loverygirl
31-08-2007, 22:00
wasalaam moe3lejkoem beste moslim/ moslimas.
Taqwa.
We gaan het hebben over een belangrijk begrip die voor ons van belang is, met name in de maand Ramadan. Dit begrip is 258 keer in de Koran voorgekomen, in verschillende en uiteenlopende onderwerpen. Daaruit zouden we moeten concluderen dat het een zeer belangrijk begrip is, en wat anders dan de Taqwa (Godsvrees in de vorm van Zijn Wetten en Plichen nakomen) zal het zijn?? Dit is een van de belangrijkste doelen van deze maand, een van de belangrijkste redenen waarom deze Allah Soebhanahoe wa ta 'ala Ramadan aan ons heeft geschonken. Kijk maar:
"O, gij gelovigen, het vasten is u voorgeschreven, zoals het degenen die vóór u waren was voorgeschreven, opdat gij vroom zult zijn." (Soerat al-Baqara 2:183)
Het gevraagde van ons in deze maand is om onze Taqwa te versterken, daarvoor moet je de hele maand naar streven. Daarvoor dient het vasten, de gebeden, om ons ego te versterken, om ons ego op te voeden. Met andere woorden, als je aan het einde van de maand nog geen Taqwa hebt, dan heb je niet goed gevast.
Maar laten we eerst kijken wat de Taqwa nou precies inhoudt, en wat de Taqwa precies betekent. Een letterlijke vertaling naar het Nederlands die ik uit de Koran vertaling haalde is: vroomheid. Maar nu weten we nog niet veel. We gaan terug naar het Arabisch: Taqwa komt van waqaa en wieqaaya wat inhoudt dat je tussen het een en het ander een soort bescherming aanlegt . De profeet s.a.w. zei: "Heb taqwa van het vuur, al is het met een stukje dadel." Dus leg een bescherming tussen jou en het vuur, al is deze bescherming maar met een dadel. In de sharia kun je Taqwa als volgt beschrijven: 'Dat Allah Soebhanahoe wa ta 'ala jou vindt waar Hij jou heeft geboden, en niet vindt waar Hij het heeft verboden.' Dus Allah heeft ons geboden te vasten, dan vast je, tijdens gebedstijden ben je aan het bidden, je bent je ouders altijd aan het gehoorzamen etc... Hij zei dat je niet mag liegen, dan lieg je niet, niet roddelen, je roddelt niet etc. Als we het in verband willen brengen met de letterlijke betekenis, dan zou je kunnen zeggen dat je tussen jou en Allah's boosheid een bescherming moet aanleggen. Weer een terugkoppeling naar de Ramadan, zien we dat het vasten en de hele sfeer in deze maand ons ook stimuleert om onze Taqwa te versterken.
Taqwa vinden we ook terug in sociale onderwerpen waar de Koran over praat. Hier volgen een aantal voorbeelden:
Rente: In soerat Al-Baqara verbiedt Allah het aannemen van de rente. Hij zegt in vers 278: "O, gij die gelooft, vreest Allah en doet afstand van de rest van de rente, als gij gelovigen zijt."
Echtscheiding: Zelfs hierin vraagt Allah Soebhanahoe wa ta 'ala Taqwa van de moslim. Kijken we naar soerat At-Talaaq, zien we dat echtscheiding ook in relatie met Taqwa, het wordt in deze soera maar liefst vier keer herhaald!
Roddelen: Ook bij het onderwerp roddelen, wordt Godsvrees weer naar boven gehaald: "En spioneert niet, noch belastert elkander. Lust iemand onder u het vlees van zijn dode broeder? Gij verafschuwt het zekerlijk. Vreest Allah voorzeker, Allah is Berouwaanvaardend, Genadevol." (soerat Al-Hojoraat,12)
Kleding: In soerat Al-A3raaf, 26 zegt Allah:
"O kinderen van Adam! Wij hebben u inderdaad kleding nedergezonden om uw naaktheid te bedekken, ook om sierlijk te zijn, doch het kleed van godsvrucht is het beste. Dit is een teken van Allah, opdat zij er lering uit mogen trekken."
Dit met betrekking tot onze kleding. We zien dat Allah zelfs in de kleinste en meest normale zaken Taqwa van ons vraagt, dit duidt op het belang van deze zaak.
Huizen en gebouwen: Allah zegt in soerat At-Tawba, 109:
"Is daarom hij, die zijn gebouw op godsvrucht en op Zijn behagen stichtte, beter of hij, die zijn gebouw op een afbrokkelende, door water aangetaste rand stichtte, dat met hem in het Vuur der hel zal storten? En Allah leidt het onrechtvaardige volk niet."
Allah's hulp: Willen wij op de hulp van Allah rekenen, dan is ook weer een van de dingen die we moet hebben, de Taqwa. Een goed voorbeeld daarvoor is het stukje dat ons vertelt over de slag van Badr, Allah zegt in soerat Aal-Imraan in vers 123-125:
"En Allah had u reeds bij Badr geholpen, terwijl gij machteloos waart. Vreest daarom Allah, opdat gij dankbaar zult zijn. Toen gij tot de gelovigen zei dat: "Zal het niet genoeg voor u zijn, dat uw Heer u met drie duizend nedergezonden engelen zal helpen? Ja, indien gij geduldig en godvrezend zijt en zij (de ongelovigen) u dadelijk in wilde vaart aanvallen, zal uw Heer u met vijf duizend nedergezonden engelen bijstaan."
We zien hier dat de glorieuze overwinning van de moslims in Badr te danken was aan hun Taqwa en Godsvrees die zij opbrachten. Als wij moslims nu ook Godvrezend zijn en ons best doen om onze Taqwa te versterken zal Allah ons zeker belonen met Zijn overwinning, maar zolang wij dat niet zijn, moet er nog veel veranderen!
Verlossing van het vuur: Zij die Taqwa hebben zullen ook verlost worden van het hellevuur, zoals de volgende vers van soerat Az-Zomar-18 ons duidelijk maakt:
"Zij zullen lagen van Vuur over en onder zich hebben. Hiertegen waarschuwt Allah Zijn dienaren: "O Mijn dienaren, vreest Mij derhalve."
De profeet was de eerste die Taqwa moest hebben, daarna kwam het gebod voor de vrouwen van de profeet in soerat Al-A7zaab:
"O vrouwen van de profeet, gij zijt niet zoals een andere vrouw. Indien gij godvruchtig zijt, spreekt dan niet op een verleidelijke manier, anders zal hij in wiens hart ziekte is, verwachtingen koesteren; maar spreekt een oprechte taal."
Daarna kwam ook het gebod neer voor de moslims:
"O gij die gelooft, vreest Allah zoals het behoort en sterft niet, tenzij gij Moslim zijt."
En als laatst kwam het gebod voor de hele mensheid:
"O volk, vrees uw Heer, want de schok van het Uur is een verschrikkelijk iets."
Hoe belangrijk moet Taqwa dan zijn, als Allah zich uiteindelijk richt tot de hele mensheid??!!
Er wordt verhaalt dat er een man naar de profeet s.a.w. toe kwam en vroeg: "O profeet van Allah, geef mij een goed advies." De profeet saw antwoordde : "Wees godsvrucht, want dat is het hoofd van deze zaak (de islaam)." Wij halen hieruit dat hij die Allah vreest, al een heel eind is, en dat dat een van de hoofddoelen is. Het is een van de adviezen van de profeet s.a.w., reden genoeg om ons best te doen om het ook daadwerkelijk na te komen.
Zelfs tijdens het reizen is godsvrucht nodig, want kijk maar naar de smeekbede voor het reizen:
"O Allah wij vragen u in deze reis uw vrees en godsvrucht, en daden die u waardeert..." Je zou je afvragen wat het nut zou zijn van godsvrucht tijdens het reizen??? Het volgende (waargebeurde) verhaal maakt het duidelijk zonder verdere toelichting. Een jongeman ging op reis, en hij wist dat hij tijdens zijn reis zonden zou begaan, de hele reis was namelijk daarop gedoeld. Toen hij vertrok, en in de auto zat, begon hij met het opzeggen van de smeekbede. Toen hij bij godsvrucht kwam, werd hij even stil en dacht: Ik kan drie dingen doen: - de smeekbede afmaken, en een leugenaar zijn - de smeekbede niet opzeggen, of - de hele reis afblazen. En dat is inderdaad wat hij deed, hij kon het niet maken om tegen zijn Schepper te liegen, anderzijds zou hij als hij de smeekbede niet opzei misschien ergere dingen tegenkomen. Het laatste bleef over!
We sluiten af met een prachtig voorbeeld van vroomheid bij een van de kaliefs, namelijk Omar Ibn Abd El-Aziz. Omar ging een keertje langs bij 'beit maal almoeslimien' (dit is de plek waar alle etenswaar, kleding, geld etc voor de armen in het volk werd opgeslagen), om te kijken hoe alles eraan toe ging. Degene die daar werkte liet hem een aantal dingen zien, waaronder een paar parfumflesjes. De man wilde een parfumflesje openen om de kalief in de gelegenheid te stellen te ruiken, maar die wilde niet, hij zei: "Deze flesjes zijn als sadaka bedoeld, en die sadaka is dat mensen die geur ruiken, ik ben bang dat als ik eraan ruik, dat ik dan van de sadaka van het volk heb genoten, wat mij verboden is."
wasalaam moe3lejkoem, warhamtoelah wabarkatoehoe
Taqwa.
We gaan het hebben over een belangrijk begrip die voor ons van belang is, met name in de maand Ramadan. Dit begrip is 258 keer in de Koran voorgekomen, in verschillende en uiteenlopende onderwerpen. Daaruit zouden we moeten concluderen dat het een zeer belangrijk begrip is, en wat anders dan de Taqwa (Godsvrees in de vorm van Zijn Wetten en Plichen nakomen) zal het zijn?? Dit is een van de belangrijkste doelen van deze maand, een van de belangrijkste redenen waarom deze Allah Soebhanahoe wa ta 'ala Ramadan aan ons heeft geschonken. Kijk maar:
"O, gij gelovigen, het vasten is u voorgeschreven, zoals het degenen die vóór u waren was voorgeschreven, opdat gij vroom zult zijn." (Soerat al-Baqara 2:183)
Het gevraagde van ons in deze maand is om onze Taqwa te versterken, daarvoor moet je de hele maand naar streven. Daarvoor dient het vasten, de gebeden, om ons ego te versterken, om ons ego op te voeden. Met andere woorden, als je aan het einde van de maand nog geen Taqwa hebt, dan heb je niet goed gevast.
Maar laten we eerst kijken wat de Taqwa nou precies inhoudt, en wat de Taqwa precies betekent. Een letterlijke vertaling naar het Nederlands die ik uit de Koran vertaling haalde is: vroomheid. Maar nu weten we nog niet veel. We gaan terug naar het Arabisch: Taqwa komt van waqaa en wieqaaya wat inhoudt dat je tussen het een en het ander een soort bescherming aanlegt . De profeet s.a.w. zei: "Heb taqwa van het vuur, al is het met een stukje dadel." Dus leg een bescherming tussen jou en het vuur, al is deze bescherming maar met een dadel. In de sharia kun je Taqwa als volgt beschrijven: 'Dat Allah Soebhanahoe wa ta 'ala jou vindt waar Hij jou heeft geboden, en niet vindt waar Hij het heeft verboden.' Dus Allah heeft ons geboden te vasten, dan vast je, tijdens gebedstijden ben je aan het bidden, je bent je ouders altijd aan het gehoorzamen etc... Hij zei dat je niet mag liegen, dan lieg je niet, niet roddelen, je roddelt niet etc. Als we het in verband willen brengen met de letterlijke betekenis, dan zou je kunnen zeggen dat je tussen jou en Allah's boosheid een bescherming moet aanleggen. Weer een terugkoppeling naar de Ramadan, zien we dat het vasten en de hele sfeer in deze maand ons ook stimuleert om onze Taqwa te versterken.
Taqwa vinden we ook terug in sociale onderwerpen waar de Koran over praat. Hier volgen een aantal voorbeelden:
Rente: In soerat Al-Baqara verbiedt Allah het aannemen van de rente. Hij zegt in vers 278: "O, gij die gelooft, vreest Allah en doet afstand van de rest van de rente, als gij gelovigen zijt."
Echtscheiding: Zelfs hierin vraagt Allah Soebhanahoe wa ta 'ala Taqwa van de moslim. Kijken we naar soerat At-Talaaq, zien we dat echtscheiding ook in relatie met Taqwa, het wordt in deze soera maar liefst vier keer herhaald!
Roddelen: Ook bij het onderwerp roddelen, wordt Godsvrees weer naar boven gehaald: "En spioneert niet, noch belastert elkander. Lust iemand onder u het vlees van zijn dode broeder? Gij verafschuwt het zekerlijk. Vreest Allah voorzeker, Allah is Berouwaanvaardend, Genadevol." (soerat Al-Hojoraat,12)
Kleding: In soerat Al-A3raaf, 26 zegt Allah:
"O kinderen van Adam! Wij hebben u inderdaad kleding nedergezonden om uw naaktheid te bedekken, ook om sierlijk te zijn, doch het kleed van godsvrucht is het beste. Dit is een teken van Allah, opdat zij er lering uit mogen trekken."
Dit met betrekking tot onze kleding. We zien dat Allah zelfs in de kleinste en meest normale zaken Taqwa van ons vraagt, dit duidt op het belang van deze zaak.
Huizen en gebouwen: Allah zegt in soerat At-Tawba, 109:
"Is daarom hij, die zijn gebouw op godsvrucht en op Zijn behagen stichtte, beter of hij, die zijn gebouw op een afbrokkelende, door water aangetaste rand stichtte, dat met hem in het Vuur der hel zal storten? En Allah leidt het onrechtvaardige volk niet."
Allah's hulp: Willen wij op de hulp van Allah rekenen, dan is ook weer een van de dingen die we moet hebben, de Taqwa. Een goed voorbeeld daarvoor is het stukje dat ons vertelt over de slag van Badr, Allah zegt in soerat Aal-Imraan in vers 123-125:
"En Allah had u reeds bij Badr geholpen, terwijl gij machteloos waart. Vreest daarom Allah, opdat gij dankbaar zult zijn. Toen gij tot de gelovigen zei dat: "Zal het niet genoeg voor u zijn, dat uw Heer u met drie duizend nedergezonden engelen zal helpen? Ja, indien gij geduldig en godvrezend zijt en zij (de ongelovigen) u dadelijk in wilde vaart aanvallen, zal uw Heer u met vijf duizend nedergezonden engelen bijstaan."
We zien hier dat de glorieuze overwinning van de moslims in Badr te danken was aan hun Taqwa en Godsvrees die zij opbrachten. Als wij moslims nu ook Godvrezend zijn en ons best doen om onze Taqwa te versterken zal Allah ons zeker belonen met Zijn overwinning, maar zolang wij dat niet zijn, moet er nog veel veranderen!
Verlossing van het vuur: Zij die Taqwa hebben zullen ook verlost worden van het hellevuur, zoals de volgende vers van soerat Az-Zomar-18 ons duidelijk maakt:
"Zij zullen lagen van Vuur over en onder zich hebben. Hiertegen waarschuwt Allah Zijn dienaren: "O Mijn dienaren, vreest Mij derhalve."
De profeet was de eerste die Taqwa moest hebben, daarna kwam het gebod voor de vrouwen van de profeet in soerat Al-A7zaab:
"O vrouwen van de profeet, gij zijt niet zoals een andere vrouw. Indien gij godvruchtig zijt, spreekt dan niet op een verleidelijke manier, anders zal hij in wiens hart ziekte is, verwachtingen koesteren; maar spreekt een oprechte taal."
Daarna kwam ook het gebod neer voor de moslims:
"O gij die gelooft, vreest Allah zoals het behoort en sterft niet, tenzij gij Moslim zijt."
En als laatst kwam het gebod voor de hele mensheid:
"O volk, vrees uw Heer, want de schok van het Uur is een verschrikkelijk iets."
Hoe belangrijk moet Taqwa dan zijn, als Allah zich uiteindelijk richt tot de hele mensheid??!!
Er wordt verhaalt dat er een man naar de profeet s.a.w. toe kwam en vroeg: "O profeet van Allah, geef mij een goed advies." De profeet saw antwoordde : "Wees godsvrucht, want dat is het hoofd van deze zaak (de islaam)." Wij halen hieruit dat hij die Allah vreest, al een heel eind is, en dat dat een van de hoofddoelen is. Het is een van de adviezen van de profeet s.a.w., reden genoeg om ons best te doen om het ook daadwerkelijk na te komen.
Zelfs tijdens het reizen is godsvrucht nodig, want kijk maar naar de smeekbede voor het reizen:
"O Allah wij vragen u in deze reis uw vrees en godsvrucht, en daden die u waardeert..." Je zou je afvragen wat het nut zou zijn van godsvrucht tijdens het reizen??? Het volgende (waargebeurde) verhaal maakt het duidelijk zonder verdere toelichting. Een jongeman ging op reis, en hij wist dat hij tijdens zijn reis zonden zou begaan, de hele reis was namelijk daarop gedoeld. Toen hij vertrok, en in de auto zat, begon hij met het opzeggen van de smeekbede. Toen hij bij godsvrucht kwam, werd hij even stil en dacht: Ik kan drie dingen doen: - de smeekbede afmaken, en een leugenaar zijn - de smeekbede niet opzeggen, of - de hele reis afblazen. En dat is inderdaad wat hij deed, hij kon het niet maken om tegen zijn Schepper te liegen, anderzijds zou hij als hij de smeekbede niet opzei misschien ergere dingen tegenkomen. Het laatste bleef over!
We sluiten af met een prachtig voorbeeld van vroomheid bij een van de kaliefs, namelijk Omar Ibn Abd El-Aziz. Omar ging een keertje langs bij 'beit maal almoeslimien' (dit is de plek waar alle etenswaar, kleding, geld etc voor de armen in het volk werd opgeslagen), om te kijken hoe alles eraan toe ging. Degene die daar werkte liet hem een aantal dingen zien, waaronder een paar parfumflesjes. De man wilde een parfumflesje openen om de kalief in de gelegenheid te stellen te ruiken, maar die wilde niet, hij zei: "Deze flesjes zijn als sadaka bedoeld, en die sadaka is dat mensen die geur ruiken, ik ben bang dat als ik eraan ruik, dat ik dan van de sadaka van het volk heb genoten, wat mij verboden is."
wasalaam moe3lejkoem, warhamtoelah wabarkatoehoe