Bekijk volle/desktop versie : De ligging

Pagina's : [1] 2

16-08-2002, 13:16
Arabische auteurs noemen Noord-afrika "Djeziraat al Maghreb", het eiland van de ondergaande zon, het Westen.
Dit eiland wordt omgeven door de Middelandse Zee, de Atlantische Oceaan en de zandzee van de Sahara.
Helemaal in het noordwesten van dit eiland ligt de Maghreb al-Aqsa, het 'uiterste Westen': Marokko
Het land bevindt zich ten westen van de nul-meridiaan van Greenwich en reikt zelfs verder westwaarts dan de Ierse hoofdstad Dublin.
In Europa is het land bekend geworden als Marokko, wat een verbastering is van de naam van de stad Marrakech.

16-08-2002, 13:26

euhhhh....

er moet nog een vervolg aan komen

inshalah straks, ik heb nu geen tijd

16-08-2002, 16:35
leuke weetjes.:

--in marokko (fes ) staat de oudste universiteit van de wereld

-- marokko was het eerste land die de onafhankelijkheid van de verenigde staten erkende...goed he

16-08-2002, 18:44

Citaat:
Origineel gepost door remii

de EERSTE universiteit van de wereld, onthoud dat goed

de Karawijien-moskee waar Theologie en Recht werden Onderwezen

zal ik wat meer vertellen over die universiteit ?

of is het nergens voor nodig aangezien weinig mensen het interesseerd ?

16-08-2002, 20:04

Vertel sahralisme, dit is een leuk onderwerp en ik ben wel geïnteresseerd in de geschiedenis van marokko.

16-08-2002, 22:02
oke moonlight

Juffrouw Sarah zal jullie wat bijbrengen

Karawijien Universiteit

Deze moskee-univeristeit die niet alleen als gebedsruimte fungeerde maar ook als univeristeit waar Theologie en Recht werden onderwezen is in 857 opgesticht door een rijke tunesische vrouw "fatima al fihrie" die in Fes woonde (Tunesie behoorde tot de Maghreb landen)
In deze moskee-universiteit, allereerste van de wereld, werden de leermeesters gevormd die de orthodoxe islam zouden verbreiden onder de berber bevolking en die op een juiste naleving ervan toezagen. Eeuwenlang was deze moskee het intellectuele centrum van marokko.
In haar hoogtijden trok deze universiteit wel 8000 studenten uit de gehele Arabische wereld.
De Karawijien heeft nu ook dependances in Marrakech, Rabat en Tetouan ( kom ik vandaan ) die de opleiding tot wet- en schriftgeleerden verzorgen (qadi en oelama)

ik ben nog een stad vergeten waar ook een karawijien dependance staat, SOLLY, maar ik zal het later nog wel plaatsen

Waar zal ik het nu over hebben

noem maar een onderwerp

17-08-2002, 16:37
EHHUMMM

NIEMAND DIE HET WAT INTERESSEERD

hahahahahaha

19-08-2002, 19:47
Joef! Joef! Joef!

Vertel verder over de universiteit en moskee. In hoogtij dagen was dit de beroemde universteit en moskee. Wat voor functie had deze voor de islam en marokko? Klopt het dat deze instantie belanrijk was voor de politiek toen der tijd? Hoe heeft de moskee/ universiteit zijn ontwikkeling doorgemaakt in de loop der tijden en waarom is het tegenwoordig niets anders meer dan een moskee? Vertel meer tegen het licht van de ontwikkeling en geschiedenis over de moskee.

Ik been heel leergierig hoor Joef.

PS: wanneer krijg ik een overhoring?

27-06-2011, 21:29

Citaat door remii:
leuke weetjes.:

-- marokko was het eerste land die de onafhankelijkheid van de verenigde staten erkende...goed he
Dus niet Frankrijk?

27-06-2011, 21:30

Citaat door remii:
leuke weetjes.:

Niet de Al-Azhar in Cairo?

27-06-2011, 21:32
Een topic van 2002 en gaat ie daar nog serieus op in.

27-06-2011, 21:32

Citaat door Pist_Aches:
Bron?
copy cat

27-06-2011, 21:34

Citaat door Tuun27:
copy cat
copy dog

27-06-2011, 21:35

Citaat door Pist_Aches:
Een topic van 2002 en gaat ie daar nog serieus op in.
Ik houd van adelijke onderwerpen.

27-06-2011, 21:37

Citaat door Pist_Aches:
copy dog
ouwe topics uppen is zo tunes

Pagina's : [1] 2