Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

Bekijk volle/desktop versie : Kamer wil af van verplichte Arabische namen

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18

Kloosjak
29-08-2007, 23:19

Kamer wil af van verplichte Arabische namen woensdag 29 augustus 2007 11:50 Een Kamermeerderheid van CDA, PvdA en ChristenUnie wil dat Nederlandse gemeenten niet langer een lijst met goedgekeurde Arabische namen voorleggen aan jonge Marokkaanse ouders. (http://www.elsevier.nl/nieuws/politiek/artikel/asp/artnr/167480/index.html) http://www.elsevier.nl/artimg/200708/Arabische-tekst.jpg CDA-Kamerlid Mirjam Sterk Het voorleggen van de lijst is in feite dienstverlening aan een buitenlandse overheid, zegt CDA-Kamerlid Mirjam Sterk tegen elsevier.nl. Samen met PvdA-Kamerlid Jeroen Dijsselbloem werkt zij aan een initiatiefwet die ervoor moet zorgen dat Nederlandse gemeenten ophouden met deze 'service'. Gemeente-ambtenaren moeten Marokkaanse ouders niet uit zichzelf wijzen op de voorwaarden waar ze aan moeten voldoen als ze willen dat hun kind ook de Marokkaanse nationaliteit krijgt. Zelf kiezen Ook de ChristenUnie zou het initiatief steunen. Ouders die in Nederland een kind krijgen, horen zelf een naam te kunnen kiezen, stellen de partijen. Gemeenten moeten daarom voortaan verwijzen naar het Marokkaanse consulaat, in plaats van zelf een lijst met geschikte namen aan de ouders te geven. In een reactie tegen elsevier.nl zegt Eric Trinthamer, woordvoerder van de VVD, het roerend met het initiatief eens te zijn. Hij benadrukt het belang van keuzevrijheid voor de Marokkaanse ouders. De kwestie werd in mei aangekaart door het Haarlemse gemeenteraadslid Moussa Aynan (PvdA). Jonge Marokkaanse ouders zijn verplicht een naam voor hun kind te kiezen die door de Marokkaanse regering is goedgekeurd. Bedreigd Nederlandse gemeenten leggen de ouders daartoe een lijst met goedgekeurde namen voor. Als de ouders een afwijkende naam kiezen, verliest hun kind de Marokkaanse nationaliteit. Aynan startte een handtekeningenactie tegen dit beleid. Volgens de PvdA'er moeten Nederlandse gemeenten zich niet gedragen als voorpost van de Marokkaanse regering. Nadat hij verschillende keren werd bedreigd, staakte Aynan de handtekeningenactie. Door Robbert de Witt

Kloosjak
29-08-2007, 23:23
Ik zeg weg met die lijst...

wrattenzwijn
29-08-2007, 23:23
die wet in marokko is krom... maar mensen moeten zelf weten welke naam ze kiezen in dit land... dus goedgekeurde arabische namen zijn wat mij betreft ok. maar die dubbele paspoortzooi vind ik niet kunnen voor kinderen die hier geboren zijn. die moeten gewoon nederlander worden en ndus niet de dubbele nationaliteit. anders blijf je aan de gang.

Kendie
29-08-2007, 23:52
Ik ben het er mee eens. WEG MET DIE NAMENLIJST! :moe: Ik heb nichtjes en neefjes met prachtige Amazigh namen en die werden helaas niet (nog steeds) geaccpeteerd. Echt een drama om een naam. De losers:jammer:

Mo-6
30-08-2007, 00:00

Ik kan me wel wat voorstellen dat bepaalde namen niet kunnen dat is in Nederland ook zo dacht ik. Maar dat het perse een bepaald soort namen moet zijn Arabische in dit geval en bijvoorbeeld geen Berberse of Amazigh lijkt me een discriminerende maatregel. Verder vind ik inderdaad dat de Nederlandse overheid daar dan ook geen medewerking aan dient te verlenen.

misbaksel
30-08-2007, 05:52
als de marokkaan niet zijn marokkaanse nationaliteit verliezen wilt, moet hij zelf maar achter die namenlijst aangaan vind ik, moet de nederlandse overheid écht zo betuttelend optreden? ik neem aan dat een mooie islamitische naam zoals aicha, abdullah of mohammed best wel mogen van marokko. zo niet, jammer voor de nationaliteit.

AMAR_420
30-08-2007, 14:44
moslims horen toch een islamitische voornaam te hebben dus de kamer kan de pot op

MohammediaMeid
30-08-2007, 14:59
moslims horen toch een islamitische voornaam te hebben dus de kamer kan de pot op ja inderdaad maar wil je toch geen islamitische naam hebben (daar gaat je marokkaanse nationaliteit dan) :hihi: dus doe je best maar

Roku
30-08-2007, 15:00
Ik heb ook geen Arabische naam, maar is wel geaccepteerd :), je moet gewoon extra geld geven.

Mister1979
30-08-2007, 15:06
Ik heb ook geen Arabische naam, maar is wel geaccepteerd :), je moet gewoon extra geld geven. Je naam is toch Zion Snuffiebuffie? :)

WhoCares
30-08-2007, 15:07
Ik ben het er ook mee eens..die namenlijst moet gauw weg.

dr_Klon
30-08-2007, 15:16
Ik begrijp de hele ophef over deze kwestie eigenlijk niet. Heb even het artikel erbij gepakt in de hoop dat iemand mij zou kunnen helpen. Bron: Haarlems agblad Het Haarlemse PvdA-raadslid Moussa Aynan is boos op de gemeente Haarlem omdat die een namenlijst overlegt wanneer jonge ouders van Marokkaanse komaf hun hun pasgeboren baby op het gemeentehuis komen aangeven. Volgens hem werkt de Nederlandse overheid hierdoor mee aan het discriminerende en Arabisch-nationalistische beleid van de Marokkaanse regering. De lijst die de ouders krijgen voorgeschoteld bevat door de Marokkaanse regering goedgekeurde namen. Een boze Aynan in het Haarlems Dagblad: ''Die lijst bevat alleen Arabische namen, géén Berberse of christelijke, en is daarmee discriminerend.'' Het stoort Aynan vooral dat de lijst ongevraagd wordt voorgelegd aan een ieder met een Marokkaanse naam. ''Ik zou er iets beter mee kunnen leven als eerst gevraagd werd of iemand van deze lijst gebruik wil maken.'' De gemeente Haarlem zegt dat de lijst moet worden gezien als service. Als de ouders hun kind ook bij de Marokkaanse ambassade willen aanmelden, levert het problemen op als het kind een niet goedgekeurde naam heeft gekregen. Haarlem benadrukt iedere normale naam te accepteren. Op de Marokkaanse ambassade worden alleen namen van de lijst geaccepteerd. Haarlem hanteert ook een lijst met Turkse namen. Namenlijsten De 34-jarige Aynan is onlangs zelf vader geworden en toen hij zijn zoontje kwam aangeven, kreeg hij ongevraagd de lijst met namen voorgelegd: ''Er werd mij bij mijn aangifte op gewezen dat ik problemen zou krijgen met 'mijn overheid' als ik geen goedgekeurde naam zou kiezen voor mijn kind. Alsof ik de Marokkaanse regering als 'mijn overheid' zou beschouwen.'' De namenlijsten zijn overigens geen nieuw gegeven en ook niet iets 'Haarlems'. Al in 2005 liet de Tweede Kamer weten dat ze totaal niet te spreken was over Nederlandse gemeenten als Amsterdam en Den Haag die aan kersverse Turkse en Marokkaanse ouders namenlijsten overleggen. Zowel PvdA als CDA vroegen toen aan minister Donner van Justitie opheldering over deze kwestie. Sedertdien is er kennelijk weinig veranderd. Ik begrijp hier uit dat de gemeente enkel die lijst gebruikt om er voor te zorgen dat mensen straks niet voor verassingen komen te staan als ze naar de ambasade gaan. Het is gewoon een vorm van service/voorlichting. En hierdoor raak ik het spoor helemaal bijster; Alsof ik de Marokkaanse regering als 'mijn overheid' zou beschouwen Dan vraag ik mijzelf, waarom dan al die ophef. Als je de Marokkaanse regering niet als jouw overheid ziet, waarom zou je dan een Marokkaanse nationaliteit aanvragen? Neem gewoon enkel de Nederlandse nationaliteit. Twee vliegen in één klap. En je hebt het gezeik niet over dubbele nationaliteiten(je kind straks ook niet) en je kan je kinderen noemen hoe jij wilt, en dat zonder namenlijst. Je kan die lijst wel gaan verbieden bij de Nederlandse gemeenten(die dat enkel doen als extra service), maar dan heb je nog de Marokkaanse ambasade. Het enige wat je daarmee bereikt is dat mensen straks bij de Marokkaanse ambasade staan met als antwoord "dat wist ik niet". Gezien bovengenoemde, hoop ik dat er iemand is die mij kan vertellen waarom die hele ophef er is. Let wel: ga niet zeiken over Marokko, want daar gaat het hier niet om. Het gaat hier om de "voorlichting/service" die de gemeenten bieden.

izem
30-08-2007, 15:21

arabische namen horen in het midden oosten thuis en niet in Tamazgha

Kloosjak
30-08-2007, 17:02
Je naam is toch Zion Snuffiebuffie? :) :hihi:

Kloosjak
30-08-2007, 17:16
Ik heb ook geen Arabische naam, maar is wel geaccepteerd :), je moet gewoon extra geld geven. Japannertje...

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18