Bekijk volle/desktop versie : Mode & Uiterlijk Wat voor een haartype heb jij?



Pagina's : [1] 2 3 4

02-09-2007, 17:32
Andre Walker, die vijf Emmys voor zijn werk aangaande Oprah Winfrey verdient heeft, heeft een haarclassificatiesysteem uitgewerkt. Meer informatie over de haartypes en hoe om te gaan met elk type te maken staat beschreven in zijn boek ‘Andre Talks Hair’.
-----------------------------------------



Haartype 2 valt tussen tussen het type 1, steil haar, en type 3, krullend haar. Een vrij ongebruikelijk type, golvend haar neigt ruw te zijn, met een welomlijnd S-patroon. Daarmee worden de golfvormen van het haar in de vorm van de letter "S" bedoeld. Uw haar is golvend, of van het type 2, als het golft in de vorm van "S" wanneer het vlak tegen de schedel wordt gelegd, in plaats van dat het van het hoofd af krult krullend haar doet. 2s wordt vaak verward met Type 3s omdat het gemakkelijk is om krullend golvend te laten lijken.

Maar laat je niet voor de gek houden: van een Type 2 kun je niet zo makkelijk een type 3 maken zonder er veel voor te moeten doen. Waarom? Kenmerkend van golvend haar is dat het dicht bij het hoofd blijft: zelfs als u het in lagen laat knippen, zal het niet omhoog stuiteren. Er is drie subtypes van Type 2: A, fijn en dun; middelgroot-patroon B; en C, dik en ruw. Het type 2A is zeer gemakkelijk te behandelen, eenvoudig te fohnen in een steilere coupe of andersoortige krullen. De types 2B en 2C bieden meer weerstand om het te stylen en hebben de neiging om te gaan pluizen.
-----------------------------------------

[size=2]Type 3 Krullend haar[/size]

Krullend haar heeft een vast ‘S’patroon. Pluk een haar en rek het uit. Merk de krullende lijnen op. De meeste mensen denken dat krullend haar ruw is, maar gewoonlijk is het zeer zacht en een erg fijn patroon in. Omdat de opperhuidlagen niet vlak uitzien, is het krullende haar niet zo glanzend zoals steil of golvend haar. Het haar heeft geen zeer gladde oppervlakte, zodat licht niet zoveel reflecteerd. Als krullende haar nat is, trekt het gewoonlijk steil. Als het droogt, absorbeert het het water en krijgt het krullen. Type 3 weten maar al te goed dat vochtigheid krullend haar nog krullender maakt en zelfs pluiziger.

Als u een Type 3 bent, heeft uw haar volume en is makkelijk natuurlijk te stylen, of het kan gemakkelijk steiler/gladder gefohnt worden. Gezond Type 3 haar is glanzend, met zachte, vlotte en sterk elastische krullen. De krullen zijn duidelijk omlijnd en veerkrachtig: pak een bundel haar en rek het uit; het zal niet in twee breken. Beschadigd haartype 3 is gewoonlijk pluizig, dof, voelt hard en hard en droog aan, met verwarde, slecht omlijnde krullen.


Type 3a

Er zijn twee subtypes van krullend haar. Het type 3A, haar dat zeer losse krullen heeft en is gewoonlijk zeer glanzend met grote krullen. Hoe korter het haar, hoe steiler het wordt. Hoe langer het haar hoe meer de krul wordt vertoond.


Type 3b

Het type 3B, enerzijds, is haar met een middelgrote hoeveelheid krul, zich uitstrekt van springerige krulletjes - denk aan Shirley Tempel en Nicole Kidman – tot aan strakke pijpenkrullen. Het is niet ongebruikelijk om beide subtypes haar te hebben. In feite bestaat krullend haar gewoonlijk uit een combinatie van texturen, met het krullendste deel als belangrijkst.


Type 3c

Type 3c staat niet in het boek van Andre Walker, maar veel vinden dat deze eigenlijk moet worden toegevoegd.
Het type 3C, is haar met kleine strakke pijpenkrullen. De krullen kunnen of kroezig zijn, of zeer strak gekruld, met veel partijen dicht samengepakte bundels.
Om dit type haar recht te steilen is meer een uitdaging dan voor 3A of 3B, maar het kan worden gedaan. Dit betreft zowel zeer fijne strakke krullen, als ruwer haar. 3C heeft werkelijk kleine strakke krullen, zoals de omtrek van bijv. Een potlood. 3B heeft een bredere omtrek van een stoepkrijt of bezemsteel, en 4A is als de omtrek van bijv. een koffiemok.

-----------------------------------------

[size=2]Type 4 Kroeshaar


Als uw haar in Type 4 valt, dan is het kroezig, of zeer sterk gekruld. Over het algemeen is haartype 4 is zeer warrig, zeer sterk opgekruld en zeer breekbaar. Net als haartype, is haartype 4 ruw maar vrij fijn, met bijeengepakte delen. Een gezond haartype 4 glanst niet, maar heeft wel degelijk glans. Het zal zacht aanvoelen en zal de bundeltest met gemak overgaan. Het zal meer zijdeachtig aanvoelen dan dat het glanzend zal kijken. Oprah, Whoopi Goldberg en actrice Angela Bassett zijn type 4s.

Haartype 4 lijken taai en duurzaam, maar uiterlijke schijn kan bedriegen. Als u haartype 4 heeft, weet u inmiddels dat het het meest breekbaarste haar is. Waarom? Type 4 heeft minder opperhuidlagen dan een ander haartype, dat betekent dat het minder natuurlijke bescherming tegen beschading die u kan veroorzaken d.m.v. kammen, borstelen, krullen, drogen en steil maken. Hoe meer opperhuidlagen in één enkele bundel haar, hoe meer bescherming het haar heeft tegen schade. Elke keer dat u uw haar beschadigt – warmen met de krultang, gebruik van chemische producten – breekt een opperhuidlaag en berooft het haar van de nodige voeding. Het kan niet genoeg worden benadrukt. Het is als buigen van een draad steeds opnieuw en opnieuw. Uiteindelijk gaat wordt het te zwak en breekt het

Vele vrouwen met haartype steunen op chemische relaxers om haar gemakkelijker controleerbaar te maken. In zijn natuurlijke staat groeit haartype 4 niet lang, omdat het telkens als u het kamt, breekt. (Bij dreadlocks, haar dat je nooit kamt of vlecht, kan het haar wel vrij lang groeien.).

Er zijn twee subtypes van haartype 4: Type 4A, sterk gekruld haar dat, wanneer uitgerekt, een duidelijk ‘S-patroon heeft, zoals krullend haar heeft; en Type 4B, dat een Z-patroon heeft, een minder duidelijk krulpatroon (in plaats van het krullen of opgekruld, vertonen de haarkrommingen scherpe hoeken zoals de letter "Z&quot. Het type 4A neigt minder droog te zijn dan Type 4B, dat een warrig textuur zal hebben. Maar wat als uw haar chemisch is steil gemaakt? Hoe kan je dan beoordelen tot welke subtype je behoort. vertellen behoort? Het haar zal dan minstens één duimlengte lang gegroeid moeten zijn. Trek bij de wortels. Als u een duidelijk krulpatroon kunt zien, dan is het A, zo niet, dan is het B.[/quote]

02-09-2007, 17:37


K heb een mix van 3A/3B

Meer 3B

Als je vragen over je haar hebt ofso kan je ook meteen je haartype ernaast zetten..

02-09-2007, 17:44
ik heb type 1/2

02-09-2007, 17:55

Citaat door laatmijmetrust:
ik heb type 1/2


K heb jouw haar wel een x gezien

02-09-2007, 17:58


Haha, zo handig.

Uhh ik heb 3a/3b.

02-09-2007, 18:00

Citaat door MissBrunette:
Haha, zo handig.

Uhh ik heb 3a/3b.


K heb het ook maar gekopieerd

Net als mij dus..

02-09-2007, 18:04

Citaat door BLABLAA_:
K heb het ook maar gekopieerd

Net als mij dus..


Haha maar toch, nu kan ik altijd zeggen, mijn haar is type 3a/3b.

02-09-2007, 18:10

Citaat door MissBrunette:
Haha maar toch, nu kan ik altijd zeggen, mijn haar is type 3a/3b.


Whahah jaa drm

02-09-2007, 18:28
Ik heb ook type 3A/B...maar ook weer niet zulke fijne krullen als 3B..maar ook weer niet zo weing als 3A ahaha

02-09-2007, 18:44

Citaat door BLABLAA_:
K heb een mix van 3A/3B

Meer 3B

Als je vragen over je haar hebt ofso kan je ook meteen je haartype ernaast zetten..


Waarom is er geen 3B als antwoord ?!

02-09-2007, 19:18

Citaat door Naanaa:
Waarom is er geen 3B als antwoord ?!


Oeps

Kan k dat nog wijzigen?

02-09-2007, 19:26

Citaat door Anisaatje:
Ik heb ook type 3A/B...maar ook weer niet zulke fijne krullen als 3B..maar ook weer niet zo weing als 3A ahaha


Juist.. dat heb k ook whahah

02-09-2007, 20:55


waar heb je mijn haren gezien

02-09-2007, 21:40

Citaat door laatmijmetrust:
waar heb je mijn haren gezien


In die plaats foto vn je haar topic

Je had een foto gemaakt toen je pas wakker was.. Toen ging dat wijf nog zeure weetj nog?

08-09-2007, 20:30
oojaaa oke

Pagina's : [1] 2 3 4