Bekijk volle/desktop versie : dua binnen komen / verlaten toilet...



30-08-2007, 18:34
salam wa alaykoem weet iemand met welke voet je het toilet moet binnen treden tijdens het lezen van de dua. en hoe zit het met het verlaten van het toilet? ik weet wel wat je moet zeggen maar met welke voet moet je eruit?

djazakoem Allah

31-08-2007, 00:10



Citaat door TOUBA:
salam wa alaykoem weet iemand met welke voet je het toilet moet binnen treden tijdens het lezen van de dua. en hoe zit het met het verlaten van het toilet? ik weet wel wat je moet zeggen maar met welke voet moet je eruit?

djazakoem Allah



salaam 3alaikoem oegti fi dien

insaallah gaat alles goed met je.

nou als je de toilet binnen treedt dan doe je dat met je linker voet en zeg je je dua... en als je er uit gaat dan ga je met je rechter voet er uit en natuurlijk je dua.....

hoop dat het nu duidelijk is insaallah

oe allhaoe a3lem

salaam 3alaikoem

31-08-2007, 13:26
Assalamu alaikum warahmatou Alalh,

wat zonnetje24 zegt met betrekking tot de voet klopt het. Wat ik altijd doe, is de dua zeggen voordat ik een voet in de wc zet en bij het verlaten van de wc doe ik de dua nadat ik de wc uit ben. Anders doe je de dua terwijl je met 1 voet in de wc bent. Hierbij gebruik je de naam van Allah swt in een onreine plek en dat kan niet de bedoeling zijn.

Wa Allahu a3lam wassalamu alaikum,

jullie moslimbroeder

31-08-2007, 18:44
Welke dua moet je doen?

31-08-2007, 19:51


Binnen: 'Bismillaah, Allahumma innie a3udhu bika mina L'gobthi wal gabaa-ith'

buiten: 'Ghufranak.' Of 'Ghufranak Ya rab'

31-08-2007, 20:01
Salamoe aleikoem wa RahmatoeALlaah wa barakAToeh,

De doe3a voor het binnentreden is: Bismiallah, Allaahoemma innie a3oedoebika minil khubuthie wal khaba ieth. Betekenis: In de naam van Allaah, o Allaah bij U zoek ik mijn toevlucht tegen de mannelijke en de vrouwelijke satans. Dit heeft anas ibn Maliek gezegd in een hadith die overgeleverd is door Imaam al Buchari en Moeslim.

Het is aanbevolen om deze hadieth om VOOR, tijdens of na het binnentreden van het toilet op te noemen. Als je het maar niet zegt tijdens het behoefte doen. Deze doe3a beschermt je tegen de slechte en onreine djinns/ satans te beschermen die zich in de onreine plek (het toilet) kunnen bevinden.

De doe3a voor bij het uittreden van het toilet: Ghoefranak, wat betekent: (ik vraag) Uw vergeving.

Dit heeft 3aiesha rathiea Allahoe 3anha verhaald. Ze verhaalt dat wanneer de Profeet sallaAllahoe 3aleihi wa salaam uit het toilet trad, hij Ghoefraanak zei. Deze hadieht is overgeleverd door Imaam Ahmad, Dawoed, Thirmidhie, ibn MAadjah, al Haakim en sahieh verklaard door imaam al Albaani en aboe Haatim.


Moge Allaah je doe3as verhoren en accepteren. En je nog meer kennis schenken.

Wa AllahoeA3laam
Fi amanie Allaah.

31-08-2007, 20:49
Assalamu alaikum,

baraka Allahu fiek ougtiefiedien voor de daliel, het bewijs, va deze du3a.

Let wel op dat het niet "a3oedoebiki " maar "a3oedoebikA" is, dus een A en niet een i aan het eind. Verder nog een aanvulling voor de smeekbede die je doet bij het buiten treden van het toi;et.

De profeet 3allayhie ahsanou assalaat wassalaam zei "Ghoefranak" omdat hij vergiffenis vroeg aan Allah subhanahou wata3ala omdat de profeet saws Hem niet kon aanbidden in de wc. Dus geen takbier, tasbeeh, etc. doen.

Allah swt komt niet op reine plekken zoals wc`s, vuilnisbelten, etc. dus Hem swt op deze plekken aanbidden, mag niet/ is niet nodig.

Wa Allahu a3lam. Moge Allah swt ons leiden op zijn pad en onze kennis mbt de Islam verhogen.

Wassalaam

31-08-2007, 21:40

Citaat door moslimbroeder2:
Assalamu alaikum,

baraka Allahu fiek ougtiefiedien voor de daliel, het bewijs, va deze du3a.

Let wel op dat het niet "a3oedoebiki " maar "a3oedoebikA" is, dus een A en niet een i aan het eind. Verder nog een aanvulling voor de smeekbede die je doet bij het buiten treden van het toi;et.

De profeet 3allayhie ahsanou assalaat wassalaam zei "Ghoefranak" omdat hij vergiffenis vroeg aan Allah subhanahou wata3ala omdat de profeet saws Hem niet kon aanbidden in de wc. Dus geen takbier, tasbeeh, etc. doen.

Allah swt komt niet op reine plekken zoals wc`s, vuilnisbelten, etc. dus Hem swt op deze plekken aanbidden, mag niet/ is niet nodig.

Wa Allahu a3lam. Moge Allah swt ons leiden op zijn pad en onze kennis mbt de Islam verhogen.

Wassalaam


Allah is fawqa sab3a samawat. Ik denk dat je je zin beter moet formuleren.

31-08-2007, 23:31

Citaat door moslimbroeder2:
Assalamu alaikum warahmatou Alalh,

wat zonnetje24 zegt met betrekking tot de voet klopt het. Wat ik altijd doe, is de dua zeggen voordat ik een voet in de wc zet en bij het verlaten van de wc doe ik de dua nadat ik de wc uit ben. Anders doe je de dua terwijl je met 1 voet in de wc bent. Hierbij gebruik je de naam van Allah swt in een onreine plek en dat kan niet de bedoeling zijn.

Wa Allahu a3lam wassalamu alaikum,

jullie moslimbroeder



inderdaad voor dat je er in gaat en als je er uit bent...

02-09-2007, 17:06

Citaat door moslimbroeder2:
Assalamu alaikum,

baraka Allahu fiek ougtiefiedien voor de daliel, het bewijs, va deze du3a.

Let wel op dat het niet "a3oedoebiki " maar "a3oedoebikA" is, dus een A en niet een i aan het eind. Verder nog een aanvulling voor de smeekbede die je doet bij het buiten treden van het toi;et.

De profeet 3allayhie ahsanou assalaat wassalaam zei "Ghoefranak" omdat hij vergiffenis vroeg aan Allah subhanahou wata3ala omdat de profeet saws Hem niet kon aanbidden in de wc. Dus geen takbier, tasbeeh, etc. doen.

Allah swt komt niet op reine plekken zoals wc`s, vuilnisbelten, etc. dus Hem swt op deze plekken aanbidden, mag niet/ is niet nodig.

Wa Allahu a3lam. Moge Allah swt ons leiden op zijn pad en onze kennis mbt de Islam verhogen.

Wassalaam
Wa aleikoemoe salaam wa RAhmatoeALlahie w abarakaTOeh,

Wa fiekoem barakaALlaah. Ja inschaAllaah ga ik het zo veranderen. Mijn fout, verkeerde letter getypt. JazaakAllahoe gairan daarvoor
MaschaAllaah goede opmerking betreft de doe3a bij het uittreden, dat klopt. De profeet sallaAllahoe 3aleihi wa salaam, vroeg om vergiffenis omdat hij gedurende het toiletbezoek Allaah Ta'alaa niet kon gedenken en de profeet sallaAllahoe 3aleihi wa salaam dit als een tekortkoming beschouwde....soubhanaALlaaah prachtig en zeer zeker een lering voor ons, voor diegene die Allaah constant vergeten.

Moge Allaah ons laten behoren tot de bezitters van kennis en onze weg naar het Paradijs vergemakkelijken.