Bekijk volle/desktop versie : - Vasten inhalen -



10-10-2007, 18:52
Salaam ou alaikom,

Als iemand een dag niet heeft meegevast door ziekte, moet diegene dan ook iets van sadaqa betalen bij het inhalen van zijn vasten?

Kortom wat zijn de regels omtrent het inhalen?

Alvast bedankt

11-10-2007, 10:28



Citaat door ~M@ghrAbiA~:
Salaam ou alaikom,

Als iemand een dag niet heeft meegevast door ziekte, moet diegene dan ook iets van sadaqa betalen bij het inhalen van zijn vasten?

Kortom wat zijn de regels omtrent het inhalen?

Alvast bedankt



Als het door ziekte is of door iets wat niet te vermijden is. byv ongesteld, een prik o.i.d. dan hoef je geen fidja of sadak te betalen. Echter MOET je het inhalen op elk gewenste dag van het jaar VOOR de volgende ramadan is aangebroken. behalve op de dag van El3ied hierop mag je niet vasten.

Ik heb helaas geen bronnen voor je. Ik weet het gewoon omdat het mij zo is geleerd.

11-10-2007, 12:22

Citaat door mr_realdeal:
Als het door ziekte is of door iets wat niet te vermijden is. byv ongesteld, een prik o.i.d. dan hoef je geen fidja of sadak te betalen. Echter MOET je het inhalen op elk gewenste dag van het jaar VOOR de volgende ramadan is aangebroken. behalve op de dag van El3ied hierop mag je niet vasten.

Ik heb helaas geen bronnen voor je. Ik weet het gewoon omdat het mij zo is geleerd.

11-10-2007, 16:12
Ik heb een vraag namens een klasgenootje.

Zij moet nog heel veel dagen inhalen van de vorige Ramadhaan.
Wat moet zij doen naast het inhalen van de dagen? Moet zij ook iets van sadaqa doen of iets dergelijks?

Wie kan me helpen bij deze vraag?

11-10-2007, 16:33



Citaat door ~M@ghrAbiA~:
Ik heb een vraag namens een klasgenootje.

Zij moet nog heel veel dagen inhalen van de vorige Ramadhaan.
Wat moet zij doen naast het inhalen van de dagen? Moet zij ook iets van sadaqa doen of iets dergelijks?

Wie kan me helpen bij deze vraag?


De dagen van de vorige ramadan zijn niet meer in te halen. Ook niet in de vorm van een sadaka ofzo. Je kunt alleen inhalen als de volgende ramadan nog niet is aangebroken. Voor deze dagen kan ze alleen maar berouw tonen en allah om vergeving vragen. Om het zeker te weten is het beter een geleerde (imam ofzo) te vragen.

ik heb je een antwoord gegeven naar wat mij is geleerd.

11-10-2007, 16:45

Citaat door mr_realdeal:
De dagen van de vorige ramadan zijn niet meer in te halen. Ook niet in de vorm van een sadaka ofzo. Je kunt alleen inhalen als de volgende ramadan nog niet is aangebroken. Voor deze dagen kan ze alleen maar berouw tonen en allah om vergeving vragen. Om het zeker te weten is het beter een geleerde (imam ofzo) te vragen.

ik heb je een antwoord gegeven naar wat mij is geleerd.

Ja zou graag daliel willen zien...

11-10-2007, 16:46

Citaat door ~M@ghrAbiA~:

Ja zou graag daliel willen zien...


daar kan ik je helaas niet aan helpen

11-10-2007, 16:51

Citaat door ~M@ghrAbiA~:

Ja zou graag daliel willen zien...



ik heb iets voor je opgezocht hopelijk helpt het je.

Wie zonder geldig excuus het inhalen van zijn vasten dagen uitstelt tot de volgende Ramadhân, moet als losprijs voor iedere vertraagde dag een arme voeden.
“Wanneer een moslim sterft, terwijl hij nog een aantal vastendagen moet inhalen, dan moet een familielid deze schuld in zijn/ haar plaats voldoen.” (Muslim)
“Mijn moeder is overleden, zei een man tegen de Profeet . Zij heeft één vastenmaand niet gevast. Moet ik het voor haar doen?” De Profeet antwoordde:”Ja, het is ten opzichte van Allah waardiger om de schuld te voldoen.”

(Al-Bucharie & Muslim)

11-10-2007, 16:53

Citaat door mr_realdeal:
ik heb iets voor je opgezocht hopelijk helpt het je.

Wie zonder geldig excuus het inhalen van zijn vasten dagen uitstelt tot de volgende Ramadhân, moet als losprijs voor iedere vertraagde dag een arme voeden.
“Wanneer een moslim sterft, terwijl hij nog een aantal vastendagen moet inhalen, dan moet een familielid deze schuld in zijn/ haar plaats voldoen.” (Muslim)
“Mijn moeder is overleden, zei een man tegen de Profeet . Zij heeft één vastenmaand niet gevast. Moet ik het voor haar doen?” De Profeet antwoordde:”Ja, het is ten opzichte van Allah waardiger om de schuld te voldoen.”

(Al-Bucharie & Muslim)

baraka allahoe fiek.

1 arme voeden, hoe moet dat gebeuren in nederland?

11-10-2007, 16:56

Citaat door ~M@ghrAbiA~:

baraka allahoe fiek.

1 arme voeden, hoe moet dat gebeuren in nederland?


je kunt ook het bedrag dat je kwijt bent om een arme te voeden geven aan een goed doel met de intensie van je inhalen van het vasten