Bekijk volle/desktop versie : Achtergrondgeluid, Achtergrondmuziek.



Pagina's : [1] 2

03-10-2007, 00:29
Selamoe aleykoem broeders en zusters,
Ik heb aan veel imaams gevraagd over de achtergrondgeluiden op tv.
Dat muziek haraam is, is nu wel duidelijk.

Er werd gevraagd:

Vraag: As salaam u 'alaaikum Muziek is Haraam, maar is naar de bioscoop gaan of gewoon een film thuis kijken ook haraam?

Antwoord: Wa Alaikoem assalam warhamatoe ALLAH, beste broeder

Het spijt ons dat het zo lang heeft geduurd om uw vraag te beantwoorden, dit om verschillende redenen.

T.V is net een raam die men open zet, als het raam geopend wordt met uitzicht op een mooie plek met lekkere geuren zal hij ervan genieten. Maar als het raam geopend wordt waarbij men een vuilnisbelt tegemoet komt waar hij last van slechte geuren, muggen ..etc zal krijgen, dan zal hij er geen voordeel uit halen.

Dit is precies hetzelfde als een T.V. Er zijn dingen op die men ten gronde kan richten, en je hebt andere dingen waar men ervan kan leren en dat tot het goede roept. Het laatste is toegestaan en de eerste is verboden.

Films zijn weer te onderscheiden in verschillende categorieën, je hebt dierenfilms, natuurfilms en ook weer Hollywood films. Films waar men zijn religie niet kan schaden en waar hij ervan kan leren, of de schepping van Allah kan bezichtigen zijn zeker aan te raden om naar te kijken, denk aan natuurfilms die over de heelal spreken....etc Bij het laatste (hollywood films) behoren naakte vrouwen, en immorele gebeurtenissen die tegen de islam ingaan.

Geleerden zijn het allemaal eens dat het kijken naar zulke films verboden is, of het nu thuis of buiten is, de bron is hetzelfde. Wat betreft de bioscoop, het is een vergrotingsscherm zoals de T.V.

En Allah weet het het beste.
Bron:http://app.al-islaam.com/index.php/module/cyberimam/action/qanda/search/muziek/qanda/208

De geleerde zegt hier over natuurfilms. Dat ze zelfs zijn aangeraden. Maar daar zitten ook achtergrondgeluid. Niet echt muziek. En ook bij een film. Als je een film kijkt komt er meestal(altijd) achtergrondgeluiden op het spannender te maken. Sommige imaams zeggen dat je er geen gewoonte van moet maken(films kijken) andere zeggen van dat ze het niet weten.
Ik heb nog nooit een antwoord hierop gekregen.
Inshallah zullen jullie met bewijzen en met duidelijke antwoorden komen.
Alvast Baraak Allahoe Fiek
We selamoe aleykoem...

03-10-2007, 00:45


baraka Allaho fiek

03-10-2007, 10:09
hier ben ik ook wel benieuwd naar..

03-10-2007, 12:38

Citaat door asSalafasSaalih:


De geleerde zegt hier over natuurfilms. Dat ze zelfs zijn aangeraden. Maar daar zitten ook achtergrondgeluid. Niet echt muziek. En ook bij een film. Als je een film kijkt komt er meestal(altijd) achtergrondgeluiden op het spannender te maken. Sommige imaams zeggen dat je er geen gewoonte van moet maken(films kijken) andere zeggen van dat ze het niet weten.
Ik heb nog nooit een antwoord hierop gekregen.
Inshallah zullen jullie met bewijzen en met duidelijke antwoorden komen.
Alvast Baraak Allahoe Fiek
We selamoe aleykoem...


Ik kwam het volgende tegen:

THE MUSLIM'S DUTY REGARDING IT:

It is the duty of a Muslim that he avoid listening to music and singing in so far as it is within his power and jurisdiction (e.g. in his home, office, car, etc.). As for what he hears from his neighbor's yard, or when he passes through the streets or markets, that is not a sin upon him, (x268) nor is it his responsibility to try to stop it unless he has the power and authority to do so. He may advise such unfortunates in a gentle, admonishing tome, using wisdom and good convincing arguments so that perchance they may see the light and fear Allah.

In certain circumstances a person may be forced to hear music without the will or desire to do so, in which case he is not to blame. For example, a person may require clothing or foodstuffs from a certain store or shopping center where music is constantly played over the public address system; or a person may sit at the television or radio in order to hear the news or to watch a certain documentary or otherwise useful film because of its educational benefits. Obviously, music and singing are often interspersed throughout such educational and informative audio-visual materials and cannot be avoided. So long as other similar materials devoid of music and singing are not available, it is permissible to use materials in which the music is merely incidental and not the sole object. However, it must be with the sole intention of deriving benefit from the information contained therein and not for the purpose of seeking pleasure in hearing the music. Needless to say, it is the duty of Muslim educators and Islamic institutions to develop audio-visual materials in all fields of education which fulfill the need of the Muslim ummah while remaining within the confines of the divinely-revealed shari'ah.

As for so-called "therapeutic purposes," such as listening to music in order to relax after a long, tense day at work or as a medium for "sensitivity" training session or as a stimulant for "creative writing" or anything else of that nature, the ruling is prohibition since music in such cases is an object in itself, and since there is not real necessity (daroorah) or even any need (haajah) for it.

Het hele boek: http://members.tripod.com/oum_abdulaziz/music.html

03-10-2007, 14:47


Baraak allahoe fiek zuster,

03-10-2007, 14:49
mijn engels is niet al te best, waar komt het op neer?

03-10-2007, 15:43
Nou beste zuster,
hij zegt samengevat:
in sommmige gevallen hoort iemand muziek, terwjil hij niet wenst die muziek te horen
als je bijvoorbeeld een winkel ingaat..
waar muziek gedraait word
maar jij moet er wel boodschappe doen
als muziek luisteren incidenteel voorkomt
in die film,of documentaire..
dan mag het..
dus puur om informatie te verschaffe..
het belangrijkste is : je moet nooit de intentie hebbe om van de muziek te geniete..

Maar zuster

Wie zegt dit
Welke sheikh?

03-10-2007, 15:48

Citaat door asSalafasSaalih:
Nou beste zuster,
hij zegt samengevat:
in sommmige gevallen hoort iemand muziek, terwjil hij niet wenst die muziek te horen
als je bijvoorbeeld een winkel ingaat..
waar muziek gedraait word
maar jij moet er wel boodschappe doen
als muziek luisteren incidenteel voorkomt
in die film,of documentaire..
dan mag het..
dus puur om informatie te verschaffe..
het belangrijkste is : je moet nooit de intentie hebbe om van de muziek te geniete..

Maar zuster

Wie zegt dit
Welke sheikh?


En als je gewoom voor de ''lol'' een film kijkt of een programma ?

Wa Salaam Alaikum Wa Rahmatoelahi

03-10-2007, 15:52
Ik heb sheikh fawaz hiervoor gebeld
we moeten er geen gewoonte maken
en hij zei van: moet je per see gaan kijken
en toen zei ik van:nee , maar soms een keer in de week ofzo..
toen begon hij over het blik neerslaan,
hij had ook geen antwoord gegeven..
niemand weet hier een antwoord op volgens mij

03-10-2007, 18:49
Soubhana Allah..

maar wat we dan het best kunnen doen is het geluid uit zetten denk ik
Het blijft een twijfelachtige zaak dus ja..

Allah weet het het best!
wa alaikoum salaam wr wb

03-10-2007, 19:08
Het is wel mogelijk
maar als we de geluid uitzetten,
dan weten we niet wat ze zeggen en zo..
maarjah ik weet echt niet..

03-10-2007, 19:09
Djazak Allahoe 3ana Gairain inshaaAllah

04-10-2007, 09:56



Citaat door asSalafasSaalih:
Het is wel mogelijk
maar als we de geluid uitzetten,
dan weten we niet wat ze zeggen en zo..
maarjah ik weet echt niet..



de meeste natuurfilms zijn in het engels en in het nederlands ondertiteld

08-10-2007, 08:04

Citaat door asSalafasSaalih:
Nou beste zuster,
hij zegt samengevat:
in sommmige gevallen hoort iemand muziek, terwjil hij niet wenst die muziek te horen
als je bijvoorbeeld een winkel ingaat..
waar muziek gedraait word
maar jij moet er wel boodschappe doen
als muziek luisteren incidenteel voorkomt
in die film,of documentaire..
dan mag het..
dus puur om informatie te verschaffe..
het belangrijkste is : je moet nooit de intentie hebbe om van de muziek te geniete..

Maar zuster

Wie zegt dit
Welke sheikh?


Ik neem aan dat je doelt op wie Abu Bilal Mustapha al-Kanadi is, de schrijver van het bovenstaande stukje wat ik eerder plaatste. Ik weet niet zo veel van hem, heb namelijk enkel twee boeken van hem gelezen - onder andere het bovenstaande werk. Hij was geen shaykh in de klassieke zin, maar een student van de kennis die enkele boeken heeft geschreven en samengesteld. Hij was een Italiaanse bekeerling die in Canada verbleef en die op de universiteit Ummul Quraa te Mekka zijn Bachelor en Master heeft behaald in hadiethwetenschappen. Hij is nu zo een 16 jaar geleden overleden, rahimahullah.

Dit is wat ik van hem weet, wa Allahu a'lam.

Wa salaam.

08-10-2007, 08:22
Overal hoor je wel muziek, je kunt je oren er niet voor afsluiten....denk maar bijvoorbeeld aan een supermarkt. In een supermarkt wordt juist muziek gedraaid zodat de consument onbewust langer in de winkel blijft hangen en meer koopt dan dat hij/zij van plan was. Of bijvoorbeeld op werk?

Pagina's : [1] 2