Bekijk volle/desktop versie : Hoe moet Tarawih gebed exact gedaan worden???



Pagina's : [1] 2 3 4 5

13-09-2007, 19:52
vraag is duidelijk. De 1 doet het zo..de ander weer zooooo anders ...

van stap 1 tot laatste stap graag...

ALvast super veel bedankjessssssss

13-09-2007, 19:54


SALAAT AL-TARAWIH
Een heel belangrijk extra gebed, is het nachtgebed in de Ramadan. In de Qoraan 73:1-6 staat hierover:

'In de naam van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle.
O gij die u omwikkelt!
Sta op in de nacht voor een korte tijd.
De helft ervan of minder dan dat.
Of maak het iets langer en zeg de Qoraan duidelijk en aandachtig op.
Waarlijk Wij dragen u een gewichtig Woord op.
Voorwaar des nachts opstaan is de zekerste weg en geeft het Woord krachtige uitwerking.'
"Blijf gedurende een deel van de nacht vrijwillig wakker, (voor het gebed) waarschijnlijk zal u Heer u een verheven rang verschaffen." (Q 17:79)


Salaat al Tarawih is een essentieel deel van de Ramandan. De profeet Salla Allahoe Alaihi Wa Sallam" moedigde zijn metgezellen aan om meer tijd en aandacht aan het gebed te besteden in de Ramadan, zodat de ziel gereinigd en verheven kan worden.

Salaat al Tarawih wordt verricht na het Isha-gebed en voor het Fadjer gebed en is Soennah voor zowel de man als de vrouw.

HOE WORDT SALAAT AL TARAWIH VERRICHT

Hadith van Muslim: 'Abu Salama ibn Abderrahman vroeg aan Aicha tijdens de maand Ramadan.

De Profeet Salla Allahoe Alaihi Wa Sallam" heeft gezegd:

Zij zei: 'Rasoel-Allah nam noch in Ramadan of in andere maanden, meer dan 11 Raka'ahs in acht. Hij nam in de eerste plaats 4 Raka'ahs in acht, vraag niet over de uitmuntendheid en hun lengte. (deze waren niet te evenaren in perfectie en lengte) Daarna nam hij weer 4 raka'ahs in acht en vraag niet over hun perfectie en lengte. Tot slot verrichtte hij de 3 Raka'ahs van het Witr-gebed.

Zoals we in bovenstaande hadith lezen, bestaat Salaat al Tarawih nooit uit meer dan 8 Raka'ahs.

En in een hadith van Buchari staat:

De Profeet Salla Allahoe Alaihi Wa Sallam" heeft gezegd

Overgeleverd door Abdullah ibn Omar Radia Allahoe Anhoe/Anha" : Een man zei:' O Allah's apostel! Hoe is het gebed van de nacht? Hij zei:' Twee Raka'ahs gevolgd door twee Raka'ahs en zo verder. En wanneer je de naderende ochtend vreest offer dan één Rak'ah als Witr.


Salaat al Tarawih kan zowel gezamelijk als alleen gebeden worden. Het merendeel van de geleerden is het er echter over eens, dat het beter is om het gebed gezamelijk te verrichten. (djama'a in de moskee)
Voor de vrouw blijft het echter beter de gebeden thuis te verrichten, hetgeen we kunnen lezen in onderstaande hadith van Ahmed en Abu Dawud. " Je mag je vrouwen niet verbieden om naar de moskee te gaan, maar thuis is het beter voor hen.

13-09-2007, 19:56
dit heb ik ook gevonden:

Is het gezamenlijk Tarawieh bidden bidcah?

Vraag: Is het gezamenlijk bidden van Tarawieh een Bidcah (een religieuze innovatie), omdat dit niet gebeurde in de tijd van de Profeet (vrede zij met hem) en de eerste die dit invoerde was cOmar ibnoe al-Khattaab (moge Allah tevreden zijn met hem)?

Antwoord: Het idee dat het tarawieh-gebed een bidcah is, is niet correct. Wij moeten echter vragen of het überhaupt één van de soennah’s was van cOmar ibnoe al-Khattaab omdat het tarawieh-gebed niet gedaan werd in de tijd van de Boodschapper van Allah (vrede zij met hem) maar pas in de tijd van het kalifaatschap van cOmar, of was het toch van de Soennah van de Profeet (vrede zij met hem)?

Sommigen beweren dat het één van de soennah’s was van cOmar ibnoe al-Khattaab en zij baseren dit op het volgende; cOmar gaf Oebbay ibnoe Kacb en Tamiem ad-Daari opdracht om de mensen voor te gaan in het bidden van elf rakcaah. Toen cOmar naar buiten ging en de mensen zag bidden zei hij: “Wat een goede bidcaah (innovatie) is dit!” Dit zou erop duiden dat het tarawieh-gebed tot dan toe niet werd voorge- schreven. Deze mening is echter Dacief (zwak) en degenen die deze mening delen, slaan geen acht op de overleveringen die in Sahih al-Boechari en Sahih Moeslim zijn opgenomen. Er is namelijk overleverd dat de Profeet (vrede zij met hem) zijn metgezellen drie nachten voorging in het gebed en op de derde of vierde nacht ging hij hen niet meer voor in het gebed. Hij zei: “Ik vreesde dat het (tarawieh-gebed) verplicht voor jullie zou worden gemaakt.” (al-Boechari)

In een andere versie zegt de Profeet (vrede zij met hem): “Ik vreesde dat het nachtgebed (tarawieh-gebed) voor jullie verplicht zou worden gemaakt en dat jullie hiertoe niet in staat zouden zijn (om dit na tekomen).” (Moeslim)

Het tarawieh-gebed is dus wel degelijk onderdeel van de Soennah van de Profeet (vrede zij met hem). De Profeet (vrede zij met hem) gaf ook duidelijk de reden aan waarom hij stopte met het verrichten ervan, namelijk de vrees dat het een verplichting zou worden. Hij zei dus niet dat het niet was voorgeschreven. Deze angst was niet langer meer gegrond na de dood van de Profeet (vrede zij met hem), want met zijn dood stopte tevens de Openbaring en bestond dus niet langer meer de bezorgdheid dat het tarawieh-gebed zou worden verplicht. Op het moment dat deze angst niet langer meer bestond, werd het tarawieh-gebed hersteld tot de positie van Soennah.

Sheich Ibn cOethaymien

cAa’ieshah overlevert dat de Boodschapper van Allah (vrede zij met hem) iets zou laten te doen terwijl hij ervan hield, opdat de mensen hem niet zouden volgen en het (vervolgens) verplicht zou worden gesteld voor hen. (Boecharie)

An-Nawawi zei: “Dit geeft aan hoe vriendelijk en medelevend de Profeet (vrede zij met hem) was voor zijn Oemmah (gemeenschap).”

Het beweren dat het tarawieh-gebed geen onderdeel is van de Soennah van de Boodschapper van Allah (vrede zij met hem) is derhalve ongefundeerd, het is juist een onderdeel van zijn Soennah. Hij liet het uit angst dat het tarawieh-gebed verplicht zou worden gemaakt voor zijn gemeenschap. Toen hij stierf, was deze angst niet meer nodig. Aboe Bakr (moge Allah tevreden met hem zijn) was bezig met het bestrijden van de afvalligen en daar kwam bij dat hij slechts twee jaar regeerde. Toen cOmar kalief werd en de toestand van de moslims zich stabiliseerde en zij zegenvierden, gaf hij de mensen opdracht om zich te verzamelen voor het tarawieh-gebed in de maand Ramadan, zoals de mensen dit ook deden met de Profeet (vrede zij met hem). Het enige dat cOmar deed was terug gaan naar de Soennah van de Profeet en het opnieuw laten opleven.

En Allah is de Bron van kracht..

13-09-2007, 19:58
shokran zuster voor het plaatsen .....dat had ik ook gevonden maar alleen hoe moet het verricht worden...

8x2 rakaat;s toch???

en welke verzen mag je hierin gebruiken...al fatiha en nog eentje?

13-09-2007, 20:42



Citaat door Atanfief:
shokran zuster voor het plaatsen .....dat had ik ook gevonden maar alleen hoe moet het verricht worden...

8x2 rakaat;s toch???

en welke verzen mag je hierin gebruiken...al fatiha en nog eentje?
4 keer 2 raka3aat, samen dus 8, je mag de gehele Qor'aan reciteren.

13-09-2007, 21:18
dus 4x 2 rek3et.
MOet je dan na elke 2 rek3et salem...of doe je 2 dan 2 dan 2 dan 2 en dan salem. ???

En welke soeret, feti7a plus andere soera (bij elke rek3a)??

soekran!

13-09-2007, 21:21

Citaat door CLASICA:
dus 4x 2 rek3et.
MOet je dan na elke 2 rek3et salem...of doe je 2 dan 2 dan 2 dan 2 en dan salem. ???

En welke soeret, feti7a plus andere soera (bij elke rek3a)??

soekran!



salaam elikoem warahjmatolah neeen zuster je doet ieder keer de tasliem na twee rak3at en de soerat na fetih7a kies je zelf

13-09-2007, 21:22

Citaat door Atanfief:
shokran zuster voor het plaatsen .....dat had ik ook gevonden maar alleen hoe moet het verricht worden...

8x2 rakaat;s toch???

en welke verzen mag je hierin gebruiken...al fatiha en nog eentje?



soerat ar-rahmaan.

maar ik heb van m'n vader gehoord dat je na de soera fatiha zelf een soera mag bedenken afgezonderd fatiha zelf.

.

13-09-2007, 21:26

Citaat door Atanfief:
shokran zuster voor het plaatsen .....dat had ik ook gevonden maar alleen hoe moet het verricht worden...

8x2 rakaat;s toch???
en welke verzen mag je hierin gebruiken...al fatiha en nog eentje?




Citaat:
Zoals we in bovenstaande hadith lezen, bestaat Salaat al Tarawih nooit uit meer dan 8 Raka'ahs.
4 keer 2 = 8

dus elke keer 2 keer dan tasliem.

13-09-2007, 21:35

Citaat door bloesemwater:
salaam elikoem warahjmatolah neeen zuster je doet ieder keer de tasliem na twee rak3at en de soerat na fetih7a kies je zelf




(ps: als je in de moskee bid daar beginnen ze met surat al baqarah en tegen de eind van de maand hebben ze met de hele koraan gebeden)

13-09-2007, 21:38
Assalamou aleikoum wa ra7matoe lahi wa barakatoehoe,

Is salat el tarawi7 alleen voor na el Isha en voor el Fadj? Volgens mij bidden de mensen in de moskee het al meteen na el Maghreb? Iemand die hier meer over kan zeggen?

Shoekran

13-09-2007, 21:40
welke doe3et kun je opzeggen. Ik ken er wel een paar maar sommige zeg ik in het deriezja..omdat ik niet weet hoe je het in het arabische moet zeggen.:S

Is dat erg?

13-09-2007, 21:44



Citaat door CLASICA:
welke doe3et kun je opzeggen. Ik ken er wel een paar maar sommige zeg ik in het deriezja..omdat ik niet weet hoe je het in het arabische moet zeggen.:S

Is dat erg?


dus na die 4 gebeden die uit twee rakat bestaan heb gebeden mag je niet vergeten van hierbij aftesluiten me tnogmaals twee rakat dan tasliem en dan nog één raka bidden en hier kan je dua qoenoet doen maar als je die niet ken en zeg in je eigen woorden geef het niet oegt! en allah is de alwetende

13-09-2007, 21:50

Citaat door bloesemwater:
dus na die 4 gebeden die uit twee rakat bestaan heb gebeden mag je niet vergeten van hierbij aftesluiten me tnogmaals twee rakat dan tasliem en dan nog één raka bidden en hier kan je dua qoenoet doen maar als je die niet ken en zeg in je eigen woorden geef het niet oegt! en allah is de alwetende


oh..
dus 4x2 (feti7a plus soera)
dan 2 rek3et (welke soeret?)
1 rek3a (welke soera?)
en dan doe3et...

13-09-2007, 22:02

Citaat door CLASICA:
oh..
dus 4x2 (feti7a plus soera)
dan 2 rek3et (welke soeret?)
1 rek3a (welke soera?)
en dan doe3et...



kijk lieve oegt

eerst begin je dus salat al isha te bidden

als je hiermee gedaan ben begin je weer te bidden maar zoals je weet begin je eerste raka3a met surat al fatiha en nog een soerat en dan tweede raka3a weer surat al fatiha en nog een en doe je tahiyaat (tasjahoed) en hierna doe je tasliem deze gebed doe je hierna nog eens en erna doe je ze weeral en erna doe je ze weeral (dan heb je ze 4 keer gedaan) als je hier klaar mee bent bid je de soenah gebeden die je normaal altijd na salat al isha bid en dat is dus eerst een gebed die uit twee raka3at bestaat en als je daarmee klaar bent bid je nog eens een salat die uit 1 raka3a bestaat snap je ?

Pagina's : [1] 2 3 4 5