is, en die staat wat dat artikel betreft dus gewoon in een krant. Voor iedereen te lezen.

"Vervloekte Nederlanders?". Leuk om te horen. Wat doe je hier dan, er zijn nog 14.000.000 Nederlanders over, en Marokko wordt het hier toch niet, als jullie al weten wat Marokko is, want ik denk dat jullie allemaal hier geboren bent, en dus een beetje een probleem hebt met de vraag: "Wie ben ik?" Want als lezers hier gaan psycologiseren, nou, daar weet ik ook raad mee.

Sommige van jullie kunnen gewoon niet tegen kritiek, en daarnaast was dat artikel niet allen negatief en staan er ook positieve berichten in,

Er staan kritische kanttekeningen bij de oorzaak van vroege schooluitval en gebrekkig Nederlands die ook bij de Marokanen en Turken zelf gezocht kunnen worden.

Maar tegen jullie mag je niets zeggen alleen "Heilig, Heilig want ik ben Marokkaan en daar verandert geen donder aan."

Ga jullie nagels vijlen en trek die lange tenen in. Lees dat artikel gewoon en laat mij er buiten. Ik val jullie ook op persoonlijk aan.

Scottie, gemanicuurd.

24-10-2003, 14:40

Citaat:
Origineel gepost door sahira
Het valt dus meerdere op..
Nou, het is 'meerderen', meerdere mensen lezen, meerderen lazen niet meer.'

Scottie.

24-10-2003, 15:43

Citaat:
Origineel gepost door Pistaa
% n.eukertjes.....begrijp je die nou echt niet..of doe je maar alsof?
Oke..ik kan wel doen alsof ik het begrijp, maar daar schiet ik echt niets mee op, maar dit heb ik weleens vaker met de nederlandse taal, ik spreek het goed, maar ik begrijp vaak niet waarom het nederlands zoveel gezegdes heeft..beeldspraak is niet altijd mijn beste onderdeel geweest, of was het geen beeldspraak?

Maar goed, laat maar...wat ik nog aan de discussie wil toevoegen:

Ik kan het me heel goed voorstellen dat men zich ergert aan je post Scottie, je haalt het uit de kranten en post ze hier. Ik denk dat je dat doet omdat je er van uit gaat dat wij hier geen krant lezen... daarbij vind ik je replay's altijd provocerend en negatief...daar maak je geen vrienden mee, en dat is toch iets wat jij graag zou willen..

Het verbeteren van zinnetjes, woordjes..is dat ook een vorm van % - n.euken?