Bekijk volle/desktop versie : De beloning!



20-08-2007, 15:49
De beloning.
Ontvangen van 'Abdul-Aziz Ezhar.

Allah heeft een grote beloning beloofd aan degenen die vasten en omdat de deugdzaamheid van het vasten zo groot is, heeft Allah de beloning hiervoor niet gespecificeerd, zoals Allah zegt in een h'adeeth qudsi: "... behalve voor het vasten, want dat is voor Mij, en Ik zal ervoor belonen."

- Allah heeft degenen die in deze maand omwille van Hem vasten de poort van al-Rayyan beloofd. Sahl zei dat de Profeet (salla Allahu 'alayhi wa salaam) zei: "In het Paradijs is er een poort genaamd al-Rayyaan, door welke alleen die mensen op de Dag der Opstanding het Paradijs zullen betreden die het gewend waren te vasten, en niemand dan zij zullen erdoor naar binnengaan. Er zal worden gezegd: "Waar zijn degenen die gevast hebben?" Ze zullen opstaan en niemand zal het betreden behalve zij. Wanneer ze het betreed zullen hebben, zal het worden gesloten en niemand anders zal er binnentreden." (Bukhaarie & Moslim.)

- Het is overgeleverd van Abu Saalamah dat Abu Hurayrah zei: "De Boodschapper van Allah (salla Allahu 'alayhi wa salaam) zei: "Degene die vast in de ramadan uit geloof en strevend naar beloning, zijn voorgaande zonden zullen worden vergeven." (Bukhaarie.)

- Het is overgeleverd dat Abu Hurayrah zei: De Boodschapper van Allah (salla Allahu 'alayhi wa salaam) zei: "Elke daad van de zoon van Adam is voor hem, behalve voor het vasten; dat is voor Mij en Ik zal daarvoor belonen." Vasten is een schild en als een van jullie aan het vasten is moet hij de seksuele relatie met zijn vrouw en ruziën vermijden. Als iemand met hem vecht of ruziet, behoort hij te zeggen: "Ik ben aan het vasten." Bij Degene in Wiens hand mijn ziel is, de onplezierige geur die komt uit de mond van een vastend persoon is in in de ogen van Allah beter dan de geur van musk. De vastende zal twee momenten van vreugde hebben: een wanneer hij zijn vasten verbreekt en de andere wanneer hij zijn Heer ontmoet; dan zal Hij tevreden zijn vanwege zijn vasten. (Al-Bukhaarie)

- Het is bekend dat het Paradijs vele poorten heeft, want Allah zegt: "Zij treden de Tuinen van 'Adn (het Paradijs) binnen en (ook) degenen die oprecht waren van hun vaderen en hun echtgenoten en hun nakomelingen. En de Engelen treden bij hen binnen door iedere poort." (QS13:23.) "En degenen die hun Heer vreesden zullen in menigten naar het Paradijs worden gevoerd, totdat wanneer zij bij haar zijn aangekomen en haar poorten geopend zullen worden en de bewakers tot hen zullen zeggen: 'Salaamoen Alaykum. Jullie hebben goed gehandeld, treedt binnen, eeuwig levend.' (QS39:73.)

De saheeh ahadieth vertellen ons verder dat er acht poorten zijn:

- Overgeleverd van Sahl ibn Sa'd (radya Allahu 'anhu) dat de Profeet (salla Allahu 'alayhi wa salaam) zei: "In het Paradijs zijn er acht poorten, onder welke een poort is genaamd al-Rayyaan, die niemand zal betreden dan degenen die vasten." (Al-Bukhaarie.)

- Overgeleverd van 'Ubaadah (moge Allah tevreden met hem zijn) dat de Profeet (salla Allahu 'alayhi wa salaam) zei: "Een ieder die getuigt dat er geen god is dan Allah alleen, met geen partners of deelgenoten, en dat Mohammed zijn dienaar en Boodschapper is, en dat 'Isa de slaaf van Allah en Zijn Boodschapper is, en een woord welk Allah schonk aan Maryam en een geest geschapen door Hem (zie al-Nisa 4:171), en dat het Paradijs waar is en dat Hel waar is, zal het recht hebben om door Allah te worden toegelaten tot het Paradijs door welke van de acht poorten hij wenst, vanwege zijn goede daden." (Al-Bukhaarie.)

- Overgeleverd door Ahmad: "Vasten beschermt tegen de Hel, zoals het beschermen van een schild in een strijd."

- De Boodschapper van Allah (salla Allahu 'alayhi wa salaam) zei: "Wie uit liefde voor Allah een dag vast, zal over een afstand van 70 jaar van het vuur van de Hel verwijderd worden"' (Bukhaarie & Moslim.)

- En de Boodschapper van Allah (salla Allahu 'alayhi wa salaam) zei: "De smeekbede van degene die vast, zal iedere keer dat hij zijn vasten verbreekt, verhoord worden." (Ibn Majah.)

20-08-2007, 15:56


Jij plaatst altijd leerzame topics broeder, moge Allah je belonen daarvoor.

20-08-2007, 16:07
Overgeleverd door Ahmad: "Vasten beschermt tegen de Hel, zoals het beschermen van een schild in een strijd."

Masha Allah, Mooie uitspraak. Moge Allah swt ons ver van de Hel houden en ons insha Allah een plekje in het Paradijs geven! Ameen.

Wassalaamou Alaykoum,


20-08-2007, 16:08
walhamdullilaah akhie abyad,

Wa fiek baraka Allaah broeder!

Ameen op de doe'a van de zuster

wassalaam moealaikom warahmatu Allaah