Bekijk volle/desktop versie : HONINGBALLETJES en andere ZOETIGHEID!!!!!!

09-10-2003, 15:33
Lekker en makkelijk!

Honingballetjes

250 gr bloem
1/2 tl zout
20 gr gist
125 ml lauw water
olie om in te frituren

200 ml vloeibare honing
100 gr suiker

kaneel

De bloem in een kom zeven, vermengen met het zout en in het midden een putje vormen. De gist met 5 el lauw water mengen en in het putje doen.

Een beetje bloem van de rande erbij roeren, de rest van het water eraan toevoegen en geleidelijk al de bloem met een handmixer onder het gist-watermengsel vermengen. Ongeveer 2 uur op een warme plaatst laten rijzen.

Honing en suiker met 125 ml water vermengen. 5 minuten op een azht vuurtje latern sudderen.

De olie zeer heet laten worden. Een theelepel in koud water dompelen, hiermee telkens balletjes vormen uit het deeg en die inde olie goud bruin frituren.. Regelmatig de balletjes omdraaien. Balletjes laten uitlekken op keukenpapier, op een schotel leggen en de siroop eroverheen gieten. met kaneel bestrooien.

Op verzoek kunnen jullie recepten van amandelkoekjes, baklava, griesmeeltaartjes en kokoskoekjes bij mij opvragen.

Succes

09-10-2003, 16:10

graag baklava en griesmeelpuddinkjes(dat is toch zelfde als smied)

09-10-2003, 16:51

Citaat:
Origineel gepost door OUIDAD1
graag baklava en griesmeelpuddinkjes(dat is toch zelfde als smied)
Griesmeeltaartjes/puddinkjes

100 gr suiker
1 EL citroensap
150 gr boter
150 tarwegriesmeel
geraspte citroenschil, onbehandeld
1 tl kaneelpoeder
geschilde amandelen om mee te garneren

De suiker met 3/4 liter water in een pan aan de kook brengen. Na ongeveer 3 minuten kooktijd de citroensap erdoor roeren en het geheel 3 minuten laten pruttelen.

In een andere pan de boter smelten en vervolgens het griesmeel er met een garde doorheen roeren. AL roerend de massa op een laag vuur goudbruin laten worden.

Het suikerwater door de griesmeelmassa mengen. De citroenschil eronder mengen en de pan van het vuur nemen.

Vier puddingvormpjes met koud water afspoelen, telkens vullen met de griesmeelmassa en het gheel omgeveer 1 uur op een koele plaats zetten. De griesmeeltaartjes omdraaien, met kaneel bestrooien en met amandelen garneren.

Baklava's

Dit is een simpel recept, ik zag dat meerdere mensen recepten van baklava hadden geplaatst. Misschien moet je die ook bekijken en dan zelf bepalen welke je wilt maken.

Voor de siroop:
300 gr suiker
2 EL citroensap

Voor de baklava:
300 gr opgerolde bladerdeeg, diepvries
vet voor bakplaat
100 gr gehakte walnoten
5 EL paneermeel
2 EL kaneel

Verder:
150 gr boter

De suiker met 300 ml water in een pan doen. Goed vermengen, verhitten en 5 minuten op een acht vuurtje laten sudderen. Vervolgens het citroensap erdoor roeren en de siroop nog 2 minuten koken. Daarna de pan van het fornuis nemen en de siroopvolledig laten afkoelen.

Het bladerdeeg laten ontdooien. Een bakplaat invetten. Met de helft van de bladerdeegbladen een rechthoek van ca. 30 x 20 cm op de bakplaat uitrollen. De bladen zo leggen dat ze elkaar een beetje overlappen en dan goed aandrukken.

De walnoten goed vermengen met het paneermeel en de kaneel. Dit mengsel gelijkmatig over het bladerdeeg verdelen. De resterende bladerdeegbladen zoals hieboven beschreven, op het notenmengesel leggen. De oven voorverwarmen op 200 graden.

De baklava voorzichtig me een scherp mes in kleine ruitjes van ongeveer 6x6 cm snijden. De boter of margarina in een pan smelten en de baklava's gelijkmatig met het gesmolten vet bestrijken. Het gebak in de oven zetten en in ongeveer 1/2 uur goudbruin bakken.

Nadat de baklava's uit de oven genomen zijn, ze onmiddelijk met de koude siroop begieten en laten afkoelen.

Tip: gebruik ipv alleen walnoten een mengsel van walnoten, hazelnoten en amandelen.

Gebruik ipv suiker voor de siroop 200 ml honing.

Ik hoop je hierbij genoeg geholpen te hebben. Mocht je nog meer recepten willen hoor ik het graag.

Groetjes

09-10-2003, 17:22
tbarkallah a ghti!!!!

09-10-2003, 18:51

Assalaamoe alaikom.

Hebben jullie nog meer recepten,Ramadan staat voor de deur en dan wil je best iets anders klaarmaken bijv iets hartigs
Alvast shoekran.

09-10-2003, 20:49
zou je ook die amandelkoekjes hierop willen zetten?alvast bedankt

10-10-2003, 00:06

Citaat:
Origineel gepost door noal03
zou je ook die amandelkoekjes hierop willen zetten?alvast bedankt
Tuurlijk wil ik dat doen
Er zijn 10000000 soorten amandelkoekjes, dit is er 1 van mij. Wie een beter recept heeft moet hem snel aan mij doorgeven. Ik expirimenteer graag!!!

Amandelkoekjes

160 gr malse boter
1 eierdooier
250 gr tarwebloem
60 gr geraspte amandelen
1/2 TL bakpoeder
3 EL suiker
100 gr Poedersuiker
1 EL Mazhar

De boter in een kom doen en met een handmixer tot schuim kloppen.

Eierdooier, bloem, amandelen, bakpoeder, suiker, 3 EL water en de mazhar eraan toevoegen en alles goed kneden. De oven op 175 graden voor verwarmen.

Met het deeg platte koekjes of maantjes vormen en die op een droge bakplaat leggen. Ongeveer 1/2 uur tot 40 minuten in de oven bakken.

Vervolgens de amandelkoekjes op papier leggen en flink met poedersuiker bestrooien en laten afkoelen.

19-09-2005, 14:58
zou je mieschine ook de recept van de lang zelabia willen geven,
je gaat vragen welk lang zelabia die verkoopt ook de turks bakker,

choukrane samira.