SALAAT AL-TARAWIH
Een heel belangrijk extra gebed, is het nachtgebed in de Ramadan. In de Qoraan 73:1-6 staat hierover:
'In de naam van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle.
O gij die u omwikkelt!
Sta op in de nacht voor een korte tijd.
De helft ervan of minder dan dat.
Of maak het iets langer en zeg de Qoraan duidelijk en aandachtig op.
Waarlijk Wij dragen u een gewichtig Woord op.
Voorwaar des nachts opstaan is de zekerste weg en geeft het Woord krachtige uitwerking.'
"Blijf gedurende een deel van de nacht vrijwillig wakker, (voor het gebed) waarschijnlijk zal u Heer u een verheven rang verschaffen." (Q 17:79)
Salaat al Tarawih is een essentieel deel van de Ramandan. De profeet Salla Allahoe Alaihi Wa Sallam" moedigde zijn metgezellen aan om meer tijd en aandacht aan het gebed te besteden in de Ramadan, zodat de ziel gereinigd en verheven kan worden.
Salaat al Tarawih wordt verricht na het Isha-gebed en voor het Fadjer gebed en is Soennah voor zowel de man als de vrouw.
HOE WORDT SALAAT AL TARAWIH VERRICHT
Hadith van Muslim: 'Abu Salama ibn Abderrahman vroeg aan Aicha
tijdens de maand Ramadan.
De Profeet Salla Allahoe Alaihi Wa Sallam" heeft gezegd:
Zij zei: 'Rasoel-Allah nam noch in Ramadan of in andere maanden, meer dan 11 Raka'ahs in acht. Hij nam in de eerste plaats 4 Raka'ahs in acht, vraag niet over de uitmuntendheid en hun lengte. (deze waren niet te evenaren in perfectie en lengte) Daarna nam hij weer 4 raka'ahs in acht en vraag niet over hun perfectie en lengte. Tot slot verrichtte hij de 3 Raka'ahs van het Witr-gebed.
Zoals we in bovenstaande hadith lezen, bestaat Salaat al Tarawih nooit uit meer dan 8 Raka'ahs.
En in een hadith van Buchari staat:
De Profeet Salla Allahoe Alaihi Wa Sallam" heeft gezegd
Overgeleverd door Abdullah ibn Omar Radia Allahoe Anhoe/Anha" : Een man zei:' O Allah's apostel! Hoe is het gebed van de nacht? Hij zei:' Twee Raka'ahs gevolgd door twee Raka'ahs en zo verder. En wanneer je de naderende ochtend vreest offer dan één Rak'ah als Witr.
Salaat al Tarawih kan zowel gezamelijk als alleen gebeden worden. Het merendeel van de geleerden is het er echter over eens, dat het beter is om het gebed gezamelijk te verrichten. (djama'a in de moskee)
Voor de vrouw blijft het echter beter de gebeden thuis te verrichten, hetgeen we kunnen lezen in onderstaande hadith van Ahmed en Abu Dawud. " Je mag je vrouwen niet verbieden om naar de moskee te gaan, maar thuis is het beter voor hen.