Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

Bekijk volle/desktop versie : Nederland wordt één groot uitzendbureau

Wodan
30-08-2007, 13:59

Nederland wordt één groot uitzendbureau (http://www.telegraaf.nl/binnenland/69906511/Nederland_wordt_één_groot_uitzendbureau.html?p=2 ,1) AMSTERDAM - "Als dit doorgaat, wordt Nederland één groot uitzendbureau. Een vast contract is niks meer waard." Dat zei Agnes Jongerius bij de presentatie van het advies over ontslagrecht, vandaag in Den Haag. Minister Donner heeft voor de zomer de sociale partners advies gevraagd over versoepeling van het ontslagrecht. Dat advies is er nu, en het is door de vele verslechteringen in het kabinetsplan volkomen verdeeld. FNV wijst erop dat straks sprake is van een flitsontslag. Jongerius: “Nu hebben wij nog een preventieve toets, en als een werkgever van iemand af wil, moet hij wel een verhaal hebben en aan dossiervorming doen. Straks hoeft dat dus niet meer. Elke werknemer kan met het grootste gemak op straat gezet worden.” Bovendien krijgen straks veel minder mensen een ontslagvergoeding wantwerkgevers kunnen met een beroep op bedrijfsorganisatorische omstandigheden zelfs werknemers zonder vergoeding ontslaan. Krijgt iemand wel een vergoeding dan mogen daarvan ook nog de kosten voor scholing worden afgetrokken. Ander pijnlijk punt is de gouden handdruk. Jongerius: “Er komt een maximum voor de hoogte van de ontslagvergoeding, maar niet voor de echte topinkomens. Die kunnen doorgaan zichzelf te verrijken.” FNV, CNV en MHP wijzen de plannen van minister Donner volledig af. Jongerius: “Dit plan helpt geen mens extra aan een baan. Het geeft de werkgevers een cadeautje van anderhalf miljard euro. En het zadelt de werknemers met dit flitsontslag op met een fors grotere onzekerheid over hun bestaan.” De FNV vindt het niet fair dat de zwakste partij straks naar de rechter moet stappen om een ontslag aan te vechten. Jongerius vergelijkt een arbeidsrelatie met een vertrouwensband. “Je bent nou eenmaal niet elke dag van je leven 35 en tip-top in orde. Werkgevers willen mensen die betrokken zijn. Werknemers willen graag betrokken worden. Die betrokkenheid vraagt over en weer om een investering. En het vertrouwen dat je van elkaar op aan kunt, ook als het even wat minder gaat. En dat als een werkgever van iemand af wil, dat hij twee keer moet nadenken of ontslag de enige of de beste oplossing is.” Ik vind het wel een positieve ontwikkeling. Kunnen eindelijk die eeuwig zieke figuren en die lui die altijd twee, drie weken te laat terug keren van vakantie eenvoudig worden vervangen :goedzo:

TatTwamAsi
30-08-2007, 19:08
Nederland wordt één groot uitzendbureau (http://www.telegraaf.nl/binnenland/69906511/Nederland_wordt_één_groot_uitzendbureau.html?p=2,1 ) AMSTERDAM - "Als dit doorgaat, wordt Nederland één groot uitzendbureau. Een vast contract is niks meer waard." Dat zei Agnes Jongerius bij de presentatie van het advies over ontslagrecht, vandaag in Den Haag. Minister Donner heeft voor de zomer de sociale partners advies gevraagd over versoepeling van het ontslagrecht. Dat advies is er nu, en het is door de vele verslechteringen in het kabinetsplan volkomen verdeeld. FNV wijst erop dat straks sprake is van een flitsontslag. Jongerius: “Nu hebben wij nog een preventieve toets, en als een werkgever van iemand af wil, moet hij wel een verhaal hebben en aan dossiervorming doen. Straks hoeft dat dus niet meer. Elke werknemer kan met het grootste gemak op straat gezet worden.” Bovendien krijgen straks veel minder mensen een ontslagvergoeding wantwerkgevers kunnen met een beroep op bedrijfsorganisatorische omstandigheden zelfs werknemers zonder vergoeding ontslaan. Krijgt iemand wel een vergoeding dan mogen daarvan ook nog de kosten voor scholing worden afgetrokken. Ander pijnlijk punt is de gouden handdruk. Jongerius: “Er komt een maximum voor de hoogte van de ontslagvergoeding, maar niet voor de echte topinkomens. Die kunnen doorgaan zichzelf te verrijken.” FNV, CNV en MHP wijzen de plannen van minister Donner volledig af. Jongerius: “Dit plan helpt geen mens extra aan een baan. Het geeft de werkgevers een cadeautje van anderhalf miljard euro. En het zadelt de werknemers met dit flitsontslag op met een fors grotere onzekerheid over hun bestaan.” De FNV vindt het niet fair dat de zwakste partij straks naar de rechter moet stappen om een ontslag aan te vechten. Jongerius vergelijkt een arbeidsrelatie met een vertrouwensband. “Je bent nou eenmaal niet elke dag van je leven 35 en tip-top in orde. Werkgevers willen mensen die betrokken zijn. Werknemers willen graag betrokken worden. Die betrokkenheid vraagt over en weer om een investering. En het vertrouwen dat je van elkaar op aan kunt, ook als het even wat minder gaat. En dat als een werkgever van iemand af wil, dat hij twee keer moet nadenken of ontslag de enige of de beste oplossing is.” Ik vind het wel een positieve ontwikkeling. Kunnen eindelijk die eeuwig zieke figuren en die lui die altijd twee, drie weken te laat terug keren van vakantie eenvoudig worden vervangen :goedzo: Als een werkgever een goed verhaal heeft, en kan aantonen dat een werknemer niet voldoende heeft gedaan om op niveau te blijven, bijvoorbeeld opleiding weigert, vaak te laat komt en vroeg naar huis gaat, enz. dan toetst een kantonrechter dat, en krijgt de werknemer een lage of geen ontslagvergoeding. Maar andersom: als je 30 jaar in dienst bent (zoals ik), en je werkgever wil van je af omdat je pensioenopbouw te duur wordt, dan schop je hem gewoon op straat ... :goedzo: Kost straks niks. Dus inderdaad: geldt ook voor mij, en eigenlijk voor iedereen: als DAT de toekomst is, dan ga ik ook free-lancen. Dan is een contract inderdaad gene ENE moer meer waard. Als ik morgen ergens anders meer kan verdienen, ben ik vandaag nog weg! :goedzo: STIK maar met je belangrijke project! :lekkerpuh (en DAT is iets wat die KUT Donner zich niet realiseert ...) Ik werk al een maand aan de specificaties voor het nieuwe systeem voor de invoering van de nieuwe leaseauto wetgeving. Over twee maanden MOET het af zijn want dan gaat de nieuwe wetgeving in. Maar ja, morgen kan ik ergens anders 5 Euro per uur meer verdienen, dus toedeledoki! Veel succes met je specificaties! :stout: Je komt er wel uit hè? :nijn:

rooiemao
30-08-2007, 19:16
Dan komen er meer ftp-ers. Ik werk graag op projectbasis bij verschillende bedrijven. Wie wil er nou een vaste baan? Je ziet in het onderwijs ook allemaal van die ouwe zakken die alleen maar hun pensioen zitten af te wachten en geen moer meer uitvoeren.

rja
30-08-2007, 19:33
Als je boven de 45 bent, Krijg je heel moeilijk een baan, Die werkgevers houden niet van oudere werknemers, je ziet ook heel weinig als uitzendkracht. Die gaan ze dus dumpen, als de ontslag regels worden versoepeld. Die regels gelden natuurlijk niet voor de top, die houden hun gouden handdruk.