Bekijk volle/desktop versie : De Verdiensten van het Vasten



08-09-2007, 11:32

Citaat door _MuslimN_:
Assalaam alaikoem, in het kort een aantal punten aangehaald die spreken over de verdiensten van het vasten.

Voorwaar, de Moslims en de Moslima's en de gelovige mannen en vrouwen, de gehoorzame mannen en vrouwen, de waarachtige mannen en vrouwen, de standvastige mannen en vrouwen, de mannen en de vrouwen die nederig zijn, de mannen en de vrouwen die aalmoezen geven, de mannen en de vrouwen die vasten, de mannen en de vrouwen die hun kuisheid bewaren, de mannen en de vrouwen die Allah vaak gedenken - voor zulken heeft Allahvergiffenis en een grote beloning bereid.
(Koran Al Ahzaab 33: 35)

Allah zegt:

..en dat jullie vasten is beter voor jullie, dat jullie dat maar mogen weten.
(Koran Al Baqarah 2: 184)

Allahs Boodschapper zette middels de soennah uiteen dat het vasten een bescherming is tegen begeerte en een schild is tegen het Vuur en dat Allah één van de poorten van het Paradijs speciaal voor de vastenden heeft gereserveerd.

Het houdt de ziel weg van zijn begeertes en voorkomt dat hij dingen aantrekkelijk gaat vinden zodat het kalm wordt. Deze grootste beloning en enorme zegening wordt prachtig en volledig in de volgende betrouwbare ahadith uiteengezet.


Vasten is een schild

De Boodschapper van Allah beval degene die sterke begeertes heeft en behoefte heeft om te trouwen maar hiertoe niet in staat is om te vasten. Hij verklaarde dat het een manier is om begeerte te verminderen aangezien het de kracht van de ledematen van het lichaam vermindert, deze kalmeert en beteugelt. Het is bewezen dat het grote invloed heeft op het behouden van de ledenmaten en de organen, daarom zien we dat hij zei:

'Oh jongeren, wie van jullie in staat is om te trowen laat hem dit dan ook doen, aangezien het de ogen in bedwang houdt en de schaamdelen beschermt, en degene die daartoe niet in staat is, laat hij dan vasten omdat het een schild voor hem is.
(Boechari en Moeslim)

De Boodschapper van Allah informeerde ons ook hoe het paradijs omgeven is door ontberingen en dat het Vuur omgeven is door begeertes. Dus moslim, als je weet dat vasten de begeertes bedwingt en zijn kracht vermindert en dat deze naar het Vuur leiden, dan zul je zien hoe het vasten tussen een vasten en het Vuur komt. Er zijn duidelijke ahadith die verklaren dat het vasten een bescherming is tegen het Vuur en een schild is waarmee de dienaar zichzelf daarvan kan beschermen.

Hij zei:

'Er is geen dienaar die een dag voor Allah vast of Allah verwijderd hiervoor zijn gezicht van het Vuur voor een afstand van 70 jaren.'
(Boechari)

'Vasten is een schild warmee een dienaar zichzelf tegen het vuur beschermt.'
(Ahmad)


Mensen die vasten worden ruimschoots beloond

Er wacht een grote beloning voor de persoon die vast. Hij ondergaat twee keer vreugde; één keer in deze wereld en één keer in het hiernamaals. Zelfs de geur die uit de mond komt, is beter bij Allah dan de geur van muskus.

Aboe Hoerairah heeft gezegd:

'De Boodschapper van Allah heeft gezegd: 'Allah heeft gezegd dat alle daden van de zoon van Adam voor hem zijn behalve het vasten, want dit is voor Mij en ik zal dit belonen. Vasten is als een schild en als iemand van jullie een dag vast, laat hij dan niet onfatsoenlijk praten of ruzie maken en als iemand hem beledigt of met hem wil vechten laat hem dan zeggen. 'Ik vast' Bij Hem in wiens Hand de ziel van Mohammed is, de geur die uit de mond van een vastende persoon komt is beter bij Allah dan de geur van muskus. Voor ode vastende persoon zijn er twee momenten van vreugde; wanneer hij zijn vasten verbreekt, is hij blij en wanneer hij zijn Heer ontmoet, is hij blij vanwege zijn vasten.
(Boecharie)


Vasten en de Quraan als bemiddeling voor een persoon

Hij heeft gezegd:

'Vasten en de Quraan bemiddelen voor de dienaar op de Dag der Opstanding. Het vasten zal zeggen: 'Oh Mijn Heer, ik hield hem af van voedsel en begeertes dus accepteer mijn voorspraak voor hem' En de Quran zal zeggen: 'Ik verhinderde hem s'nachts om te slapen dus accepteer mijn voorspraak voor hem' dus hun voorspraak zal worden geaccepteerd.'
(Ahmad, Al hakim)
.