Bekijk volle/desktop versie : Mijn hoofd is een warboel; hersenspinsels en koffievlekken.

14-08-2002, 01:23
Mijn hoofd is een warboel; hersenspinsels en koffievlekken.

Opgedragen aan Jamila S.

Dachten we even de schimmen der angst te hebben overwonnen, met een ziekelijk makende grijns steken ze hun koppen weer op, 11 mei is vervaagd, 15 mei geweest. Wat kan ik schrijven, mijn gedachten flitsen door elkaar, een en al warboel. Zal ik clichématig, mijn verhaal beginnen, o arme ik, in deze o zo wrede wereld die mij niet wil begrijpen. Of ga ik in gebogen houding, vertellen dat het allemaal onze schuld is, dat wij allochtoon en moslim, de autochtoon schrik hebben aangejaagd, met onze couscous geur, kleurige of zwarte x hidjaab, met onze baarden, onze minaretten, of onze taal. Merkt U niet beste lezers dat ik in wij en zij termen schrijf, de kloof is groot, de kloof is niet gedicht, de kloof zit ook in mij. Is de kloof te diep ?

Doe de deur achter me dicht, loop richting bus, de zon doet haar dagelijkse ritueel, schijnt fel. Zomer is begonnen, blikken zijn begonnen. Heb je het niet warm ? Ja en dus ? Moet ik daarom mijn principes opzij leggen, moet ik daarom dat waar ik heilig van overtuigd ben naast me neer leggen ? Ik wis mijn gedachten, en begin een nieuw beeld. Ver weg zijn mijn spinsels, in een doem utopie. Hoe laat is het mevrouw ?, aangekomen bij de bushalte. Vriendelijk lacht ze me toe, en komt dichterbij, al wijzend op haar horloge. Haar houding verraad geen angst. De bus is mijn graadmeter, de busmensen, mijn spiegel, spiegel van de realiteit. Ach ja, norse onvriendelijke, naar discriminatie riekende buschauffeurs heb je, maar mijn wapen is vlijmscherp. Snijd dwars door ziel en zucht, laat een zegevierende litteken achter. Trots, sta ik daar, mijn hoofddoek wapperend in de wind, het wilhelmus hoor ik vaag in de verte van mn oorschelp klinken, sla ik, in mijn gedachten grinnikend, onverbiddelijk toe met het Algemeen Beschaafd Nederlands.
Een warme hand, raakt mijn schouder aan, het is bijna kwart voor acht bewegen twee lippen. Ik voel dat ik weer in mijn schulp terug trek, verlegen bedank ik haar. Ik ben weer ik.

Islaam, al-istislaam, salama, van de wortel slm, in alle vrijwilligheid en in vredige overgave werp ik mijn neder voor mijn schepper, Allah. Mijn hoofd bed zich in het gebedskleed, tikkende rust om mij heen, O Allah vergeef mijn zonden prevel ik.
Klokslag acht uur, het nos bulletin, vandaag hebben islamitische terroristen een bloedbad aangericht, kinderen en vrouwen zijn niet geschuwd; Algerije.
Ik hef mijzelf op, Allah is Groot. Reciteer verzen uit de heilige koran, op zachte toon. Elke zin laat ik even op mij in werken. Ik tracht de staat van xghusuâ te bereiken, ik wil nader tot Allah komen. Ik heb Hem lief; Harmonie.
Twee minuten over acht, Turkse jongen uit Veghel schiet Koerdische vriend van zijn zusje dood;Nederland.
Het einde van mijn gebed, mijn dagelijkse bron, mijn koestering, is in aantocht. Asalamoe aleikum wa Rahmatu Allah, Vrede en genade van Allah zij met jullie, wend ik mijn gezicht eerst naar rechts en dan naar links.
Acht uur en 45 minuten, local time NY, 11 september, anno 2001, het WTC is geraakt. Niet lang daarna stort het in. Puin. Boegbeeld van het westen of krokodillen tranen ?

Oorverdovende stilte in mijn hoofd. Heel even.
Mijn gedachten zetten zich weer vluchtig voort; Koffievlekgewijs.
Onverstoord ratelt de media machine door met haar klopjacht, ongenuanceerd. De kloof is dieper geworden.
De wereld is veranderd. Ik ben bang, jij bent bang, wij zijn bang, jullie zijn bang, heeft Ons angst ? Meneer Rechts Wacht Op Antwoord. Met mân Nederlands zit het wel goed. Meneer Rechts raast door mijn spinsels, verslind paarse koekjes en plet linkse tomaten fijn. Ik wil wakker worden uit mijn nachtmerrie. Meneer Rechts laat me met rust ! Is het niet genoeg dat ik ben wie ik ben !

Overdrijven is natuurlijk een vak, mijn hoofddoek wappert niet als ik de bus instap noch hoor ik het wilhelmus in mijn oorschelp ruisen, en toch voel ik die blikken. Mijn verhaal arriveert, mijn spinsels vouwen zich op, ver in een hoekje.

11 mei is een droeve herinnering, een gemiste kans, op naar 22 september, wordt het dan Ons ?

Fatima Zahra,ben ik

BEN JIJ BANG VOOR MIJ ?

x Hidjaab : Islamitische kledingsvoorschrift voor de vrouw.
x Ghusuâ : Geconcentreerd op het voelen van de aanwezigheid van Allah, tijdens het islamitisch gebed.

14-08-2002, 15:00

Meid, wat jij hier hebt neergezet noem ik topkwaliteit!!
Werkelijk waar: Petje Af

14-08-2002, 17:49

Citaat:
Origineel gepost door semmia20
Meid, wat jij hier hebt neergezet noem ik topkwaliteit!!
Werkelijk waar: Petje Af
Tnx

14-08-2002, 18:10

14-08-2002, 18:20

Muesli

Boehoehoe.........

Ik kende m al a overloper..............

14-08-2002, 18:23

Citaat:
Origineel gepost door DePaRaBier
Muesli

Boehoehoe.........

Ik kende m al a overloper..............
Ja ik weet a 3amto

Wat vin jur van e' ?

14-08-2002, 18:33
Ik had toc al gezegd ooit ergens dat ik het n subliem stukje vond/vind!!

14-08-2002, 22:32

Citaat:
Origineel gepost door DePaRaBier
Ik had toc al gezegd ooit ergens dat ik het n subliem stukje vond/vind!!

.................................................. ...... ! Lolz