Bekijk volle/desktop versie : Dokter adviseert mij om niet te vasten...



Pagina's : [1] 2

03-10-2007, 09:33
Salam dames, ben vanochtend naar de dokter geweest omdat ik al een paar dagen niet lekker ben (o.a. buikpijn). De dokter heeft mij geadviseert om te stoppen met vasten omdat het niet goed is voor de baby omdat die nu juist in de groei is (ben namelijk 3 maanden zwanger).
Ook omdat ik nu aan het afvallen ben ipv bijkomen.
Wat zouden jullie doen?

Groetjes

03-10-2007, 09:38


ik zou de raad van je dokter opvolgen ook omdat je zelf al aangeeft dat je niet lekker in je vel zit. volgens de islam hoeft een zwangere ook niet perse te vasten allah oeahlam. je kan het later inhalen. ik heb helaas geen daliel voor je maar misschien een andere dame???

03-10-2007, 09:39
stoppen met vasten meid ik zou denk ik helemaal niet kunnen vasten tijdens zwangerschap ik zou echt bang zijn voor mijn baby

03-10-2007, 09:43
ik zei ook stoppen... het is niet verplicht voor je om te vasten als je zorgen maakt om jou gezondheid of die van de baby, je kan die dagen inhalen...

ik heb ook een paar dagen gegeten, omdat ik het niet volhield... overgeven buikpijn etc...

03-10-2007, 10:01



Citaat door Konijntje:
Salam dames, ben vanochtend naar de dokter geweest omdat ik al een paar dagen niet lekker ben (o.a. buikpijn). De dokter heeft mij geadviseert om te stoppen met vasten omdat het niet goed is voor de baby omdat die nu juist in de groei is (ben namelijk 3 maanden zwanger).
Ook omdat ik nu aan het afvallen ben ipv bijkomen.
Wat zouden jullie doen?

Groetjes


stoppen en de gemiste dagen afkopen!!!!
allah heeft het makkelijk voor ons gemaakt niet moeilijk!

in de islaam hoeft een zwangere vrouw niet te vasten
bovendien als iemand ziek is mag hij/zij het vasten breken en weer verder gaan wanneer hij/zij beter is.

03-10-2007, 10:06

Citaat door eva2:
stoppen en de gemiste dagen afkopen!!!!
allah heeft het makkelijk voor ons gemaakt niet moeilijk!

in de islaam hoeft een zwangere vrouw niet te vasten
bovendien als iemand ziek is mag hij/zij het vasten breken en weer verder gaan wanneer hij/zij beter is.


Afkopen? inhalen bedoel je toch?

03-10-2007, 10:17

Citaat door LaLa7:
Afkopen? inhalen bedoel je toch?


nee afkopen ,je kan ook inhalen maar je mag het ook afkopen
30 dagen is lang om in te halen dus kan je voor elke dag een behoeftige te eten geven

03-10-2007, 10:20

Citaat door eva2:
nee afkopen ,je kan ook inhalen maar je mag het ook afkopen
30 dagen is lang om in te halen dus kan je voor elke dag een behoeftige te eten geven


Sorry, ik denk nie dat het klopt. anders zou iedereen zo maar effe snel afkopen. Als je gezond bent, moet je het inhalen. ik ga zo kijken voor daliel.
Maar ben er heel zeker van. Ik ken er genoeg die hun vasten hebben moeten verbreken door een zwangerschap maar ze moesten het volledig inhalen.

Allahou a3lam.

03-10-2007, 10:24
Question:
I Have started fasting this Ramadaan, but I was unable to make up the fasting for the days I missed last Ramadaan which was due to the post-natal period and what followed it of months of breast feeding the baby. What shall I do and do I have to pay for Kaffaarah (atonement)?

Answer:
Since you were unable to do so due to the excuse of continuing from the post natal period into that of the breast feeding, then you should fast for the number of days missed at your earliest opportunity. You need not pay for Kaffaarah Is there any other way to compensate for missed fasts due to pregnancy and breastfeeding apart from fasting those days at a later time?

Question:
As-salamu Alaikum,
If a woman misses several years of fasting the month of Ramdan due to pregnancy and breastfeeding is she obligated to make these up by fasting each day? Is there another option that she may take such as feeding the poor because it would be very difficult for her to make up so many days? Some women are pregnant or breastfeeding for many years in a row without an opportunity to make them up. Also, does she need to make these up before she can do voluntary fasting such as during the month of Shawwal? If this is the case, then it may be difficult for her to gain the rewards of fasting during this month since she would need to make up the missed days first ? Is the opportunity to make up days lost after a certain time period ? For example, if the woman had not made them up before the next Ramadan is the opportunity lost ?
Jazak Allah Khair.

Answer:
Praise be to Allaah.
A Muslim woman who misses any fasts in Ramadaan because of being pregnant or breastfeeding must make them up after she no longer has that excuse, just like the sick person of whom Allaah says (interpretation of the meaning): “… but if any of you is ill or on a journey, the same number (should be made up) from other days…” [al-Baqarah 2:184]
A woman may space out these days (i.e., she does not have to fast them all at once, consecutively), as this is easier for her. (See also "Seventy Questions About Fasting ",
, under the heading Books on this web-page).
It is better to make up missed days before the next Ramadaan comes, but if the excuse is still present, she may delay making them up until she is able to do so. She should not resort to feeding poor people (instead of fasting) unless she is totally unable to fast. And Allaah knows best.

Islam Q&A
Sheikh Muhammed Salih Al-Munajjid

03-10-2007, 10:34

Citaat door LaLa7:
Sorry, ik denk nie dat het klopt. anders zou iedereen zo maar effe snel afkopen. Als je gezond bent, moet je het inhalen. ik ga zo kijken voor daliel.
Maar ben er heel zeker van. Ik ken er genoeg die hun vasten hebben moeten verbreken door een zwangerschap maar ze moesten het volledig inhalen.

Allahou a3lam.



ik heb het niet over effe afkopen maar een zwangere vrouw die pertinent niet kan vasten en daarna de volgend ramadan ook borstvoeding geeft en niet kan vasten mag WEL dagen afkopen.

en allah weet het het beste

03-10-2007, 10:37

Citaat door eva2:
ik heb het niet over effe afkopen maar een zwangere vrouw die pertinent niet kan vasten en daarna de volgend ramadan ook borstvoeding geeft en niet kan vasten mag WEL dagen afkopen.

en allah weet het het beste


Jazaak Allah ghayran, lees dit:


Citaat:
It is better to make up missed days before the next Ramadaan comes, but if the excuse is still present, she may delay making them up until she is able to do so. She should not resort to feeding poor people (instead of fasting) unless she is totally unable to fast
Tenzij ze helemaal niet meer in staat zou zijn, dan pas mag het, maar ook al kan ze voglende ramadan niet mee doen, ze moet het inhalen.

Allahou A3lam.

03-10-2007, 10:41
k mag ook niet meevasten van de arts en dus doe ik het ook niet...strakies na de bevalling inshallah alles inhalen....alhamdoellilah dat we deze vrijstelling van Allah hebben gekregen als zwangere vrouwen...

03-10-2007, 10:45



Citaat door LaLa7:
Jazaak Allah ghayran, lees dit:



Tenzij ze helemaal niet meer in staat zou zijn, dan pas mag het, maar ook al kan ze voglende ramadan niet mee doen, ze moet het inhalen.

Allahou A3lam.


op dit punt zijn de meningen verdeeld onder de geleerden

03-10-2007, 10:48

Citaat door eva2:
op dit punt zijn de meningen verdeeld onder de geleerden



Heb je hiervan een daliel? En dan een echte met verwijzing etc, niet een die snel in elkaar geflanst is geweest.

Oh ja en eva2 dit vond ik net lijkt me wel van toepassing bij het ontkennen van feiten.

Waarlijk, aangaande degenen die over de mededelingen van God twisten, zonder enig gezag dat tot hen is gekomen. Er is niets in hun harten, dan (de begeerte) om groot te worden, hetgeen zij nooit zullen bereiken.” (40:56)

03-10-2007, 10:58

Citaat door Konijntje:
Salam dames, ben vanochtend naar de dokter geweest omdat ik al een paar dagen niet lekker ben (o.a. buikpijn). De dokter heeft mij geadviseert om te stoppen met vasten omdat het niet goed is voor de baby omdat die nu juist in de groei is (ben namelijk 3 maanden zwanger).
Ook omdat ik nu aan het afvallen ben ipv bijkomen.
Wat zouden jullie doen?

Groetjes



Volgens de meest correcte opinie wordt een vrouw die zwanger is of borstvoeding geeft beschouwd als iemand die ziek is, dus is het haar toegestaan niet te vasten, en ze hoeft slecht de dagen die zij gemist heeft in te halen, of ze nou voor haarzelf of voor haar kind vreest. De profeet heeft gezegd: “Allah heeft de verplichting van het vasten en een gedeelte van het gebed van de reiziger opgeheven, en Hij heeft de verplichting van het vasten van de zwangere vrouw en de vrouw die borstvoeding geeft opgeheven”. [7] (7] Overgeleverd door at-Tirmidhi, 3/85; hij zei (het is een) hasan hadith.)

Als een zwangere vrouw vast en wat bloeding ondervindt, dan is haar vasten nog steeds geldig; dit beïnvloedt haar vasten absoluut niet. [8] ([8] Fataawa Al-Ladjnah ad-Daa-imah, 10/225.)

Volledig artikel http://www.islaam.be/site/index.php?option=com_content&task=view&id=113&Item id=27&limit=1&limitstart=1

Pagina's : [1] 2