Bekijk volle/desktop versie : Rij examens Worden moeilijker, begin 2008



17-08-2007, 11:38
Het autorijexamen gaat er volgend jaar anders uitzien. Momenteel loopt een proef met meer aandacht voor zelfstandig de weg zoeken, zuinig rijden, risico's inschatten en filerijden. Dat zegt het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) maandag.

De vorige minister van Verkeer en Waterstaat Karla Peijs (CDA) vond dat daar meer aandacht voor moest komen, zegt een woordvoerder van het CBR. "We kunnen ongelukken wel bestrijden door ervaren automobilisten nieuwe dingen aan te leren, maar je moet het probleem ook bij de bron aanpakken", verklaart de woordvoerder.

Zelfstandiger
Momenteel hoeft de leerling alleen naar de examinator te luisteren, die zegt dat hij links of rechts moet. De bedoeling is dat leerlingen zelfstandiger worden.

Bij het nieuwe examen moeten ze zelf de weg kunnen zoeken. "Dan kan door de examinator eerst een bestemming te laten kiezen. De leerling moet dan zelf de weg vinden door naar borden te kijken, met een navigatiesysteem, of door zelf de weg te vragen. Hoe we dat uiteindelijk gaan doen, is nog niet bekend", zegt de woordvoerder, die benadrukt dat de plannen nog in een pril stadium zijn.

Filerijden
Ook voor zuinig rijden, risico's inschatten en filerijden komt bij het nieuwe rijexamen meer aandacht. "Maar hoe we dat in het programma gaan verwerken, is nog niet bekend." Noorwegen is volgens de woordvoerder al verder op dit gebied.



De uiteindelijke plannen worden eind dit jaar voor goedkeuring gestuurd naar de nieuwe minister van Verkeer en Waterstaat Camiel Eurlings (CDA).

17-08-2007, 11:45


ajemaaaaaa alsof het nu al niet moeilijk genoeg is

17-08-2007, 11:55
ben ik even blij dat ik hem al 3 jaar heb

17-08-2007, 12:01
blij toe dat ik hem al heb

17-08-2007, 12:01


klopt ik hoorde het van mijn rij instructeur!

17-08-2007, 15:49
Even een vraagje.. Welk theorieboek/cd raden jullie mij aan.. Krijg van heel veel mensen te horen dat die van Anwb zeer slecht is.. Ik moet nu echt mijn theorie halen want het rijden zit er al ingepeperd..

17-08-2007, 22:42

Citaat door Eerbiedwaardige:
Even een vraagje.. Welk theorieboek/cd raden jullie mij aan.. Krijg van heel veel mensen te horen dat die van Anwb zeer slecht is.. Ik moet nu echt mijn theorie halen want het rijden zit er al ingepeperd..



ik heb die ook van ANWB gehaald. maar hij is echt voor beginners. Die boek ik vondt hem heel goed. Want door die boek ben ik heel ver gekomen. der staat alles erop heel duidelijk ook. zo'n boek kost je maar 14 euro

18-08-2007, 12:59
heb gwn een cd besteld bij bol.com

18-08-2007, 15:55
Net wanneer ik het ga afleggen