Bekijk volle/desktop versie : vraag over beelden



Pagina's : [1] 2

26-09-2007, 14:23
Salaam Aleykoum,

Ik studeer momenteel archeologie en ben bekeerd toen ik deze studie al volgde. Nu kwam ik in discussie met iemand over het volgende. Het vereren van beelden is verboden in de islam, en volgens deze persoon zouden alle afgoden beelden moeten worden kapot gemaakt. Maar als ik als archeoloog bij een opgraving een eeuwen oud beeldje van een god/godin zou vinden, moet ik dan als moslim dit kapot maken (volgens deze persoon wel) of zou ik het wel gewoon mogen overdragen aan een museum of andere instantie voor verder onderzoek? Ik persoonlijk ga het beeld niet vereren, en zou het alleen zien met historische waarde.
Het gaat hier voor het moment niet om, of ik dan uberhaupt wel zou mogen werken als archeoloog, maar puur om dit probleem. Is hier een fatwa over, of enige andere informatie?

26-09-2007, 14:30


Waarom studeer je voor archeoloog?

26-09-2007, 14:34

Citaat door jantjehoed:
Waarom studeer je voor archeoloog?


Ohh hier kan ik een eindeloos lang antwoord opgeven, maar laat ik het houden op een enorme fascinatie voor het verleden, en het begrijpen hoe mensen in vroegere samenlevingen hebben geleefd, veranderingen die ze doormaakten, gedragingen, culturele verbanden...tja..kan niet anders zeggen dat geschiedenis/archeologie een passie is. (Heb hiervoor eerst geschiedenis gestudeerd, en heb van jongs af aan archeologie willen doen..dus daarna ook maar aan begonnen!)

26-09-2007, 14:40
Ok, mooi antwoord. Nog veel succes met het vinden op jouw vraag.

26-09-2007, 15:52



Citaat door LadyH:
Salaam Aleykoum,