Bekijk volle/desktop versie : Boosheid/Zelfbeheersing in Islam.



01-10-2007, 21:12
Assalamoe 3alaikum wa ra7matoe Allahi wa barakatouh

Beste agawaati wa igwaani fi llah, nadat ik de laatste tijd vaak broeders en zusters tegenkom die hun boosheid niet in de gaten kunnen houden oftewel weinig tot geen zelfbeheersing hebben en vaak meteen als reactie iets verkeerds of wel afschuwelijks zeggen wat voor velen pijn en en erger nog open wonden kan verrichten, ben ik geneigd hierover iets te noteren.

Omdat boosheid van Satan komt, wordt het onder controle houden ervan, wel een vorm van 'Jihad A-Shaytan' genoemd. Het is tegelijk een manier om de eigen persoonlijkheid te boetseren om de Koranische waarden uit te drukken.

In de Islam is zelfbeheersing en geduld van doorslaggevend belang. Boosheid - het verlies van zelfbeheersing - wordt aanzien als 'des duivels', hierover is het volgende overgeleverd:


"De besten onder jullie zijn diegenen die traag zijn in boosheid en snel in het afkoelen... Hoed u voor boosheid, want het is een levend (brandend) stuk kool op het hart van de afstammelingen van Adam" (Al-Tirmidhi)

"Diegene die anderen kan overmeesteren in het worstelen is niet echt een sterk man. Echte kracht is in de persoon die zichzelf kan beheersen ten tijde van boosheid." (Bukhari)


Inscha Allah zal het volgende verhaal jullie ontroeren en met name wat aan onze daden doen.

Bismi Allah:

"Er was eens een jongen met zeer weinig zelfbeheersing.
Zijn vader gaf hem een zak spijkers en zei tegen hem dat elke keer als hij zijn zelfbeheersing verloor, hij een spijker in de achterkant van de schutting moest slaan.
De eerste dag sloeg de jongen 37 spijkers in de schutting. Over de volgende paar weken, toen hij zich bewust werd van zijn drift en hij leerde om zijn kwaadheid onder controle te krijgen, werd het aantal spijkers wat hij in de schutting sloeg geleidelijk aan minder.
Hij zag in dat het gemakkelijker was om zijn zelfbeheersing niet te verliezen, dan al die spijkers in de schutting te slaan.......
Uiteindelijk, kwam de dag dat de jongen zijn zelfbeheersing niet meer verloor. Hij vertelde dit aan zijn vader en zijn vader stelde voor dat de jongen nu voor elke dag dat hij zijn zelfbeheersing behield hij een spijker uit de schutting haalde.
De dagen gingen voorbij en de jonge man was eindelijk zover dat hij zijn vader kon vertellen dat alle spijkers waren verdwenen. De vader nam de
jongen bij de hand en ging met hem naar de schutting.
Hij zei:" Je hebt het goed gedaan, mijn zoon, maar kijk nu eens naar al die
gaten in de schutting. De schutting zal nooit meer hetzelfde zijn. Als je dingen zegt in woede, dan laten ze een litteken achter net als deze gaten.
Je kunt iemand met een mes steken en het mes er weer uit trekken.
Het maakt niet uit hoe vaak je zegt dat het je spijt, de wond zal er blijven."

Een verbale wond is even erg als een fysieke wond. Vrome vrienden zijn een kostbaar juweel. Ze laten je lachen en moedigen je aan om je taak te volbrengen. Ze lenen je hun oor, en ze geven woorden van lof en zullen altijd hun hart voor je openstellen. Laat je vrienden altijd zien hoeveel je ze waardeert en dat je van hen houdt inscha Allah. En trek je niet veel aan van de Kuffaar dat zijn slechts joehalaa'. Probeer het goede te preken jegens hen en op islamitische wijze te reageren en vermijd boosheid en de nare gevolgen daarvan inscha Allah. Denk aan het volgende voordat je gaat reageren: ""Diegene die anderen kan overmeesteren in het worstelen is niet echt een sterk man. Echte kracht is in de persoon die zichzelf kan beheersen ten tijde van boosheid." (Bukhari)


Moge Allah soeb7anahoe wa ta3ala mij vergeven voor als ik wat slechts heb gezegd. En moge Hij soeb7anahoe wa ta3ala ons meer sabr schenken ya rabb.

Wa3alaikum assalaam wa ra7matoe Allahi wa barakatouh

Oegt Jihad
Elmoejahida

01-10-2007, 21:22


Ik heb er ook last van gehad, en dat reageerde ik af op mensen in mijn omgeving. Ik kwetstte ze met woorden die niet eens uit mijn hart kwamen.

Ik ben me gaan realiseren dat ik moest veranderen, anders zouden ze me buitensluiten. Zowel familie als vriendinnen, klasgenoten en buren.

Ik ben compleet veranderd alhamdoeliAllah, omdat ik vaak een moment stilte voor mezelf neem. En in dat moment denk ik na over wat ik heb gezegd, en aan wie ik mijn excuses moet aanbieden. En wat er veranderd moet worden. Ik ben er hard mee bezig.

En dat omwille van Allah, want De Verhevene houdt van mensen met een goed karakter. MashAllah!!


Moge Allah ons leiden, Allahoema Amien.

01-10-2007, 21:27

Citaat door Al_Walaa18:
Ik heb er ook last van gehad, en dat reageerde ik af op mensen in mijn omgeving. Ik kwetstte ze met woorden die niet eens uit mijn hart kwamen.

Ik ben me gaan realiseren dat ik moest veranderen, anders zouden ze me buitensluiten. Zowel familie als vriendinnen, klasgenoten en buren.

Ik ben compleet veranderd alhamdoeliAllah, omdat ik vaak een moment stilte voor mezelf neem. En in dat moment denk ik na over wat ik heb gezegd, en aan wie ik mijn excuses moet aanbieden. En wat er veranderd moet worden. Ik ben er hard mee bezig.

En dat omwille van Allah, want De Verhevene houdt van mensen met een goed karakter. MashAllah!!


Moge Allah ons leiden, Allahoema Amien.



Assalamoe 3alaikum wa ra7matoe Allahi wa barakatouh.

Mascha Allaaaaaaah, ben trots op je zus, houden zo inscha Allah.

Ik geef toe dat ik vroeger ook snel geirriteerd raakte en snel reageerde waarna ik dan spijt krijg van mijn daden. Maar alhamduli Allah des te meer je je verdiept in je Deen en je daden elke dag nagaat of je juist handelt of niet, met jezelf evalueren, dan schiet je heeel wat op inscha Allah en zo probeer je je steeds bewuster te laten handelen jegens anderen etc. En bouw je inscha Allah goede contacten en relaties op met anderen.

01-10-2007, 21:33

Citaat door elmoejahida:
Assalamoe 3alaikum wa ra7matoe Allahi wa barakatouh.

Mascha Allaaaaaaah, ben trots op je zus, houden zo inscha Allah.

Ik geef toe dat ik vroeger ook snel geirriteerd raakte en snel reageerde waarna ik dan spijt krijg van mijn daden. Maar alhamduli Allah des te meer je je verdiept in je Deen en je daden elke dag nagaat of je juist handelt of niet, met jezelf evalueren, dan schiet je heeel wat op inscha Allah en zo probeer je je steeds bewuster te laten handelen jegens anderen etc. En bouw je inscha Allah goede contacten en relaties op met anderen.


Hoe meer goede daden je verricht, des te sterker je Imaan, des te meer geduld je krijgt. SoubhanAllah, dat heb ik gemerkt. Je begint in te zien dat je zusters/broeders heel erg belangrijk zijn in de Islam, en je gaat je automatisch bezig houden met wat ze zullen denken over wat je hebt gezegd en hoe je hebt gehandelt.

Onze Profeet zegt:

"Er zijn) drie (eigenschappen) als iemand die heeft zal hij daarmee de zoetheid van het geloof ondervinden: dat hij van Allah (s.w.t.) en Zijn Profeet het meest houdt dan van wie of wat dan ook, dat als hij een persoon liefheeft hem puur omwille (van het behagen) van Allah (s.w.t.) lief moet hebben en dat hij het verafschuwt om terug te vallen in kofr (ketterij), nadat Allah (s.w.t.) hem daarvan heeft gered, zoals hij het verafschuwt om in het Vuur geworpen te worden". [Overgeleverd door Bukhari en Moslim]


Ghayr InshAllah.

01-10-2007, 21:36



Citaat door Al_Walaa18:
Ik heb er ook last van gehad, en dat reageerde ik af op mensen in mijn omgeving. Ik kwetstte ze met woorden die niet eens uit mijn hart kwamen.

Ik ben me gaan realiseren dat ik moest veranderen, anders zouden ze me buitensluiten. Zowel familie als vriendinnen, klasgenoten en buren.

Ik ben compleet veranderd alhamdoeliAllah, omdat ik vaak een moment stilte voor mezelf neem. En in dat moment denk ik na over wat ik heb gezegd, en aan wie ik mijn excuses moet aanbieden. En wat er veranderd moet worden. Ik ben er hard mee bezig.

En dat omwille van Allah, want De Verhevene houdt van mensen met een goed karakter. MashAllah!!


Moge Allah ons leiden, Allahoema Amien.



Assalamoe 3alaikum wa ra7matoe Allahi wa barakatouh.

Mascha Allaaaaaaah, ben trots op je zus, houden zo inscha Allah.

Ik geef toe dat ik vroeger ook snel geirriteerd raakte en snel reageerde waarna ik dan spijt kreeg van mijn daden. Maar alhamduli Allah des te meer je je verdiept in je Deen en je daden elke dag nagaat of je juist handelt of niet, met jezelf evalueren, dan schiet je heeel wat op inscha Allah en zo probeer je je steeds bewuster te laten handelen jegens anderen etc. En bouw je inscha Allah goede contacten en relaties op met anderen.

Mijn probleem was meer tegenover de kuffaar, dat is veel minder geworden alhamduli Allah, walakien tot op heden raak ik nog heeel erg gefrusteerd als het om beledigingen gaat over Allah soeb7anahoe wa ta3ala, de profeet al habeeb 3alaihi assalaam, de Qur'aan, mijn medemoslimgenoot etc. ik probeer mij altijd gedeisd te houden. Vroeger schold ik uit, en gebruikte ik mijn handen, astaghfiru Allah. Alhamduli Allah is dat verbeterd en handel ik nu anders en verstandig alhoewel het mij van binnen ontzettend veel vreet en ik er wel ziek van word en gek. Walakien gayr inscha Allah. Wa Allahoemma malik alhamd 3ala al fitra. Al Ghiera voor je dien moet er zeker aanwezig zijn walakien in mate, weten hoe ermee te handelen inscha Allah.


Ameen ya rabb wa liljameeee3!!!!!!!!!!!!

Yazaaki Allah gayran voor je reactie, ik zie het als een bijdrage waar inscha Allah iemand anders weer veel aan zal hebben. Een moment silte nemen is altijd een vereiste voor jezelf. Ik vind het heel verstandig en goed van je en ben daarom trots op je omdat je bewust bezig bent alhamduli Allah. Houden zo inscha Allah.

Wa Allahoe ghfir lana thoenoebana ya rabb!! Wa thabbitna 3ala dienana!!

01-10-2007, 21:51
Als iemand bepaalde dingen zegt die niet aanstaan behoor je beter te weten. Het feit dat mensen zo laag zijn gezonken, en de lef hebben negatieve dingen in hun mond te nemen zegt al genoeg over ze.

Dat is dan voor jou de teken om je bezig te gaan houden met je eigen zaken, en die persoon te negeren. Je kunt diegene er wel op aanspreken, maar je weet niet wat je als verdediging kunt verwachten. Allahoe A3lam.

MashAllah Sis, laat je niet tegenhouden

01-10-2007, 22:48

Citaat door Al_Walaa18:
Als iemand bepaalde dingen zegt die niet aanstaan behoor je beter te weten. Het feit dat mensen zo laag zijn gezonken, en de lef hebben negatieve dingen in hun mond te nemen zegt al genoeg over ze.

Dat is dan voor jou de teken om je bezig te gaan houden met je eigen zaken, en die persoon te negeren. Je kunt diegene er wel op aanspreken, maar je weet niet wat je als verdediging kunt verwachten. Allahoe A3lam.

MashAllah Sis, laat je niet tegenhouden



Inscha Allah ya rabb, moge Allah ons bijstaan en standvastiger houden ya rabb!!

Shoukran sis En zo jij ook

01-10-2007, 23:32
salaam, ik heb er ook heel veel moeite mee maar kan me altijd wel beheersen omdat ik laatst toevlucht probeer te zoeken bij Allah swt en ook een moment voor mezelf neem, maar vaak voel ik me dan ook vernederd en machteloos.

01-10-2007, 23:37

Citaat door sahbtie:
salaam, ik heb er ook heel veel moeite mee maar kan me altijd wel beheersen omdat ik laatst toevlucht probeer te zoeken bij Allah swt en ook een moment voor mezelf neem, maar vaak voel ik me dan ook vernederd en machteloos.


Moge Allah je bijstaan en je standvastig houden en meer sabr schenken ya rabb!!

02-10-2007, 09:18

Citaat door sahbtie:
salaam, ik heb er ook heel veel moeite mee maar kan me altijd wel beheersen omdat ik laatst toevlucht probeer te zoeken bij Allah swt en ook een moment voor mezelf neem, maar vaak voel ik me dan ook vernederd en machteloos.



Waarom zou je je machteloos voelen als je iets hebt gedaan dat De Barmhartige tevreden maakt. Namelijk ruzie uit de weggaan!

Juist omdat je de kracht en wil hebt negatieve dingen dingen te vermijden, hoor je tevreden te zijn. Want velen gaan op elk belediging/scheldwoord in, waardoor ze vaak in de problemen komen.

Zeg AlhamdoeliAllah, en vraag Allah je bij te staan

06-10-2007, 22:55
Itlaaaaaaaaaa3

07-10-2007, 21:39

Citaat door Al_Walaa18:
Oeppa



07-10-2007, 21:49



Citaat door elmoejahida:




Salaam Aleekoem sis, heb je lekker gegeten??

07-10-2007, 22:07

Citaat door Al_Walaa18:


Salaam Aleekoem sis, heb je lekker gegeten??



Wa3alaikum assalaam wa ra7matoe Allahi wa barakatouh,

na3am heb alhamduli Allah lekker gegeten. Wa anti?

Shoukr voor het vragen, lieve sis

Alles goed verder met je en je naasten inscha Allah?

09-10-2007, 21:33
Itla3 inscha Allah..