Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

Bekijk volle/desktop versie : Islamitische Gül na maanden onrust bijna president Turkije

MASTERDAM
28-08-2007, 10:20

ISTANBUL - De Turkse minister van Buitenlandse Zaken, Abdullah Gül, wordt dinsdag na maanden van onrust waarschijnlijk verkozen tot president van Turkije. De 56-jarige diplomaat wordt dan het eerste staatshoofd met een islamistische achtergrond in de geschiedenis van het seculiere Turkije. ANP Naar verwachting weet de omstreden kandidaat van de conservatieve islamitische regeringspartij AKP bij de stemming in het parlement de meerderheid van de volksvertegenwoordigers achter zich. Tijdens de twee eerdere rondes de afgelopen dagen haalde Gül niet de tweederde meerderheid die toen vereist was. In de derde ronde is slechts een absolute meerderheid nodig. Politieke crisis In het voorjaar deed Gül ook al een poging om president te worden. Zijn kandidatuur leidde tot een grote politieke crisis. Na dreigingen van het leger, dat zich beschouwt als hoeder van de scheiding tussen staat en religie, verklaarde het Hooggerechtshof de verkiezingen ongeldig. Premier Recep Tayyip Erdogan, ook van de AKP, schreef vervolgens nieuwe verkiezingen uit. Die won de partij in juli met afstand, waardoor ze Gül opnieuw naar voren kon schuiven als kandidaat. De AKP bezet 341 zetels in het 550 zetels tellende Turkse parlement. Andere kandidaten Twee andere kandidaten doen ook een gooi naar het presidentschap. De linkse partij DSP heeft Tayfun Icli naar voren geschoven terwijl de ultranationalistische MHP Sabahattin Cakmakoglu als president wil. Ze kregen in de eerste twee ronden slechts de steun van hun eigen parlementariërs en zijn eigenlijk bij voorbaat kansloos. De stemming in het Turkse parlement heeft dinsdagmiddag om twee uur (Nederlandse tijd) plaats. De winnaar wordt naar verwachting vrijwel meteen geïnstalleerd als nieuw Turks staatshoofd. Bron: nu (http://www.nu.nl/news/1211238/21/G%FCl_na_maanden_onrust_bijna_president_Turkije.ht ml)

Dame24
28-08-2007, 12:18
Turkiye.... Wat kun je erover zeggen..... Turken zijn ontzettend nationalistisch... en leven naar aanleiding van hun cultuur ipv de islam. Heel erg spijtig..... toen al die dwalende turken gingen demonstreren tegen AKP partij ..... ik kon wel overgeven..... een dame vertelde : ik ben moslim maar ik ben bang dat ik dan straks niet meer mag dragen wat ik wil,en ben bang dat ik dan niet meer openlijk mag dansen en drinken... DAME: verdiep je in Allah (swt) en Zijn Schepping... OPEN JE OGEN!!! VREES ALLEEN ALLAH (swt) Ik heb zooooooooooooo vaak discussies gehad met onze turkse broeders en zusters... het enige wat telt bij hun is de Turkse vlag en natuurlijk hun HELD (ze aanbidden nog net niet zijn standbeelden en foto) KEMAL MUSTAFA ATATURK........... ik krijg zelfs te horen.. geloof is niet alles,ik leef nu lekker ik zie het later wel allemaal...... als iemand de turkse vlag nara beneden haald dan schiet ik die persoon neer... en dat hoorde ik niet van 1 enkele turk. Ik zal nooit een heel volk gaan generaliseren... maar turken zijn te nationalistisch denken alleen maar aan het wereldse leven... en aanbidden NAZAR (wat door de mens is gemaakt) doen dus aan afgoderij..........