Bekijk volle/desktop versie : 10 Hadiths over de Heilige Maand Ramadan



19-09-2007, 14:35
1. Vasten voor de overledene.
De Profeet heeft gezegd: “Als iemand sterft, terwijl hij nog (verplichte) vasten moet doen, moeten zijn erfgenamen voor hem vasten.”
Overgeleverd door Al-Buchaarie & Muslim.

2. De mensen die niet hoeven te vasten.
De Profeet heeft gezegd: “Allah heeft de verplichting van het vasten en een gedeelte van het gebed van de reiziger opgeheven, en Hij heeft de verplichting van het vasten van de zwangere vrouw en de vrouw die borstvoeding geeft opgeheven”.
Overgeleverd door Tirmidie.


3. Het verbreken van de vasten met dadels.
Overgeleverd door Anas (Moge Allah tevreden over hem zijn): “De Profeet was gewoon om zijn vasten voor het gebed met verse dadels te verbreken; als verse dadels niet aanwezig waren, dan at hij (gedroogde) dadels; als gedroogde dadels niet aanwezig waren, dan nam hij een paar teugjes water.”
Overgeleverd door Tirmidie.

4. Zonden worden vergeven.
De Profeet heeft gezegd: “Eenieder die de Ramadan uit geloof en met de hoop op beloning van Allah vast, van hem zullen al zijn voorgaande zonden vergeven worden.”
Overgeleverd door Al-Buchaarie.

5. Een vastende eten geven.De Profeet heeft gezegd: “Eenieder die een vastende te eten geeft waarmee hij zijn vasten verbreekt, zal een beloning krijgen die gelijk is aan die van hem, zonder de beloning van de vastende persoon in de geringste vorm te verminderen.”
Overgeleverd door Tirmidie.

6. De beloning voor het vasten.
Overgeleverd door Aboe Hurairah: De Profeet heeft gezegd: “Allah de Vehevene Machtige Heer heeft gezegd: Alle werken van de zoon van Adam (dus de mens) zijn voor hem (zelf), behalve het vasten, dit (werk) is voor Mij en Ik zal ervoor belonen. Het vasten is een schild. Wanneer één van jullie een dag aan het vasten is, laat hij dan alle losse praat vermijden en geen rumoer maken. Mocht iemand hem beschimpen of met hem willen vechten, dan moet hij zeggen: ik ben aan het vasten.”

Bij Hem in wiens hand het leven van Mohammed is, de adem van degene die aan het vasten is, is voor Allah beter dan de geur van muskus. Iemand die vast, ervaart twee vreugden: hij is vol vreugde wanneer hij zijn vasten verbreekt en hij is vol vreugde met zijn vasten wanneer hij zijn Heer ontmoet.”
Overgeleverd door Bucharie & Muslim.

7. Gered worden van het vuur.
De Profeet heeft gezegd: “Allah laat in de Ramadan mensen uit het vuur ontsnappen. En dat elke nacht.”
Overgeleverd door Al-Buchaarie.

8. Ar-Rayyaan is bestemd voor de vastenden.
Sahl (moge Allah tevreden zijn met hem) overleverde, dat de Profeet heeft gezegd: “In het Paradijs is een poort die ar-Rayyaan wordt genoemd. En degenen die het vasten in acht genomen hebben, zullen op de Dag der Opstanding door deze poort naar binnen gaan. Niemand behalve hen zal erdoor naar binnen gaan. Er zal worden gezegd: “Waar zijn degenen die het vasten altijd in acht genomen hebben?” Zij zullen opstaan, en niemand anders dan hen zal erdoor naar binnen gaan. Nadat zij naar binnen zijn gegaan, zal de poort worden gesloten en zal er niemand meer door gaan.”
Overgeleverd door Al-Buchaarie.

9. Geen leugens spreken.De Profeet heeft gezegd: “Eenieder die niet stopt met het spreken van leugens en hiernaar handelt, Allah heeft het opgeven van zijn voedsel en drinken van hem niet nodig.”
Overgeleverd door Al-Buchaarie.

10. Wat verboden is in de Ramadan.
Aboe Hoerairah (moge Allah tevreden zijn met hem) overleverde dat er een man bij de Profeet kwam en zei:
“O Boodschapper van Allah! Ik ben verloren.”
Hij vroeg hem: “Wat heeft jou geruïneerd?”
Hij antwoordde: “Ik heb in de Ramadan (d.w.z. overdag) gemeenschap met mijn vrouw gehad.”
Toen vroeg hij hem: “Kun je een slaaf vrijkopen?”
Hij zei: “Nee.”
Hij vroeg: “Kun je twee maanden achtereen vasten?”
Hij zei: “Nee.”
Hij vroeg: “Kun je zestig armen van voedsel voorzien?”
Hij zei: “Nee.”

Toen ging hij zitten. Ondertussen werd er een mand met dadels bij de Profeet gebracht. Hij zei: “Geef dit als sadaqah (liefdadigheid).”
De man zei: “Moet ik het aan iemand geven die armer is dan ons? Er is tussen de twee heuvels van Medina geen armere familie dan de mijne.”
Daarop lachte de Profeet tot zijn hoektanden zichtbaar werden en hij zei: “Ga heen en voed je familie ermee.”
Overgeleverd door Al-Buchaarie & Muslim.