Bekijk volle/desktop versie : Juristen; Need Your Help!



08-10-2007, 17:21
Vraag 1: Mag de directie van een bedrijf een besluit nemen zonder toestemming van de Ondernemingsraad..? Wat te doen tegen de handelswijze van de directie, motiveer met de hulp van de wet (WOR)



LET ME KNOOWW...YOU SMART MAROCAIN PEOPLE !

10-10-2007, 02:36



Citaat door nadyaaa:
Vraag 1: Mag de directie van een bedrijf een besluit nemen zonder toestemming van de Ondernemingsraad..? Wat te doen tegen de handelswijze van de directie, motiveer met de hulp van de wet (WOR)



LET ME KNOOWW...YOU SMART MAROCAIN PEOPLE !


Dat ligt eraan om welk soort besluit het gaat. Het gaat trouwens niet om toestemming ,maar om advies of instemming. 'Toestemming' wekt de suggetie dat de Ondernemingsraad boven het bestuur(de ondernemer) staat, terwijl de OR slechts een medezeggenschapsorgaan is binnen een bedrijf.

Wat voor gevolgen heeft het besluit voor de onderneming?

Valt het onder de categorie genoemd in Artikel 25 lid 1 WOR? Dan behoeft het bestuur van de onderneming advies te hebben van de Ondernemingsraad. Negeert het bestuur het advies van de OR en neemt het een besluit dat niet overeenstemt met dat advies, dan kan de Ondernemingsraad beroep instellen bij de ondernemingskamer van het gerechtshof te Amsterdam.

Gaat het om ander soort besluit? bijvoorbeeld een die betrekking heeft op werktijden of rustijden? Elmouhim en soort besluit als genoemd in artikel 27 lid 1 WOR dan moet het bestuur instemming hebben van de OR.
Het bestuur heeft de mogelijkheid, indien de OR geen instemming verleent, de kantonrechter toestemming vragen om het besluit toch te nemen--> lid 5 van het genoemde artikel.

Wa Assalaam

10-10-2007, 02:44
bijzondere bevoegdheden OR

I luvvvvvvvv google

10-10-2007, 02:53

Citaat door PiendieKaas:
bijzondere bevoegdheden OR

I luvvvvvvvv google


Dit is mijn eigen uitleg van de bepalingen in de WOR...ash men google?

10-10-2007, 02:59



Citaat door Moesie84:
Dit is mijn eigen uitleg van de bepalingen in de WOR...ash men google?



nèrri...
3adni


10-10-2007, 03:03

Citaat door PiendieKaas:

nèrri...
3adni



haha ma 3additek ma walou, 3a gelna lik ash kayn. Ba9i ma ghadash tna3si?