Bekijk volle/desktop versie : 'Geen diploma bij onvoldoende basiskennis'



06-09-2007, 07:42
'Geen diploma bij onvoldoende basiskennis'

Uitgegeven: 6 september 2007 00:05
Laatst gewijzigd: 6 september 2007 06:22

DEN HAAG - Als leerlingen op het havo- of vwo-examen een onvoldoende hebben voor Nederlands, Engels of wiskunde, krijgen ze geen diploma. Dat stelt de Onderwijsraad, een belangrijk adviesorgaan van minister Ronald Plasterk (Onderwijs) in een donderdag verschenen advies.
ANP

Op deze manier kan volgens de raad de basiskennis in deze vakken beter worden gewaarborgd. In het advies laten het voortgezet onderwijs, het beroepsonderwijs, hogescholen en universiteiten weten dat ze beter kunnen en willen presteren.

Het waarborgen van basiskennis verbetert de aansluiting tussen voortgezet onderwijs, middelbaar beroepsonderwijs en hoger onderwijs.

Om verder geharrewar te voorkomen over waar de zwartepiet ligt voor kennistekorten, wil de raad dat het vwo, het havo, het mbo, het hbo en het wo samen afspreken wat de aanvangsniveaus zijn voor opleidingen in het hoger onderwijs.

Toetsen

Deze afspraken worden uitgewerkt in toetsen die beschikbaar zijn via internet. Studenten kunnen zelf daarmee precies nagaan of zij over de vereiste basisbagage beschikken en zich, zo nodig, bijscholen.

Het onderwijs is het eens met de raad over het verhogen van de onderwijsnormen. Een hoger opgeleide moet beschikken over brede kennis: van een (inter)nationale cultuurhistorische canon tot ontwikkelingen in de bètavakken en techniek.

Ambitie

Op hun beurt moeten studenten veel meer de ambitie hebben om de studie een wezenlijker deel te laten zijn van hun leven: de studiejaren komen maar één keer.

Om ze intensiever onderwijs te laten volgen, stelt de raad voor onderzoek te doen naar hoe studenten hun tijd indelen en naar wijzigingen in de studiefinanciering en de fiscale regeling van bijbaantjes.
(c) ANP


Wat ben ik blij dat ik m'n diploma al heb zeg!

06-09-2007, 12:33


Ja inderdaad ze blijven maar veranderen

06-09-2007, 12:36
Waarom alleen HAVO of VWO? Waarom wil de overheid VMBO'ers dom houden? Waarom! Oef, kan me er zo druk om maken

06-09-2007, 13:24
Dr0mer, doe niet zo gefrustreerd man.

En ontopic: terecht. Als je ziet hoeveel dombo's er op de uni rondlopen dan moeten ze minstens 8'en vragen.

06-09-2007, 13:26


Een goede tip voor de raad.. mensen op hbo en wo niveau krijgen slechts 4jaar studiefin. ... terwijl je op Mbo zoveel studiefin. krijgt als jij bezig bent met je studie.. Ik gun t de mbo'ers van harte.. maar de hbo'ers en wo'ers ook.. ik begrijp die scheve verhouding zoiezo niet, je zou toch denken dat je op hbo en wo niveau veel meer tijd kwijt bent aan je studie, met als gevolg minder tijd voor een bijbaantje.. het aantal jaar studiefin. mogen ze wel opkrikken ..

06-09-2007, 13:33

Citaat door rif_ridster:
Een goede tip voor de raad.. mensen op hbo en wo niveau krijgen slechts 4jaar studiefin. ... terwijl je op Mbo zoveel studiefin. krijgt als jij bezig bent met je studie.. Ik gun t de mbo'ers van harte.. maar de hbo'ers en wo'ers ook.. ik begrijp die scheve verhouding zoiezo niet, je zou toch denken dat je op hbo en wo niveau veel meer tijd kwijt bent aan je studie, met als gevolg minder tijd voor een bijbaantje.. het aantal jaar studiefin. mogen ze wel opkrikken ..


Ik ben het helemaal met je eens over dat studiefinancieringverhaal. Het is gewoon belachelijk dat MBO langer studiefinanciering (en ook hoger volgens mij) krijgt. Je zou denken dat ze de hoger opgeleide juist zouden belonen

06-09-2007, 15:31

Citaat door originalmocro:
Dr0mer, doe niet zo gefrustreerd man.

En ontopic: terecht. Als je ziet hoeveel dombo's er op de uni rondlopen dan moeten ze minstens 8'en vragen.


Doe niet zo gefrustreerd? Doe niet zo gefrustreerd zeg je? Zoveel talent wordt bewust dom gehouden en dan moet ik me er maar niet druk om maken?

Nee sorry, daar ben ik niet voor geboren.

06-09-2007, 15:32

Citaat door rif_ridster:
Een goede tip voor de raad.. mensen op hbo en wo niveau krijgen slechts 4jaar studiefin. ... terwijl je op Mbo zoveel studiefin. krijgt als jij bezig bent met je studie.. Ik gun t de mbo'ers van harte.. maar de hbo'ers en wo'ers ook.. ik begrijp die scheve verhouding zoiezo niet, je zou toch denken dat je op hbo en wo niveau veel meer tijd kwijt bent aan je studie, met als gevolg minder tijd voor een bijbaantje.. het aantal jaar studiefin. mogen ze wel opkrikken ..


Er wordt vanuit gegaan dat HBO'ers en WO'ers later beter betaald krijgen en zo hun 'studielening' gemakkelijker kunnen terug betalen. Terwijl er bij de MBO'ers vanuit wordt gegaan dat ze niet zoveel verdienen en dus alles gratis moeten krijgen.

Vraag niet aan mij wie dit heeft bedacht.