Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

Bekijk volle/desktop versie : Nieuws.Marokko.nl tegen professionele journalistiek

aplat
26-08-2007, 07:29

Nieuws.Marokko.nl tegen professionele journalistiek: help ons stapje verder komen Theo van Stegeren Ruim een jaar geleden legde de Nederlands-Marokkaanse Malika Faqir me uit hoe haar journalistieke carrière in het honderd kon lopen. Volgens Malika waren haar lotgevallen exemplarisch voor die van vele anderen. Gezien haar relaas kijk ik nu met bovengemiddelde belangstelling naar het project Nieuws.Marokko.nl, dat veel nieuw Marokkaans journalistiek talent kan gaan opleveren. Terwijl de meeste media zonder Nederlandse Marokkanen op de redactie over het Nederlands-Marokkaanse volksdeel proberen te berichten, neemt Marokko.nl het heft in eigen handen. Vanaf september gaat de site – gezegend met tussen de 35.000 en 50.000 unieke bezoekers per dag - eigen nieuws in omloop brengen. Maar dan ook echt eigen nieuws. Hoofdredacteur Annebregt Dijkman: "Het harde en snelle nieuws wordt al voldoende door anderen geproduceerd, we hebben niet de pretentie dat nog eens beter over te doen. Bovendien ben je toch nooit sneller dan de bezoekers die nieuws op het web oppikken en bij ons op de site plaatsen. Wat we gaan doen is eigen onderwerpen produceren die de insteek van Marokkaanse jongeren volgen. Daarbij willen we behalve teksten ook filmpjes, audio en foto's produceren." Hels karwei Deze operatie Eigen Nieuws moet volgens Dijkman een "cultuuromslag" opleveren waaraan medewerkers én bezoekers gaan meedoen. In eerste instantie zal de groep van enkele tientallen freelancers die zich de afgelopen jaren om de site heeft verzameld, worden opgeleid. Deze groep, die voor 95% Marokkaans is, moet zelf nieuwsopdrachten formuleren (waarbij ook bezoekers een inbreng kunnen hebben), bepalen welke mensen ze wil benaderen, eigen kanalen ontwikkelen. Als dat eenmaal loopt komen er ook masterclasses voor leden van de community: hoe schrijf je een persbericht of een column, hoe ga je met de camera op pad? Het zal een hels karwei worden. De begeleiding wordt gedeeltelijk vormgeven door peer to peer educatie (redactieleden die onderling elkaar helpen en adviseren op een eigen redactieforum). Verder heeft een aantal mensen (vanuit de media) zich bereid verklaard mee te denken met het project en daar waar mogelijk ondersteuning te bieden. Dijkman: "Het zou leuk zijn als dit project breed gedragen wordt. Ik ben bezig met het formeren van een soort van raad van advies waarin verschillende journalistieke disciplines vertegenwoordigd zijn. Mijn droom is om de redactieleden een masterclass (van meerdere disciplines) aan te kunnen bieden, gezien het belang van doorstroom van Marokkaanse jongeren naar reguliere media. Mijn vraag aan de traditionele journalisten is hoe we hun expertise kunnen inzetten om mensen die bij ons komen een stem te geven, een stapje verder te helpen komen, om zich als beginnend burgerjournalist te ontplooien." Eén omstandigheid heeft de site mee: het bereik onder de doelgroep is fabelachtig. Bijna alle Marokkaanse jongeren tussen de 15 en 25 jaar – in totaal zo'n 80.000 – komen er weleens een kijkje nemen. Soms treedt die community enigszins als geheel naar buiten, zoals in mei jl., toen de KNVB snoeihard reageerde op voetbalrellen waarbij veel Marokkaanse jongeren betrokken waren. In een persbericht liet Marokko.nl weten dat de leden "massaal ontstemd" waren over de rellen na de overwinning Jong Marokko op Jong Oranje. Jammergenoeg heeft de populariteit ook een keerzijde. Veertig vrijwillige, getrainde moderatoren hebben er hun handen vol aan verkeerde types en verkeerde teksten te weren. Men wil een herhaling van de gebeurtenissen in 2003 voorkomen, toen de site door de aanwezigheid van radicale elementen in opspraak raakte. Moederorganisatie Stichting Marokko Media had juist 67.000 euro van het Bedrijfsfonds voor de Pers ontvangen om het burgerjournalistieke onderdeel Nieuws.Marokko.nl op te zetten, maar besloot – gedwongen door de gebeurtenissen - om het grootste deel van de subsidie terug te storten. Nu gaat Marokko.nl het dan opnieuw proberen, weer met steun van het Bedrijfsfonds, dat een uitkering van 135.000 euro voor het project heeft uitgetrokken. "Amateur-journalistiek trivialiseert" Het zal niet eenvoudig worden. De doelgroep is jong – de meeste bezoekers en leden zijn tussen de 15 en 20 jaar oud – wat beperkingen oplegt aan de redactionele formule. De vraag is verder welke kwaliteit en betrouwbaarheid de amateur-journalisten aan hun berichtgeving kunnen meegeven. In het somberste geval gaat het de kant op die Andrew Keen in zijn The Cult of the Amateur schetst: "Amateur-journalistiek trivialiseert en corrumpeert het serieuze debat. Het is de degeneratie van de democratie tot een bewind van de meute en de geruchtenmolen." Maar zo hoeft het niet te gaan. Burgerjournalistiek kan bloeien als er een geoliede, creatieve en kritisch organisatie omheen wordt gebouwd. Ik ondersteun de oproep van Annebregt Dijkman aan de traditionele journalistiek: help een handje met geduldige professionele training en coaching, die zijn nodig om dit potentieel belangrijke initiatief van betekenis te laten worden. :hadj: http://www.denieuwereporter.nl/?p=1057

aplat
26-08-2007, 07:39
Op zich een goed idee om nieuws onder een andere forumule te brengen. Het kan verfrissend werken. Wel moet het zo zijn dat de forumgebruiker altijd moet kunnen terugvallen op de originele informatiebron zelf. En dat moet ook zichtbaar zijn. OBJECTIVITEIT VAN DE BERICHTGEVING MOET OOK GEGARANDEERD BLIJVEN. Ik hoop ook dat alles daardoor in een debat wat persoonlijker gericht kan worden. Zie: http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=1545470

Mathijs
26-08-2007, 22:28
is die gekleurde en minder objectieve nieuwbron niet die bron waarnaar de moderators verwijzen als er geen bron is vermeld in nieuws en actualiteit? Moderators die zowiezo niet aan bronvermedling hoeven te voldoen. M.i. geen goede ontwikkeling en die het gelijkheidsbeginsel aantast.

lemster
26-08-2007, 22:32
Leuk. Waar kan ik me aanmelden.

Mathijs
26-08-2007, 22:35

ff wachten ze beginnen september.

lemster
26-08-2007, 22:37
Midden in de Ramadan. Dan ben ik op mn scherpst:hihi:

Mathijs
26-08-2007, 22:43
die begint toch pas over een week of drie?

lemster
26-08-2007, 22:54
die begint toch pas over een week of drie? Half september.

Mathijs
26-08-2007, 23:00
de dertiende nog wel.