Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

Bekijk volle/desktop versie : Dreigende taal Turkse leger voor verkiezingen

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10

FAT-TIME
27-08-2007, 19:24

Dreigende taal Turkse leger voor verkiezingen ANKARA - De Turkse strijdkrachten hebben maandag gewaarschuwd dat ze zullen ingrijpen als het bestaan van de seculiere republiek in gevaar komt. De uitlatingen van bevelhebber Yasar Büyükanit op de website van het leger komen een dag voor de derde ronde van de presidentsverkiezingen. ,,Helaas zien we elke dag dat er pogingen worden gedaan om de moderne vooruitgang ongedaan te maken en de Turkse seculiere republiek en de democratische structuren te ondermijnen'', staat in de verklaring. ,,Het is onze taak om de republiek en het gedachtegoed van de stichter Atatürk te beschermen'', aldus Büyükanit. Het Turkse leger wantrouwt de voornaamste kandidaat voor het presidentsschap, Abdullah Gül, omdat hij een gelovige en vrome moslim is. Volgens de strijdkrachten kan Gül zijn positie gebruiken om Turkije te islamiseren. De president heeft namelijk de mogelijkheid om de grondwet te veranderen. http://www.ad.nl/buitenland/article1615248.ece (ANP)

Sheikh
27-08-2007, 20:20
die ''turkse'' leger zijn gewoon de joodse kleinkinderen van AtaJEW

lemster
27-08-2007, 20:23
Nee, das lekker. Een leger die denkt zich te kunnen bemoeien met de politiek.

abaad
27-08-2007, 20:26
de meeste turken zijn sukkels ze zeggen''we geloven in de qoran en voeren uit wat er in staat'' en dan zeggen ze we willen geen sharia:hihi: :hihi:

lemster
27-08-2007, 20:31

Nee. Logisch. Zou ik ook niet willen. Bovendien is de sharia gemaakt door mensen. Geen Goddelijke creatie.

abaad
27-08-2007, 20:32
Nee. Logisch. Zou ik ook niet willen. Bovendien is de sharia gemaakt door mensen. Geen Goddelijke creatie. jouw mening

lemster
27-08-2007, 21:26
jouw mening Wat ik zeg over de Sharia is feitelijk zo. Het ís door mensen opgesteld. Omdat de sharia en de fiqh niet, zoals de Koran, tijdens Mohammed’s leven geopenbaard zijn, kunnen deze in principe niet dwingend en onveranderbaar zijn. Het is geen goddelijke Wet, maar gevormd op basis van latere inzichten. De deuren van de interpretatie werden aan het einde van de 10de eeuw reeds gesloten door de rechtsgeleerden. Alle belangrijke juridische zaken zouden geregeld zijn en in de toekomst zouden rechters op basis van eerdere beslissingen recht moeten spreken. Eigen inzicht mocht niet meer worden gebruikt.

Sheikh
27-08-2007, 21:40
je zou maar wikipedia als bron gebruiken:lol: elke kind kan een artikel wijzigen daarzo... shariah is een goddelijke wet.. als je het niet uitvoert(als wet van een land) ben je kafier thats it... omdat je een deel van de koran niet in handelt en gelooft....

lemster
27-08-2007, 22:25
De Sharia is niet Goddelijk. De Koraan is geopenbaard aan Mohammed en is het woord van Allah. Onze profeet geldt als ons voorbeeld. De Sharia is opgeschreven jaren na de dood van onze profeet en onder invloed van de interpretatie van geleerden. De Sharia is onderhevig geweest aan verandering. Itt de Koraan, wat geldt als God's woord. Het is wetgeving gebaseerd op Koraan en Soennah. Niet meer en niet minder. Goddelijk is het zeker niet. Overigens is er geen land welke de sharia in zijn pure vorm toepast. De landen die bij ons bekend staan als Islamitische landen hebben of gedeeltes van de sharia als wetgeving of een wetgeving geinspireerd door de Sharia. Als je voorstander van de Sharia bent dan ben je voorstander van het afhakken van handen van dieven en de doodstraf. Van het terugdraaien van de hervormingen van de scheidingswetten die niet zo lang geleden zijn doorgevoerd in Marokko. Wat mij betreft mag er nog meer veranderen. Erfrecht bijvoorbeeld. Het feit dat een vrouw een halve stok erft stoelt nog op de veronderstelling dat zij gehuwd is en een man heeft die haar verzorgt en voorziet van eigen geld (bruidsschat) We weten inmiddels dat die veronderstelling onterecht is. Ook worden tegenwoordig symbolische bruidschatten gegeven. Vrouwen werken en hebben hun eigen rijkdom en inbreng en zijn langer ongetrouwd.

hamidu
27-08-2007, 22:51
Het is hun grondwettelijke taak om de seculiere staat te verdedigen. Niks mis mee. Hmm. Het is ook hun grondwettelijke taak om een democratische gekozen president te verdedigen.Ze mogen geen staatgreep plegen dus.

hamidu
27-08-2007, 22:53
:lol: Jaja, allah schreef ze in het zand van de woestijn :hihi: Je bent niet grappig,hoor.

Sheikh
27-08-2007, 22:59
De Sharia is niet Goddelijk. De Koraan is geopenbaard aan Mohammed en is het woord van Allah. Onze profeet geldt als ons voorbeeld. De Sharia is opgeschreven jaren na de dood van onze profeet en onder invloed van de interpretatie van geleerden. De Sharia is onderhevig geweest aan verandering. Itt de Koraan, wat geldt als God's woord. Het is wetgeving gebaseerd op Koraan en Soennah. Niet meer en niet minder. Goddelijk is het zeker niet. Overigens is er geen land welke de sharia in zijn pure vorm toepast. De landen die bij ons bekend staan als Islamitische landen hebben of gedeeltes van de sharia als wetgeving of een wetgeving geinspireerd door de Sharia. Als je voorstander van de Sharia bent dan ben je voorstander van het afhakken van handen van dieven en de doodstraf. Van het terugdraaien van de hervormingen van de scheidingswetten die niet zo lang geleden zijn doorgevoerd in Marokko. Wat mij betreft mag er nog meer veranderen. Erfrecht bijvoorbeeld. Het feit dat een vrouw een halve stok erft stoelt nog op de veronderstelling dat zij gehuwd is en een man heeft die haar verzorgt en voorziet van eigen geld (bruidsschat) We weten inmiddels dat die veronderstelling onterecht is. Ook worden tegenwoordig symbolische bruidschatten gegeven. Vrouwen werken en hebben hun eigen rijkdom en inbreng en zijn langer ongetrouwd. Goedzo! je snapt het geen staten nee(lijkt me logisch als het onder controle is door Vul-het-maar-zelf-in-je-weet-wel-wie:D), maar wel gebieden die het in zijn pure vorm toe past echt een verrot tegenwoordig ze noemen zich moslims maar erkennen niet eens de shariah en dan mag jij zeggen wat je dan bent?

lemster
27-08-2007, 23:05

Goedzo! je snapt het geen staten nee(lijkt me logisch als het onder controle is door Vul-het-maar-zelf-in-je-weet-wel-wie:D), maar wel gebieden die het in zijn pure vorm toe past echt een verrot tegenwoordig ze noemen zich moslims maar erkennen niet eens de shariah en dan mag jij zeggen wat je dan bent? Ik snap het zeker wel. Nu jij nog. Ik heb duidelijk gesteld dat de Sharia niet goddelijk is. Volgens mij mag je niets tot goddelijk verklaren (naast Koraan) Zelfs de Profeet niet. Ik ben een Moslima die gelooft in dat de wereld verandert. Net zoals onze Schepper onze wereld heeft veranderd 1400 jaar geleden en de vrouwen rechten heeft gegeven en bescherming opdat ze niet misbruikt worden zoals ze daarvoor werden. Als het principe waarop iets gebaseerd is niet meer bestaat waarom die regel dan blijven toepassen? Bovendien geloof ik niet in de doodstraf of amputaties als straf. Geen mens heeft het recht een ander te doden. Als iemand een gevaar is voor de maatschappij sluit je hem of haar op.

dpdp
27-08-2007, 23:31
lang leve de zogenaamde democratie...

anash
27-08-2007, 23:35
Bovendien geloof ik niet in de doodstraf of amputaties als straf. Geen mens heeft het recht een ander te doden. Als iemand een gevaar is voor de maatschappij sluit je hem of haar op. Maar daar wringt het schoentje net, wat jij denkt of in gelooft, doet er niet toe. Als de islam ergens een oordeel over velt, dan is er geen discussie meer mogelijk. En dat jij dan de shariah niet leuk vindt omdat jij de vrouwensrechten niet gelijkwaardig vind. Dat is dan nogmaals, niet relevant.

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10