bentbled
20-09-2007, 13:44
Gedenken van allah swt
Een aanbidding die weinig energie kost, het is een van de makkelijkste aanbiddingen, het kan altijd en overal en het vereist niets extras. Onderweg naar school kun je het doen, op je werk, tijdens allerlei bezigheden. En daarbij komt ook nog dat deze zeer makkelijke vorm van aanbidding een van de meest geliefde vormen van aanbidding bij Allah (VVIH1) is. We hebben het over dhikr.
Dhikr, oftewel het gedenken van Allah (VVIH), dat is wat het inhoudt. Hoe vaak je het ook doet, je zult er niet moe van worden want het enige wat je ervoor nodig hebt is je tong en die wordt nooit moe. En Allah (VVIH) zegt dat deze makkelijkste vorm van aanbidding de meeste zegeningen met zich meebrengt. Maar, daar zijn wel een aantal voorwaarden aan verbonden: namelijk dat je het vaak herhaalt. Allah (VVIH) zegt, wat vertaald kan worden als: “O, gij die gelooft, blijft standvastig wanneer gij een leger (van ongelovigen) ontmoet en gedenkt Allah vaak, opdat gij moogt slagen” (VBQ2 al-Anfaal: 45).
Dit merken we op bij alle verzen die over dhikr praten, er wordt altijd benadrukt dat je het vaak moet herhalen. Dit wijst er dus op dat dhikr enkel en alleen geldig is als het vaak genoeg herhaald wordt. Een smeekbede van Moesa (Mozes (vzmh3)) was: “Geef mij een helper uit mijn familie, Aaron, mijn broeder. Vergroot mijn kracht door hem, en laat hem mijn arbeid delen, opdat wij U veel mogen verheerlijken.” (VBQ Taa-Haa: 29-33)
Laten we eens een aantal overleveringen van de Profeet (vzzmh4) met betrekking tot het gedenken van Allah bekijken:
De Profeet (vzzmh) zei: “Het verschil van degene die zijn Heer wel gedenkt en degene die zijn Heer niet gedenkt, is als het verschil tussen een levende en een dode.” In een andere versie wordt verteld: “Het verschil tussen een huis waarin Allah wel wordt genoemd en een huis waarin Allah niet wordt genoemd, is als het verschil tussen een levende en een dode.” Het hart van een dienaar die Allah (VVIH) wel gedenkt kun je vergelijken met een levende met al zijn beweging en activiteit en degene die Allah (VVIH) weinig of niet gedenkt is als een dode, er is geen leven, geen beweging, geen activiteit, het is slechts een dood iets.
De Profeet (vzzmh) zegt in een hadieth qoedsi (heilige overlevering), dat Allah (VVIH) zegt:
“Ik ben hoe Mijn dienaar denkt dat Ik ben, Ik ben bij hem als hij Mij gedenkt. En als hij Mij gedenkt in zichzelf, gedenk Ik hem ook in Mijzelf, en als hij Mij bij een groep mensen gedenkt, gedenk Ik hem in een betere groep.” Masja Allah, alleen deze overlevering zou al genoeg moeten zijn om ons de hele dag Allah te laten gedenken, als Hij ons ook gedenkt in Zichzelf, wat willen wij nog meer? En als wij eens bij een groepje vrienden, of bij onze familie, Allah willen gedenken, dan gedenkt Hij ons ook in een groep die beter is dan de groep waaronder wij ons bevinden. Er komt inderdaad geen einde aan de Barmhartigheid van Allah (VVIH)! Hoe groot zijn de gunsten van Allah (VVIH) tegenover ons en wat is de reden dat het zo moeilijk voor ons is om iets meer ons best te doen om Allah (VVIH) te bedanken voor de gunsten en dit leven, welke Hij ons heeft geschonken? Ibn-al-Qajjiem zegt: “Er is niks beters bij het gedenken van Allah (VVIH) dan het feit dat Hij jou op dat moment ook gedenkt.” Zo zien we hoe makkelijk Allah aan ons denkt, terwijl wij er nooit even de moeite voor nemen om zelfs maar vijf minuten, voordat je gaat slapen, een paar istighfaars (vragen van vergiffenis aan Allah) te doen. Wanneer was het voor het laatst dat we dit daadwerkelijk hebben gedaan?
Er kwam een man bij de Profeet (vzzmh) en zei: “Profeet van Allah, de vrijwillige islamitische vormen van aanbidding zijn teveel voor mij geworden, welke adviseert u mij om mij goed aan te houden?”
De Profeet zei: “Laat jouw tong nat zijn van het gedenken van Allah.” Tegen een andere man antwoordde de Profeet (vzzmh): “Dat je sterft terwijl jouw tong nat is door het gedenken van Allah (VVIH).”
De Profeet (vzzmh) zei: “Zal ik jullie wijzen op de beste daden? De waardevolste bij jullie Heer en de hoogste bij jullie Schepper, duurder dan goud en zilver, en beter dan dat jullie je vijand ontmoeten en elkaar bevechten (djihaad 5)?” Hij zei: “Het gedenken van Allah (VVIH).”
Op een dag zat de Profeet (vzzmh) in zijn huis en de metgezellen kwamen bij elkaar in de moskee. De Profeet hoorde dat en ging naar ze toe en vroeg hen: “Wat is de reden dat jullie hier zitten?” Zij antwoordden: “Om Allah te gedenken.” Hij zei: “Zweren jullie dat?” Zei zworen dit en toen zei de Profeet (vzzmh): “Ik vroeg jullie dit niet omdat ik jullie wantrouw, maar als dhikr het enige is wat jullie bij elkaar heeft gebracht, dan vraagt Allah (VVIH) aandacht van de engelen voor jullie!” Dus als wij enkel en alleen voor Allah (VVIH) bij elkaar komen, dan zijn de engelen ook met ons bezig. Heeft deze simpele vorm van aanbidding zoveel gunsten en voordelen? Ja, en nog veel meer zoals we zullen zien!
De Profeet (vzzmh) zegt: “Gedenk Allah bij elke boom en elke steen.” Dit benadrukt dat je altijd en overal Allah moet gedenken en in een staat van dhikr moet zijn. Wie houdt je tegen om onderweg naar school of je werk Allah te verheerlijken, in de auto, tram, bus?
Om meer inzicht te krijgen in hoeveel nadruk de Profeet hierop legt, kijken
we naar de volgende overlevering, overgeleverd door Aisja (mAtmhz 6): “De Profeet gedenkt Allah in elke staat, op elk moment van de dag en als hij uit het toilet kwam, vroeg hij Allah om vergeving voor de paar minuten waarin hij Hem niet heeft kunnen gedenken.” Hoeveel minuten, uren, dagen, en misschien wel maanden in ons leven hebben wij geen dhikr gedaan? Terwijl wij het juist veel en veel harder nodig hebben dan de Profeet (vzzmh). We hebben nu het nut en voordeel van dhikr gezien, maar wat is dhikr eigenlijk? Wat houdt het in? Wat moeten we zeggen? Iedere soort dhikr heeft zijn eigen beloning.
- Astaghfiro Allah
Hiermee vragen we Allah (VVIH) om vergeving. De Profeet (vzzmh) zegt: “Als je Allah om vergeving vraagt, dan opent Hij alle deuren voor jou en verlost jou van alle problemen, en Hij schenkt jou iets waarvan je het niet verwacht. ” Waarom waarvan je het niet verwacht: door jou istighfaar, zorgt Allah voor gunsten voor jou uit een hoek die jij helemaal vergeten bent of helemaal niet kent, dit om te laten zien dat jij die geschenken door jouw istighfaar hebt gekregen en niet door jouw eigen moeite. Kijk maar het volgende vers, welke ons vertelt over de profeet Noeh (Noach (vzmh)): “En ik zeide: ‘Zoekt vergiffenis van uw Heer, want Hij is de Vergevensgezinde. Hij zal regen voor u nederzenden in overvloed. En Hij zal uw rijkdommen en kinderen vermeerderen, en Hij zal u tuinen en rivieren schenken. Wat scheelt u, dat gij geen Wijsheid van Allah verwacht?’” (VBQ Noeh:10-13. Dus het zoeken van vergiffenis had voor dit volk de reden kunnen zijn van voorspoed, regenval, rijkdommen, etc.
-
Een aanbidding die weinig energie kost, het is een van de makkelijkste aanbiddingen, het kan altijd en overal en het vereist niets extras. Onderweg naar school kun je het doen, op je werk, tijdens allerlei bezigheden. En daarbij komt ook nog dat deze zeer makkelijke vorm van aanbidding een van de meest geliefde vormen van aanbidding bij Allah (VVIH1) is. We hebben het over dhikr.
Dhikr, oftewel het gedenken van Allah (VVIH), dat is wat het inhoudt. Hoe vaak je het ook doet, je zult er niet moe van worden want het enige wat je ervoor nodig hebt is je tong en die wordt nooit moe. En Allah (VVIH) zegt dat deze makkelijkste vorm van aanbidding de meeste zegeningen met zich meebrengt. Maar, daar zijn wel een aantal voorwaarden aan verbonden: namelijk dat je het vaak herhaalt. Allah (VVIH) zegt, wat vertaald kan worden als: “O, gij die gelooft, blijft standvastig wanneer gij een leger (van ongelovigen) ontmoet en gedenkt Allah vaak, opdat gij moogt slagen” (VBQ2 al-Anfaal: 45).
Dit merken we op bij alle verzen die over dhikr praten, er wordt altijd benadrukt dat je het vaak moet herhalen. Dit wijst er dus op dat dhikr enkel en alleen geldig is als het vaak genoeg herhaald wordt. Een smeekbede van Moesa (Mozes (vzmh3)) was: “Geef mij een helper uit mijn familie, Aaron, mijn broeder. Vergroot mijn kracht door hem, en laat hem mijn arbeid delen, opdat wij U veel mogen verheerlijken.” (VBQ Taa-Haa: 29-33)
Laten we eens een aantal overleveringen van de Profeet (vzzmh4) met betrekking tot het gedenken van Allah bekijken:
De Profeet (vzzmh) zei: “Het verschil van degene die zijn Heer wel gedenkt en degene die zijn Heer niet gedenkt, is als het verschil tussen een levende en een dode.” In een andere versie wordt verteld: “Het verschil tussen een huis waarin Allah wel wordt genoemd en een huis waarin Allah niet wordt genoemd, is als het verschil tussen een levende en een dode.” Het hart van een dienaar die Allah (VVIH) wel gedenkt kun je vergelijken met een levende met al zijn beweging en activiteit en degene die Allah (VVIH) weinig of niet gedenkt is als een dode, er is geen leven, geen beweging, geen activiteit, het is slechts een dood iets.
De Profeet (vzzmh) zegt in een hadieth qoedsi (heilige overlevering), dat Allah (VVIH) zegt:
“Ik ben hoe Mijn dienaar denkt dat Ik ben, Ik ben bij hem als hij Mij gedenkt. En als hij Mij gedenkt in zichzelf, gedenk Ik hem ook in Mijzelf, en als hij Mij bij een groep mensen gedenkt, gedenk Ik hem in een betere groep.” Masja Allah, alleen deze overlevering zou al genoeg moeten zijn om ons de hele dag Allah te laten gedenken, als Hij ons ook gedenkt in Zichzelf, wat willen wij nog meer? En als wij eens bij een groepje vrienden, of bij onze familie, Allah willen gedenken, dan gedenkt Hij ons ook in een groep die beter is dan de groep waaronder wij ons bevinden. Er komt inderdaad geen einde aan de Barmhartigheid van Allah (VVIH)! Hoe groot zijn de gunsten van Allah (VVIH) tegenover ons en wat is de reden dat het zo moeilijk voor ons is om iets meer ons best te doen om Allah (VVIH) te bedanken voor de gunsten en dit leven, welke Hij ons heeft geschonken? Ibn-al-Qajjiem zegt: “Er is niks beters bij het gedenken van Allah (VVIH) dan het feit dat Hij jou op dat moment ook gedenkt.” Zo zien we hoe makkelijk Allah aan ons denkt, terwijl wij er nooit even de moeite voor nemen om zelfs maar vijf minuten, voordat je gaat slapen, een paar istighfaars (vragen van vergiffenis aan Allah) te doen. Wanneer was het voor het laatst dat we dit daadwerkelijk hebben gedaan?
Er kwam een man bij de Profeet (vzzmh) en zei: “Profeet van Allah, de vrijwillige islamitische vormen van aanbidding zijn teveel voor mij geworden, welke adviseert u mij om mij goed aan te houden?”
De Profeet zei: “Laat jouw tong nat zijn van het gedenken van Allah.” Tegen een andere man antwoordde de Profeet (vzzmh): “Dat je sterft terwijl jouw tong nat is door het gedenken van Allah (VVIH).”
De Profeet (vzzmh) zei: “Zal ik jullie wijzen op de beste daden? De waardevolste bij jullie Heer en de hoogste bij jullie Schepper, duurder dan goud en zilver, en beter dan dat jullie je vijand ontmoeten en elkaar bevechten (djihaad 5)?” Hij zei: “Het gedenken van Allah (VVIH).”
Op een dag zat de Profeet (vzzmh) in zijn huis en de metgezellen kwamen bij elkaar in de moskee. De Profeet hoorde dat en ging naar ze toe en vroeg hen: “Wat is de reden dat jullie hier zitten?” Zij antwoordden: “Om Allah te gedenken.” Hij zei: “Zweren jullie dat?” Zei zworen dit en toen zei de Profeet (vzzmh): “Ik vroeg jullie dit niet omdat ik jullie wantrouw, maar als dhikr het enige is wat jullie bij elkaar heeft gebracht, dan vraagt Allah (VVIH) aandacht van de engelen voor jullie!” Dus als wij enkel en alleen voor Allah (VVIH) bij elkaar komen, dan zijn de engelen ook met ons bezig. Heeft deze simpele vorm van aanbidding zoveel gunsten en voordelen? Ja, en nog veel meer zoals we zullen zien!
De Profeet (vzzmh) zegt: “Gedenk Allah bij elke boom en elke steen.” Dit benadrukt dat je altijd en overal Allah moet gedenken en in een staat van dhikr moet zijn. Wie houdt je tegen om onderweg naar school of je werk Allah te verheerlijken, in de auto, tram, bus?
Om meer inzicht te krijgen in hoeveel nadruk de Profeet hierop legt, kijken
we naar de volgende overlevering, overgeleverd door Aisja (mAtmhz 6): “De Profeet gedenkt Allah in elke staat, op elk moment van de dag en als hij uit het toilet kwam, vroeg hij Allah om vergeving voor de paar minuten waarin hij Hem niet heeft kunnen gedenken.” Hoeveel minuten, uren, dagen, en misschien wel maanden in ons leven hebben wij geen dhikr gedaan? Terwijl wij het juist veel en veel harder nodig hebben dan de Profeet (vzzmh). We hebben nu het nut en voordeel van dhikr gezien, maar wat is dhikr eigenlijk? Wat houdt het in? Wat moeten we zeggen? Iedere soort dhikr heeft zijn eigen beloning.
- Astaghfiro Allah
Hiermee vragen we Allah (VVIH) om vergeving. De Profeet (vzzmh) zegt: “Als je Allah om vergeving vraagt, dan opent Hij alle deuren voor jou en verlost jou van alle problemen, en Hij schenkt jou iets waarvan je het niet verwacht. ” Waarom waarvan je het niet verwacht: door jou istighfaar, zorgt Allah voor gunsten voor jou uit een hoek die jij helemaal vergeten bent of helemaal niet kent, dit om te laten zien dat jij die geschenken door jouw istighfaar hebt gekregen en niet door jouw eigen moeite. Kijk maar het volgende vers, welke ons vertelt over de profeet Noeh (Noach (vzmh)): “En ik zeide: ‘Zoekt vergiffenis van uw Heer, want Hij is de Vergevensgezinde. Hij zal regen voor u nederzenden in overvloed. En Hij zal uw rijkdommen en kinderen vermeerderen, en Hij zal u tuinen en rivieren schenken. Wat scheelt u, dat gij geen Wijsheid van Allah verwacht?’” (VBQ Noeh:10-13. Dus het zoeken van vergiffenis had voor dit volk de reden kunnen zijn van voorspoed, regenval, rijkdommen, etc.
-