Bekijk volle/desktop versie : maatjesproject..?? Wie kent het



Pagina's : [1] 2

16-09-2007, 16:03
Ik zit er namelijk aan te denken om me hier voor op te geven voor stage. (Ik ben bezig met de opleiding sociol work)

Zijn er leden die dit project kennen en mij willen vertellen wat de ervaringen zijn.

hoe is het bevallen eigenlijk als je gekoppeld word aan een marokkaanse meisje?
moet je ook bij hun naar binnen gaan enz..?


16-09-2007, 17:17


Hoi meid,

Ik ben er mee bezig op dit moment.

16-09-2007, 17:22

Citaat door salsaa:
Hoi meid,

Ik ben er mee bezig op dit moment.



kun je me er meer over vertellen..?

vergt het veel van je tijd? hoe bevalt het etc.....

16-09-2007, 17:27
Heb ik jarenlang gedaan, maar meer in de vorm van mentoring; van vrijwilliger (de mentor) op leerling (iemand waar het minder goed mee gaat binnen het voortgezet onderwijs, kan zijn qua leerprestaties en/of gedrag).

Bedoel je dat of een ander type project? Want over het bovenstaande kan ik je heel veel vertellen

16-09-2007, 17:31



Citaat door Ahlem_19_84:
Heb ik jarenlang gedaan, maar meer in de vorm van mentoring; van vrijwilliger (de mentor) op leerling (iemand waar het minder goed mee gaat binnen het voortgezet onderwijs, kan zijn qua leerprestaties en/of gedrag).

Bedoel je dat of een ander type project? Want over het bovenstaande kan ik je heel veel vertellen



dit bedoelde ik helemaal goed

het gaat erom dat ik 1 X in de week als stage (social work) dit kan gaan doen, athans dat lijkt mij erg leuk.

maar vertel, vertel hoe is het jou bevallen...??

16-09-2007, 17:58

Citaat door meisje_99:
dit bedoelde ik helemaal goed

het gaat erom dat ik 1 X in de week als stage (social work) dit kan gaan doen, athans dat lijkt mij erg leuk.

maar vertel, vertel hoe is het jou bevallen...??



waaaaaaaaaaaah ik had een hele lange tekst getypt en toen ik op 'voeg reactie toe' klikte verbrak mijn verbinding! lmoehim poging 2 komt er aan!

16-09-2007, 18:03
Het is leuk en leerzaam! Ik zelf heb verschillende leerlingen begeleid afgelopen jaren. De leerlingen waren eigenlijk heel erg divers, de ene was ook 'lastiger' dan de ander. Sommigen hadden slechte leerprestaties, bij anderen ging het meer om gedrag. Vaak houdt de organisatie waar je het project bij gaat doen rekening met het type leerling dat je aan kan/ wilt.

Ook wordt er rekening gehouden met afkomst, zo heb ik met name Marokkaanse leerlingen begeleid. Op een of andere manier ben je een voorbeeldfiguur voor ze, je bent namelijk net wat ouder en de meeste mensen die mee doen zijn vaak hogeropgeleid.

Wordt vervolgd... Ik ben namelijk bang dat ik straks weer alles kwijt ben

16-09-2007, 18:07

Citaat door Ahlem_19_84:
Het is leuk en leerzaam! Ik zelf heb verschillende leerlingen begeleid afgelopen jaren. De leerlingen waren eigenlijk heel erg divers, de ene was ook 'lastiger' dan de ander. Sommigen hadden slechte leerprestaties, bij anderen ging het meer om gedrag. Vaak houdt de organisatie waar je het project bij gaat doen rekening met het type leerling dat je aan kan/ wilt.

Ook wordt er rekening gehouden met afkomst, zo heb ik met name Marokkaanse leerlingen begeleid. Op een of andere manier ben je een voorbeeldfiguur voor ze, je bent namelijk net wat ouder en de meeste mensen die mee doen zijn vaak hogeropgeleid.

Wordt vervolgd... Ik ben namelijk bang dat ik straks weer alles kwijt ben




soukran je bent een schat

ik w8 geduldig op de rest

16-09-2007, 18:08
Ik sprak wekelijks 1 uur (soms wat korter, soms wat langer) af met de leerling, meestal op zijn/ haar school. Na verloop van tijd krijg je een band met elkaar en kun je aan steeds meer zaken gaan werken.

Het is erg verschillend qua begeleiding. De ene keer zat ik een dik uur thee te drinken met de leerling en was ik er voornamelijk om een luisterend oor te bieden of een diepgaand gesprek te hebben met de hem/haar. De andere keer was ik voornamelijk bezig met huiswerkbegeleiding. Eigenlijk ben je een soort van aanvulling op hetgeen wat er vanuit thuis en/of school niet geboden kan worden.

Nou zo'n begeleiding duurt in de meeste gevallen een schooljaar. Het aparte ervan is dat je na verloop van tijd resultaat gaat zien. Dat kan bij de een meer zijn dan bij de ander. Zo krijg je dan van de leerling, school of ouders te horen dat het gedrag en/of leerprestaties vooruit zijn gegaan.

16-09-2007, 18:12

Citaat door Ahlem_19_84:
Ik sprak wekelijks 1 uur (soms wat korter, soms wat langer) af met de leerling, meestal op zijn/ haar school. Na verloop van tijd krijg je een band met elkaar en kun je aan steeds meer zaken gaan werken.

Het is erg verschillend qua begeleiding. De ene keer zat ik een dik uur thee te drinken met de leerling en was ik er voornamelijk om een luisterend oor te bieden of een diepgaand gesprek te hebben met de hem/haar. De andere keer was ik voornamelijk bezig met huiswerkbegeleiding. Eigenlijk ben je een soort van aanvulling op hetgeen wat er vanuit thuis en/of school niet geboden kan worden.

Nou zo'n begeleiding duurt in de meeste gevallen een schooljaar. Het aparte ervan is dat je na verloop van tijd resultaat gaat zien. Dat kan bij de een meer zijn dan bij de ander. Zo krijg je dan van de leerling, school of ouders te horen dat het gedrag en/of leerprestaties vooruit zijn gegaan.



mooi is dat.
maar nu ik jou zo hoor, denk ik niet dat ik aan mijn uren ga komen.
ik moet namelijk 7 á 8 uur per week draaien.
tenzijn je de voorbereidingen mee mag tellen

waren het voornamelijk meiden van marokkaanse komaf..?
in welke leeftijd eigenlijk..?

16-09-2007, 18:13
Ook is het een vorm om iemand te bieden wat je zelf niet hebt gehad. Er zijn erg veel ouders die het kind niet dat extra duwtje kunnen geven. Dit ligt lang niet altijd aan de ouders, vaak kunnen ze het simpelweg niet i.v.m. een taalbarriere of een alleenstaande ouder bijvoorbeeld. Ook nemen de leerlingen veel sneller iets aan van iemand anders dan van de ouders op die leeftijd. Oooh ja de leeftijd is meestal tussen de 12 en 17 jaar. Inmiddels wordt de begeleiding ook doorgetrokken naar het basisonderwijs, dus ook jongere leerlingen worden begeleid.
Ik ben overigens geen vrijwilligster meer, maar ik organiseer tegenwoordig deze projecten van begin tot eind in verschillende steden.

16-09-2007, 18:16

Citaat door meisje_99:
mooi is dat.
maar nu ik jou zo hoor, denk ik niet dat ik aan mijn uren ga komen.
ik moet namelijk 7 á 8 uur per week draaien.
tenzijn je de voorbereidingen mee mag tellen

waren het voornamelijk meiden van marokkaanse komaf..?
in welke leeftijd eigenlijk..?


Het ligt er aan, ik heb momenteel stagiaires die twee leerlingen (gaan) begeleiden zodat zij aan hun uren komen. De rest van de uren worden opgevuld met voorbereiding, schoolwerk en andere activiteiten vanuit de organisatie.
Bedoel je de vrijwilligers die voornamelijk van Marokkaanse komaf zijn of de leerlingen?

16-09-2007, 18:24



Citaat door Ahlem_19_84:
Het ligt er aan, ik heb momenteel stagiaires die twee leerlingen (gaan) begeleiden zodat zij aan hun uren komen. De rest van de uren worden opgevuld met voorbereiding, schoolwerk en andere activiteiten vanuit de organisatie.
Bedoel je de vrijwilligers die voornamelijk van Marokkaanse komaf zijn of de leerlingen?



de leerlingen, maar ik denk dat je natuurlijk ook zelf mag aangeven wat jij als vrijwillger liever hebt, toch..?


Of zetten ze je dan juist op die ene doelgroep waarvan jij had aangeveven liever niet mee te willen werken..? met argumenten zoals nieuwe ervaringen etc etc...

16-09-2007, 21:11
Soubhan Allah mijn pc is doorgedraait!

16-09-2007, 21:13
De leerlingen zijn van diverse afkomsten.
Als vrijwilliger kun je je voorkeuren vooraf doorgeven. Wanneer er een leerling voor je is zal de organisatie dit eerst met je kort sluiten, dus je krijgt nooit zomaar een leerling toebedeelt. Tenminste bij de organisatie waar ik bij zit niet. Voordat de vrijwilliger aan de slag gaat krijgt ie trouwens ook een training. En de vrijwilligers komen meerdere malen bij elkaar per jaar; erg gezellig!

Pagina's : [1] 2