Bekijk volle/desktop versie : Moet een vrouw bepaalde gebeden hardop bidden



06-09-2007, 10:00
Salaam wa aleikoem wa rahmatoellah,

Ik ben ongeveer 2,5 jaar geleden verhuisd van een grote stad in Holland naar een dorpje in Belgie en daar ging ik naar de moskee en deden we wat de imam van daar zegt.
Onder andere dat de vrouw bepaalde gebeden hardop moet bidden.
Maar sinds ik hier woon volgde ik lessen in de plaatselijke moskee en hier zeggen ze weer dat dat absoluut niet mag.
Hier zeggen ze dat een vrouw geen enkele gebed hardop mag zeggen ongeacht of ze alleen is of niet.

Ik weet het niet meer.
Hebben jullie misschien bronnen waarin vermeld staat wat ik moet doen.

salaam wa aleikoem.

06-09-2007, 10:52


De profeet heeft gezegd, "bidt zoals jullie mij hebben zien bidden.."

Alle geleerden zijn erover eens dat dit ook geheel geldt voor de vrouwen. [ Tenzij er mannen bij zijn die niet haar mahram zijn terwijl ze wil reciteren, dan behoor je zacht te reciteren)

Ik heb een e-book voor je van sjeikh al albaani rahimahu Allah, over de salaah van de profeet en vele fatawa. Als je wil stuur ik het je op insha allah.

salamu Allahu 'aleyki

06-09-2007, 11:23
Ik was hierover ook in de war en ben op zoek gegaan naar het antword. Dit was samengevat dat een vrouw ook hardop moet bidden volgens de Soennah (fadjr, eerste twee rakah van maghreb en isha), behalve als zij gehoord kan worden door een niet-mahram man.

Ik zal even het voor je opzoeken met bewijzen.

06-09-2007, 11:25
Recitatie in het gebed en het bidden in een Jamaah voor vrouwen.


Vraag: mag je als vrouw, meisje hardop de soerra's reciteren tijdens het bidden? dit is om mijn concentratie erbij te houden. en hoe zit dat met het gezamenlijk gebed van vrouwen onderling? nog een vraagje;vrouwen kunnen afscheiding hebben, buiten hun mestruatie om. is het dan zo dat de woedoe niet meer geldig is?

Antwoord: In de naam van Allah de Erbarmer de Meest Barmhartige

Vrouwen kunnen gezamenlijk het gebed verrichten, dit gebaseerd op de hadith die overgeleverd is door Oem Waraqah, waarbij de boodschapper van Allah (Allah's vrede en genade zij met hem) haar toestond om als imama te zijn voor haar dochters tijdens het gebed.

Er is ook overgeleverd door Labietah Al h'anaffia, dat Aicha de moeder van de gelovigen als imama met hun gebeden heeft tijdens een verplichte gebed. Er is ook overgeleverd door Tamiemah bint Saliemah dat Aicha (moge Allah tevreden met haar zijn) als imama gebeden heeft tussen hen en met een luide stem de Qor'aan gereciteerd. Ook is er overgeleverd dat Oem salama de moeder van de gelovigen in de Ramadan als imama heeft gebeden met de vrouwen, ze bad in de rij (tussen de eerste rij, niet zoals het bij mannen is dat de imam voor de mensen bid). Ibn Omar gebood één van zijn vrouwen om voor te bidden met vrouwen tijdens de Ramadan. (zie Al moeh'alla 4/119-200).

De vrouw mag hardop Qor'aan reciteren tevens ook tijdens het gebed. Er is geen enkel hadith die de vrouw verbied om dit te doen. Wel is de stem van de vrouw (volgens sommige geleerden) een aura (een schoonheid die niet getoond mag worden). In nabijheid van vreemde mannen dient de vrouw haar stem te dempen.

Afscheiding die buiten de menstruatieperiode plaats vindt, maakt "Al wodoo" (kleine wassing) ongeldig. Het wordt als ontlasting beschouwd.

En Allah weet het het beste.

Cyber-imam, Het team van al-Islaam.com

06-09-2007, 11:30


Question:
Is it permissible for a woman to say Ameen out loud if she is praying and the men around her are her mahrams?

Answer:
Praise be to Allaah.

It is permissible for a woman to say Ameen out loud, if she is in the presence of her mahrams and there are no “strangers” (non-mahram men) present, because a woman is forbidden to raise her voice in the presence of non-mahram men for fear of fitnah (temptation). But in the presence of her mahrams she is not forbidden to do so.

Shaykh al-Fawzaan (may Allaah preserve him) was asked about a woman speaking aloud during prayer, and he said:

It is mustahabb for her to recite out loud in prayer, whether it is fard (obligatory) of naafil (supererogatory) (i.e., the prayers in which Qur’aan is to be recited out loud), so long as no non-mahram man can hear her, lest he be tempted by her voice. But if she is in a place where no non-mahram man can hear her, then in prayers offered at night she should recite out loud, but if that will disturb others then she should not recite out loud. But in the case of the prayers that are offered during the day, she should recite silently, because the prayers during the day are to be recited silently. So it is not mustahabb to recite out loud in the prayers that are offered during the day, because that goes against the Sunnah. And Allaah knows best.

Islam Q&A
Sheikh Muhammed Salih Al-Munajjid