Bekijk volle/desktop versie : Ghimaar dragen



28-09-2007, 13:38
Beste meiden,

Wat is nou de reden dat meiden/vrouwen een ghimaar dragen...

Ik snap het niet...

Kan iemand mij vertellen waarom...

Staat het in de Koraan.... in de hadiths...

Is het verplicht??... Als ik het goed heb is het NEEN...

En nog de meiden die handschoenen dragen en sokken.. staat duidelijk in elhadith dat je je gezicht, handen en voeten tot de enkels niet hoeft te bedekken...

IK snap het ECHT niet wollah...

Dit is het probleem:

Ik ben al een korte periode verloofd... hij is gek op mij en ik op hem... maar elke keer begint hij over de ghimaar... dat het perfect bij mij zou staan... dat ik nog meer op een engeltje ga lijken..

dat ik er nog mooier uit ga zien terwijl ik er al erg goed uitzie...

ik zo... wees tevreden met hoe ik ben. want ik draag al een hijaab...

ik zo tegen mijn verloofde: wat is nou het verschil tussen een dame die een hijaab draagt... bedekte en lange kleren draagt.. en haar ogen naar de grond gericht zijn... En een dame die ghimaar draagt...

Respect geven doe je bij beiden..

zegt mijn verloofde nee.. ik zou meer respect geven aan de vrouw met ghimaar...

Elke keer als wij discussieeren over kleren en hijaab... begint hij steeds over ghimaar...

Ik weet gewoon niet meer wat ik moet doen...

ik zei nog: er zijn belangerijkere dingen om te doen... gebed/je innerlijk/je zoete woorden/naar moskee gaan/liefdadig wezen....

Ghimaar is niet verplicht (althans heb et gelezen)... dus waarom zou ik et doen als ik er nieteens klaar voor ben... Ik wil niet meteen grote stappen nemen maar stapvoets beginnen...

Kan iemand mij wat aanraden..

want ALS hij het woord ghimaar zegt.. begin ik al haatgevoelens te creeeren... alleen om het feit dat hij steeds zo opdringt...

terwijl ik zei ... inshaAllah.. ik weet niet wat de toekomst opbrengt... misshien ga k em dragen.. allahu a3lam... ik ga geen valse beloftes doen...

En gister had ik dus weeeeeeeer zo een discussie... hij heeft mij boos en verdrietig gemaakt...

alleen omdat hij nu zoooooo zeurt daarover... heb ik de gedachtes om er een einde aan te maken... alhoewel ik erg veel van em hou...

We zouden na ramadan trouwen via de Nlse gemeente... en over paar maanden bruiloft geven... Maar nu ik steeds geconfronteerd worden met die ghimaar....

Hij maakt dan grappen als ik NEEN zeg... zegt hij het is nooit te laat om uit elkaar te gaan... en sinds hij dat heeft gezegd (hij heeft veel humor in serieuze gesprekken), heeft mij dat geraakt..

Nu denk ik zelf: Het is inderdaad nog niet te laat...

Ik weet et niet meiden...

Kan iemand mij helpen

28-09-2007, 14:31


Salaam 3alaykom zuster,
Mijn mening op je verhaal is:
Ik vind het knap van je dat je een hijaab en wijde kleding draagt alhamdoelilah.
Dat je verloofde aan je vraagt of je een ghimaar wilt dragen is heel mooi mashallah want waar kom je zulke mannen tegenwoordig tegen

Als jij je niet prettig voelt met een ghimaar of je bent er nog niet klaar voor moet je het niet doen omdat je verloofde het aan je vraagt.
Je verloofde moet je accepteren hoe jij bent met hoofddoek of zonder ghimaar zo niet! Dan zou ik goed nadenken of je met deze man je toekomst wil delen, want de volgende keer zijn er mischien andere dingen die hij aan je vraagt die jij niet wilt.

Ik hoop dat je er uit komt Inshal'lah
Wasalaam Madame_tetouania

28-09-2007, 14:39
Salam 3laikum,

Ten eerste draagt je man een baard? Zo ja maschallah, zo nee dan moet je hem ook duidelijk maken dat de baard een verplichting is. Het een verplichte soennah. Maar wanneer hij de baard niet draagt, dien je het inschallah met hikma aan te pakken en geen overhete discussie's voeren.

Ten tweede een ghimar is niet verplicht. Wat wel als en verplichting wordt gezien door veel geleerden is de jilbab (soort gewaad). Je hoofd mag je bedekken met een hoofddoek, die losjes ziet, dus niet zo strak. Gewoon een hijaab. Er dient hier geen onderscheid gemaakt te worden tussen zusers die hijaab of ghimar dragen. De ghimar is maschallah een gewaad die inderdaad veel verbergt, maar een hijaab kan opdezelfde manier functioneren.

Daarnaast begrijp ik niet wat zijn probleem is. Je bent bedekt zoals de islamitische voorschriften neem ik aan? Zo ja, dan heeft hij geen enkel recht jou neer te halen, door te zeggen dat ie een zuster met ghimar meer respect zou geven dan een zuster in hijab. Dat is volkomen belachelijk, want respect dwing je niet af door middel van een ghimar, maar door middel van je daden en hart, allesomvatten: je karakter.

Probeer goed met hem te praten hierover, want deze behandeling is totaal niet islamitisch.

Daarnaast geeft een gewaad geen indicatie aan voor het ''houden van Allah'. Die indicatie wordt weergeven door het behalen van goede daden en aanbidding.

Houden van Allah wordt weergeven door middel van dikr (gedenken van Allah) en door zoveel mogelijk zijn wetten te hanteren en na te leven.

Houden van bewijs je niet door middel van een ghimar. Natuurlijk dien je bedekt te zijn volgens de islamitische regels, maar wanneer ze dat al doet door middel van de hijaab (dus ook lichaam) is dat zat dan voldoende.

Men dient geen uitspraak te doen die absurd is. Dan heb ik het over de uitspraak dat een zuster met ghimar meer respect afdwingt dan een zuster met de correct hijaab.

28-09-2007, 15:09
salaam alykoem oegty , hamdulilaah dat je de hijaab draagt en je kleed volgens de voorschriften van allah de allemachtige neem ik aan ? oegty toen asma bij de profeet (vrede zij met hem )kwam in doorzichtige kleren keerde hij zijn rug naar haar toe en zei als een meisje de tijd bereikt dat ze volwassen is , dan is het alleen toegestaan om dit en dit van haar te zien hij wees naar het gezicht en handen dus sokken zijn daadwerkelijk wel verplicht .

moge allah me inscha allah vergeven als ik een fout heb gemaakt ,

wasalaam alykoem

28-09-2007, 16:14


Na3am voeten bedekken is ook verplicht.