Bekijk volle/desktop versie : vraag over beelden



Pagina's : [1] 2

26-09-2007, 14:23
Salaam Aleykoum,

Ik studeer momenteel archeologie en ben bekeerd toen ik deze studie al volgde. Nu kwam ik in discussie met iemand over het volgende. Het vereren van beelden is verboden in de islam, en volgens deze persoon zouden alle afgoden beelden moeten worden kapot gemaakt. Maar als ik als archeoloog bij een opgraving een eeuwen oud beeldje van een god/godin zou vinden, moet ik dan als moslim dit kapot maken (volgens deze persoon wel) of zou ik het wel gewoon mogen overdragen aan een museum of andere instantie voor verder onderzoek? Ik persoonlijk ga het beeld niet vereren, en zou het alleen zien met historische waarde.
Het gaat hier voor het moment niet om, of ik dan uberhaupt wel zou mogen werken als archeoloog, maar puur om dit probleem. Is hier een fatwa over, of enige andere informatie?

26-09-2007, 14:30


Waarom studeer je voor archeoloog?

26-09-2007, 14:34

Citaat door jantjehoed:
Waarom studeer je voor archeoloog?


Ohh hier kan ik een eindeloos lang antwoord opgeven, maar laat ik het houden op een enorme fascinatie voor het verleden, en het begrijpen hoe mensen in vroegere samenlevingen hebben geleefd, veranderingen die ze doormaakten, gedragingen, culturele verbanden...tja..kan niet anders zeggen dat geschiedenis/archeologie een passie is. (Heb hiervoor eerst geschiedenis gestudeerd, en heb van jongs af aan archeologie willen doen..dus daarna ook maar aan begonnen!)

26-09-2007, 14:40
Ok, mooi antwoord. Nog veel succes met het vinden op jouw vraag.

26-09-2007, 15:52



Citaat door LadyH:
Salaam Aleykoum,

Ik studeer momenteel archeologie en ben bekeerd toen ik deze studie al volgde. Nu kwam ik in discussie met iemand over het volgende. Het vereren van beelden is verboden in de islam, en volgens deze persoon zouden alle afgoden beelden moeten worden kapot gemaakt. Maar als ik als archeoloog bij een opgraving een eeuwen oud beeldje van een god/godin zou vinden, moet ik dan als moslim dit kapot maken (volgens deze persoon wel) of zou ik het wel gewoon mogen overdragen aan een museum of andere instantie voor verder onderzoek? Ik persoonlijk ga het beeld niet vereren, en zou het alleen zien met historische waarde.
Het gaat hier voor het moment niet om, of ik dan uberhaupt wel zou mogen werken als archeoloog, maar puur om dit probleem. Is hier een fatwa over, of enige andere informatie?


goe bezig zuster, en jij studeert iets goed, aangeraden door Allah swt in de koran:

{Zeg: “Gaat op aarde rond en ziet, wat het einde was der loochenaars.”}

(Koran 6:11)
{Zeg: “Trek op aarde rond en zie hoe Allah (De God) de schepping begint en daarna de latere schepping verwekt.” Waarlijk, Allah heeft macht over alle dingen. }(Koran 29:20)

deze studie = 100% Allah aanbidden.

Je moet niks kapot maken en de intentie telt.

wa. salam

26-09-2007, 16:44
yahyazakarya bedankt voor je antwoord! Heeft iemand misschien hier nog meer informatie over?

26-09-2007, 18:48
Shaykh al-Islam (Ibn Taymiyah) said:

The command is to destroy two types of images: images which represent the deceased person, and images which are placed on top of graves – because Shirk may come about from both types. (Majmoo’ al-Fataawaa, 17/462).

Shaykh al-Islam (Ibn Taymiyah) said:

The command is to destroy two types of images: images which represent the deceased person, and images which are placed on top of graves – because Shirk may come about from both types. (Majmoo’ al-Fataawaa, 17/462).

26-09-2007, 19:03
ja dat laatste is niet helemaal toepasbaar op haar. want in die fatwa is hij bezig over afbeeldingen over mensen die zijn overleden of beelden op graven. en men zou miss uit liefde voor de overledene persoon te ver gaan in hun toewijding. en ze zoude de afbeeldinge gaan aanbidde en denke dat men via dat beeld men de dode kan bereike.. en het thuis een plaats geven en het bijna eren.

hier is zelfs een verhaal over. hoe mensen na tijd de beelden oop graven begonne aan te bidden aangezien men dacht dat men via hen voor hun overledene een smeekbede kon doen.

maar opgravingen doen en afgodbeelden sparen. is miss juist goed. dan kunne de mensen zien wat deze beelden voor die mensen hebben gedaan. niks aangezien die volkeren allemaal zijn uitgestorven en hun steden als ruines zijn achtergebleven. een herinnering aan wat er was.
moet wel zeggen dat ik het echt bewonderenswaardig vind dat je zo je droom hebt gevolgd. echt mooi!

allah hafdek en moge Hij je leiden. zoek zoek en je zal wel een antwoord vinde er zijn hier genoeg mensen met veel kennis van de islam.

26-09-2007, 20:23
_yahya_ bedankt voor je reactie!

26-09-2007, 21:20
Salaam Moen3alajkoem,


Zoals ik het begrijp is het denk ik niet toegestaan voor jou om in dat werk te blijven ten zij er in dat werk een onderdeel is dat niet met beelden en of afbeeldingen werkt omdat Allah Sobhanahoe ta3ala zegt dat wij niet mogen meedoen of meehelpen aan zondes, als jij werkt als archeoloog en vindt oude beelden die de koeffaar dan gaan aanbidden( zoals in de museum zetten) dan ben jij medeschuldig aan hun zondes net als iemand die moslim is en niet drinkt , maar wel achter de kassa bier verkoopt.
Ik geef je hieronder een ayat van de Edele Koraan als bewijs.

Allah Soebhanahoe Ta3ala Zegt:

"En helpt elkander in deugdzaamheid en vroomheid maar helpt elkander niet in zonde en overtreding. En vreest Allah. Waarlijk, Allah is streng in het straffen. " Soerat Al-Maidah(De Tafel) Ayat 2.


En natuurlijk zijn er altijd mensen helaas die dan zullen zeggen moet ik dan mijn werk opgeven waarvan moet ik leven, voor iedereen die zo denkt geef ik u een bewijs van de Schepper, dat hij alles voor ons regelt als wij maar zijn bevelen opvolgen.

Allah Soebhanahoe Ta3ala zegt:

"Dit is een vermaning voor hem die in Allah en de laatste Dag gelooft. En voor hem die Allah vreest, zal Hij een uitweg bereiden. "

Natuurlijk is het aan jezelf om de keuze te maken, want iedereen is verantwoordelijk voor zichzelf, maar dat je bekeerd bent is Masa'ALLAH al een zegening van Allah op zichzelf, moge ALLAH je daarvoor 2 keer belonen en moge HIJ je nog meer leiden, ALLAHOEMA AMIEN.

Wa Salaam Moen3alajkoem,

26-09-2007, 21:29

Citaat door LadyH:
Salaam Aleykoum,

Ik studeer momenteel archeologie en ben bekeerd toen ik deze studie al volgde. Nu kwam ik in discussie met iemand over het volgende. Het vereren van beelden is verboden in de islam, en volgens deze persoon zouden alle afgoden beelden moeten worden kapot gemaakt. Maar als ik als archeoloog bij een opgraving een eeuwen oud beeldje van een god/godin zou vinden, moet ik dan als moslim dit kapot maken (volgens deze persoon wel) of zou ik het wel gewoon mogen overdragen aan een museum of andere instantie voor verder onderzoek? Ik persoonlijk ga het beeld niet vereren, en zou het alleen zien met historische waarde.
Het gaat hier voor het moment niet om, of ik dan uberhaupt wel zou mogen werken als archeoloog, maar puur om dit probleem. Is hier een fatwa over, of enige andere informatie?


Masha'Allah zuster.. ik weet helaas niet het antwoord hierop maar ik ben wel trots op je.. keep up the good work ..

26-09-2007, 22:15
Bedankt voor jullie reacties!

27-09-2007, 14:26


ASsalaam Alaikum Wa Rahmatoelahii

ik heb wel een fatwa over het maken van Afbeeldingen..?

& anderss UPUP (smilee)

Wa Salaam Alaikum Wa Rahmatoelahi Wa Barekatoee

27-09-2007, 14:59
Zustertje__ , bedankt voor je reactie! Het gaat niet zozeer om het maken van afbeeldingen, maar om het vinden daarvan in archeologische opgravingen, en wat je hiermee zou moeten doen.

27-09-2007, 16:39

Citaat door LadyH:
Zustertje__ , bedankt voor je reactie! Het gaat niet zozeer om het maken van afbeeldingen, maar om het vinden daarvan in archeologische opgravingen, en wat je hiermee zou moeten doen.


okii dan hihi Gair insha Allah

dan up ik um wel

UP

Wa Salaam alaikumm

Pagina's : [1] 2