Bekijk volle/desktop versie : Miljoen pelgrims op de vlucht



Pagina's : 1 [2] 3

29-08-2007, 14:22

Citaat door Lella_Roosje:
De enige bedevaart waar je een 'pelgrim' bent, is de hadj. En geen zelfverzonnen rituelen.


En de hadj is géén zelfverzonnen ritueel?

29-08-2007, 14:26



Citaat door aplat:
Zelfverzonnen rituelen? Klinkt me arrogant in de oren.!

Er worden regelmatig bedevaarten georganiseerd overal in Europa en elders. Wie in Nederland woont en kennis heeft van de vele religies en multicultuur (177 nationaliteiten) weet dat heel goed.

Een bedevaart is geen prerogatief van een bepaalde religie.
Elke bedevaart kent haar eigen pelgrims. Boeddisme, Jainisme, Sihkisme, Yezidisme (!), Hindoeisme etc. etc.

Bedevaarten dwz jaarlijks pelgrimstochten worden organiseerd, naar: Amsterdam (Stille Omgang), Smakt (St. Jozef), Heiloo (Onze Lieve Vrouw ter Nood) en Echternach (Springprocessie). Tijdens deze bedevaarten worden ook andere heiligdommen als Banneux, Tienray, Handel, Renkum, Oostrum, Schiedam en Maastricht aangedaan. Ook Lourdes en Rome !

Het is niets anders dan inspiratie opdoen. BV naar een voor iemand heilige plek.

Om de meest uiteenlopende redenen gaan mensen "op bedevaart". Een wandelvakantie naar Santiago de Compostella of Assisi. Een fietstocht met de parochie naar Onze Lieve Vrouwe ter Nood in Heiloo. Een groepsreis met vliegtuig of touringcar naar Lourdes. Een bezoek aan de vele Mariakapellen in Limburg. Een voettocht met jongeren die onderweg gezelligheid met bezinning willen combineren. Een reis naar de oecumenische jongerengemeenschap in Taizé. Of een gewone wandeling die toevallig langs een kapel of kruis voert en je plotseling aan het denken zet. Of zelfs bidden...

Is het niet een beetje kort door de bocht om te denken dat moslims de enige op de wereld zijn die een bedevaart hebben ?
Of is de inspiratie die men daar opdoet allemaal meer of minder waard?

Ik ga soms ook op bedevaart, gewoon naar een voor mij heilige plek, maar die niemand anders iets aangaat.
En daar vallen geen slachtoffers van georganiseerde criminele bendes. En daar gaat het over in deze topic.


Is niet arrogants aan. Nergens in de Qu`raan (dus Het Boek van de moslims, heb het nu niet over andere gelovigen) staan de rituelen, zoals shi-ieten die kennen, beschreven. Mekka/Medina zouden de enige pelgrimsoorden moeten zijn voor Moslims.


29-08-2007, 14:27

Citaat door Peej:
En de hadj is géén zelfverzonnen ritueel?


Nope.

29-08-2007, 14:29

Citaat door Lella_Roosje:

Is niet arrogants aan. Nergens in de Qu`raan (dus Het Boek van de moslims, heb het nu niet over andere gelovigen) staan de rituelen, zoals shi-ieten die kennen, beschreven. Mekka/Medina zouden de enige pelgrimsoorden moeten zijn voor Moslims.

Ja ,voor moslims ja.

Maar zo zei je dat niet:



Citaat door Lella_Roosje:
De enige bedevaart waar je een 'pelgrim' bent, is de hadj. En geen zelfverzonnen rituelen.


Dit wekt toch de suggestie dat "anderen" maar zelf verzonnen rituelen hebben? En daar protesteerde ik grondig tegen.

29-08-2007, 14:29



Citaat door Hagesan:
Vandaar dat deze topic wordt doodgezwegen. Eigenlijk wel goed dus dat die mensen zijn omgebracht. Als een criminele marokkaan het loodje legt dan is de wereld te klein, maar nu is het wel okay. Bedankt voor het inzicht wat je me net hebt gegeven.



Of je probeert nu voor anderen (lees; moslims die niet op deze topic reageren) te spreken waartoe jij geen recht hebt of er is mis met je IQ.




Elke onschuldige dode is er 1 teveel.

29-08-2007, 14:31

Citaat door aplat:
Ja ,voor moslims ja.

Maar zo zei je dat niet:




Dit wekt toch de suggestie dat "anderen" maar zelf verzonnen rituelen hebben? En daar protesteerde ik grondig tegen.


Ik praat meestal vanuit een Islamitische visie op dit forum bij zulke onderwerpen. Dacht dat je dat wel wist.

Als iemand een wandeling door de duinen als een bedevaart ervaart, so be it.

29-08-2007, 14:37

Citaat door Lella_Roosje:

Nope.


Nou, dat zie ik dan anders.

Ik kan me niet voorstellen dat een god die in staat is om van klei en water een mens te kneden niks originelers en zinvollers kan bedenken dan rondjes draaien rond een zwarte steen en steentjes gooien naar een stel stenen zuilen.

Dat moet wel het werk van een paar humoristische mensen zijn geweest die zich rot moeten hebben gelachen bij de gedachte dat er ook werkelijk mensen zo mallotig zouden gaan doen.

29-08-2007, 14:38

Citaat door Lella_Roosje:

Ik praat meestal vanuit een Islamitische visie op dit forum bij zulke onderwerpen. Dacht dat je dat wel wist.

Als iemand een wandeling door de duinen als een bedevaart ervaart, so be it.


Ik praat NOOIT NEVER hier op dit forum vanuit mijn geloofsvisie.
Dat gaat geen mens wat aan, dat is privee.

Maar goed, mensen verschillen, maar in het algemeen is het wel van belang om er bij te vermelden INDIEN het je eigen visie of dat van een ander is, vind ik.

29-08-2007, 14:40

Citaat door Peej:
Nou, dat zie ik dan anders.

Ik kan me niet voorstellen dat een god die in staat is om van klei en water een mens te kneden niks originelers en zinvollers kan bedenken dan rondjes draaien rond een zwarte steen en steentjes gooien naar een stel stenen zuilen.

Dat moet wel het werk van een paar humoristische mensen zijn geweest die zich rot moeten hebben gelachen bij de gedachte dat er ook werkelijk mensen zo mallotig zouden gaan doen.



Zo mag jij dat zien. Ooit zullen wij allen de waarheid aanschouwen.

29-08-2007, 14:42

Citaat door aplat:
Ik praat NOOIT NEVER hier op dit forum vanuit mijn geloofsvisie.
Dat gaat geen mens wat aan, dat is privee.

Maar goed, mensen verschillen, maar in het algemeen is het wel van belang om er bij te vermelden INDIEN het je eigen visie of dat van een ander is, vind ik.


Als jij trots bent op jouw geloof, jouw religie die jou maakt tot de mens die je nu bent, waarom zou je dat niet aan anderen willen laten zien? Naar buiten dragen?

Ik reageer via deze account, Lella_Roosje, dus dan lijkt het me logisch dat ik vanuit Lella_Roosje`s (ik dus) visie spreek...

29-08-2007, 16:19

Citaat door Lella_Roosje:

Als jij trots bent op jouw geloof, jouw religie die jou maakt tot de mens die je nu bent, waarom zou je dat niet aan anderen willen laten zien? Naar buiten dragen?

Om de eenvouduige reden dat dit standpunt nu juist is wat mijn geloofsvisie van mij vraagt.

Dring niet op, dring niet aan, stoot een ander met uw zienswijze niet voor het hoofd, getuig niet. Want mocht deze het niet begrijpen, dan zal bij deze alles als een belediging worden opgevat.


Citaat:

Ik reageer via deze account, Lella_Roosje, dus dan lijkt het me logisch dat ik vanuit Lella_Roosje`s (ik dus) visie spreek...


Ja Lella, I KNOW, en daar val ik je ook niet op aan.

29-08-2007, 20:02
Waarom is er zo weinig aandacht op dit forum voor dit verschrikkelijke gebeuren?

29-08-2007, 20:13



Citaat door aplat:
Om de eenvouduige reden dat dit standpunt nu juist is wat mijn geloofsvisie van mij vraagt.

Dring niet op, dring niet aan, stoot een ander met uw zienswijze niet voor het hoofd, getuig niet. Want mocht deze het niet begrijpen, dan zal bij deze alles als een belediging worden opgevat.

Ja Lella, I KNOW, en daar val ik je ook niet op aan.


Eenvoudige.

Ik snap je 'geloofsvisie'. Ik noem het even zo, omdat ik ervan uit ging dat jouw visie was gebaseerd op een religie of een ander soortgelijke levenswijze en niet op een houding die eigenlijk elk mens dient te hebbem. Niemand heeft er iets aan als je je visie wil overdragen met geweld/onder dwang..


29-08-2007, 20:13

Citaat door ROM:
EX MOD



Gelukkig wel.

Ben je weer undercover bezig, buurman?

29-08-2007, 20:14

Citaat door Findo:
Waarom is er zo weinig aandacht op dit forum voor dit verschrikkelijke gebeuren?


Je weet hoe het gaat hier...

Pagina's : 1 [2] 3